De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Veilig Internetten? Door:  Hans ter Heijne  Gert-Jan Scharstuhl  Ron van Nieuwenhuijzen  Arno de Jong  Eric Vink.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Veilig Internetten? Door:  Hans ter Heijne  Gert-Jan Scharstuhl  Ron van Nieuwenhuijzen  Arno de Jong  Eric Vink."— Transcript van de presentatie:

1 Veilig Internetten? Door:  Hans ter Heijne  Gert-Jan Scharstuhl  Ron van Nieuwenhuijzen  Arno de Jong  Eric Vink

2 Huidige situatie  Onveilige omgeving  Beleid

3 Gewenste situatie  Veilige internetomgeving waar wel vrij ge-internet kan worden

4 Mogelijke probleemgebieden  Internet (browser)  , spam  MSN/chat/web cam  Spyware, virussen

5 Verantwoording  Kinderen  Ouders  Overheid  Providers  Aanbieders

6 Technische oplossingen  Via ISP  Beveiliging tegen Hackers  Beveiliging tegen Virussen  Houd informatie privé

7 ISP (Internet Service Provider) De beveiligingsmiddelen:  Firewall  Virusscanner  Spam filter  Spyware filter  Content filter

8 Kinderen veilig On-line  Meerdere “drempels” op school Server / PC  Minimum eisen: Firewall Virusscanner Spamfilter

9 Beveiliging tegen Hackers  Gebruik van Firewall  Gebruik van meerdere Firewalls  Gebruik van Router I.v.m. Kostenaspect: “Hoe kritisch is de informatie die beschermd moet worden”

10 Virussen Virussen kunnen worden onderverdeeld in:  Bootsector virus  File infector  Macro virus  Trojan Horse  Hoax  Worm  Exploit virus

11 Beveiliging tegen Virussen Beveiliging middels Virusscanner  Detectie virus (virusdefinitie bestanden up-to-date)  Via ISP  Gedownload  Geplaatst op verschillende locaties –Toegang tot Netwerk –Op server

12 Ongewenste & Spam Verspreiding  Ongevraagd verstuurd: –Vollopen van mailboxen –Overbelasting van de mail-server  Via webpagina’s (Java scripts) : – berichten met weblinks –Popup schermen Uiteindelijk doel: Computersysteem of netwerk infecteren met virus. Oplossing: Spamfilter

13 Content Filter  Content filter / scanning (niet geheel waterdicht) –Gaat verder dan Virusscanner –Zoekt op URL, MP-3, Gif, enz. –Internetfilters / “Bloklijsten”  Zoekmachine filter (o.a. Altavista) –Kinderfilter –Helaas makkelijk te omzeilen –Afgeschermde omgeving Informatie via zoekterm ‘filtertest’

14 Houd informatie Privé  Wat houdt bescherming privacy in?  Hoe wordt persoonlijke informatie verzameld?  Wees terughoudend met verstrekken van persoonlijke gegevens.  Controleer het gebruik van uw gegevens  Voorkom Spam  Versleutel uw

15 Veilig internet-gebruik  Pedagogiek  Chatten  Surfen

16 Tips voor ouders  Surf samen met je kind.  Maak duidelijke afspraken  Houd goed zicht op de computer  Leer uw kind om zeer zorgvuldig met privacy om te gaan.  Bekijk regelmatig de history van de browser

17 Tips voor ouders (vervolg)  Gebruik een goede virusscanner  Vertel uw kinderen af te blijven van onbekende software  Blijf ge ï nteresseerd in het surfgedrag van uw kind  Laat weten, vooral bij vervelende ervaringen, er altijd te zijn voor uw kind.

18 Didactische tips voor leraren  Spreek regels af bij het internetten  Bouw vertrouwen op met uw leerlingen  Blijf in de buurt bij uw internettende leerlingen.  Laat persoonlijke gegevens priv é blijven.  Betrek collega's en ouders erbij.  Laat ze liever niet op school Chatten.

19 Didactische tips voor leraren (vervolg)  Ga zelf ook eens Chatten.  Leer van uw leerlingen  Praat ook over de leuke dingen van Internet  Ga zelf op cursus: Stichting De Kinderconsument geeft de cursus. U kunt zich via Cybercoaching opgeven

20 Conclusie : Als deze informatie en tips door de opvoeders en leraren ter harte worden genomen wordt er een pedagogisch filter gebouwd dat effectiever en meer verantwoord is dan een technisch filter. Het kind leert de digitale werkelijkheid kennen in plaats er van worden weg gehouden.

21 Wat zijn de consequenties als je niets doet?  Kinderen kunnen worden geconfronteerd met schokkende beelden.  De kans bestaat dat er virussen binnenkomen  Programma's waarop auteursrechten rusten worden binnengehaald.  Commerciële handelingen verricht worden

22 Procedurele oplossingen?  Er mag alleen op internet worden gekeken indien er een docent aanwezig is.  Kinderen mogen geen persoonlijke gegevens doorgeven via internet.  van leerlingen kan gecontroleerd worden door een docent.  Authenticatie en autorisatie zijn zowel voor de leerling als docent verplicht.

23 Huidige situatie:  Regelmatig zijn er kinderen op internet zonder toezicht van een docent  Er wordt regelmatig software of muziek gedownload zonder medeweten van een docent.

24 Nieuwe situatie:  Kinderen mogen uitsluitend nog op internet indien er toezicht is van een docent.  Er kunnen sancties volgen bij het herhaaldelijk overtreden van de regels.  Internet mag alleen gebruikt worden tussen uur en uur.

25 Verantwoording, planning en begroting van de gekozen oplossing  De gekozen procedurele oplossingen passen perfect binnen het door ons gevoerde ICT- beleid, het schoolbeleid, het personeelsbeleid, het privacybeleid en het veiligheidsbeleid van onze school.


Download ppt "Veilig Internetten? Door:  Hans ter Heijne  Gert-Jan Scharstuhl  Ron van Nieuwenhuijzen  Arno de Jong  Eric Vink."

Verwante presentaties


Ads door Google