De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Eind 18de tot eind 19de eeuw  oude klassieke stijlen worden geimiteerd: neo-stijlen  scheiding tussen de architect (kunstenaar) en de ingenieur (technicus)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Eind 18de tot eind 19de eeuw  oude klassieke stijlen worden geimiteerd: neo-stijlen  scheiding tussen de architect (kunstenaar) en de ingenieur (technicus)"— Transcript van de presentatie:

1 Eind 18de tot eind 19de eeuw  oude klassieke stijlen worden geimiteerd: neo-stijlen  scheiding tussen de architect (kunstenaar) en de ingenieur (technicus)  rijke burger houdt van bouwwerken met veel stijlen (eclecticisme) Eind 19de eeuw – begin 20ste eeuw   veel mogelijkheden door nieuwe materialen: ijzer / staal / gewapend beton / glas  vorm volgt functie   constructie mag zichtbaar zijn: ijzer / staal verbindingen  sociale woningbouw  veel nieuwe openbare gebouwen  Bouwkunst en Vormgeving

2 Berlage ( )   terug naar het echte bouwen - Romaanse tijd   eerlijkheid wat betreft materiaal en constructie   de versiering is ondergeschikt aan het geheel nieuwe zakelijkheid vanaf 1920   geen19de eeuwse stijlimitaties meer   veel baksteen, beton   zakelijke vormgeving   schilder- beeldhouw- bouwkunst en toegepaste kunst gaan samen

3 Sullivan   voorloper functionalisme   aanzet 1ste wolkenkrabber   de versiering is ondergeschikt aan geheel vorm volgt functie   skeletbouw   de bouwconstructie is zichtbaar   eerst kijken naar de functie van een ontwerp, dan de vorm Warenhuis 1899 Chicago

4 Behrens ( )   staal en glas   licht en lucht voor de arbeiders functionalisme   de functie van het gebouw of voorwerp staat centraal   toepassen van wiskundige vormen   gebruik nieuwe materialen gewapend beton, glas, staalconstructies   gebruik van lichte kleuren (veel wit)   van standaard constructies naar massaproductie De AEG Turbinefabriek 1909 Berlijn

5 Rietveld (1888 / 1964)   Nieuwe ruimtelijke verhoudingen De stijl   tijdschrift met ideeën en regels van een aantal Nederlandse kunstenaars   beeldaspecten: de primaire kleuren, zwart en wit   de vierhoek als basisvorm voor gebouwen   ruimte: open vormen   het interieur en exterieur hebben een relatie Schröderhuis 1924 Utrecht

6 Mondriaan   ontwikkeling van zichtbare werkelijkheid naar nieuwe beelden – van figuratieve kunst naar nieuwe beelding   verhouding is belangrijk   kleur en lijn moeten voor zich spreken   gevoel in ordening der dingen   primaire kleuren zwart en wit   grote invloed op de moderne architectuur en vormgeving

7  ”Ik wil alles abstraheren tot ik kom tot het fundament der dingen.”  Piet Mondriaan

8 Doesburg   1 Wat is het?   2 Wat is er te zien?   3 Wat is het materiaal?   4 Welke beeldaspecten?   5 Wat heeft de nadruk?   6 Wat is de bedoeling?   7 Wat vind je er zelf van?

9 HET BAUHAUS   functioneel denken   toonaangevend   vormgeving en architectuur   volgens Middeleeuws gilden principe, Bauhutten   werk- en leerplek voor docenten en studenten   totaalkunst, vooral gebruiksvoorwerpen   zoeken naar nieuwe vormgeving   gemakkelijk in productie te nemen ontwerpen voor massaproductie

10 VORKURS Doel   creativiteit ontwikkelen  een brede scholing om een goede specialisatie te kunnen kiezen  een de grondregels van het schilderen leren 1 ste jaar

11 WERKPLAATSEN meubelmakerij metaalbewerkerij muurschilderwerkplaats grafische werkplaats afdeling fotografie het theater pottenbakkerij weverij

12 Marcel Breuer Wilhelm Wagenfeld Herbert Bayer Joost Schmidt László Moholy-Nagy Oscar Schlemmer Theodor Bogler Gunta Stölzl

13 Wagenfeld en Jucker Breuer Wassilistoel 1925 tafellamp 1924

14 ARCHITECTUURCURSUS Alfred Arndt  Marcel Breuer

15 Internationale stijl  gebouw afstemmen op de menselijke maat  bedacht een ontwerpsysteem met de verhouding van het menselijk lichaam als uitgangspunt  gebouw afstemmen op de menselijke maat  ging niet uit van menselijke tradities, maar van zijn eigen ideeën  vorm volgt functie  paste als eerste pilotes toe = vrijstaande poten /zuilen van gewapend beton waarop het gebouw rustte. Inspiratie van Dorische zuilen. ‘Unité d’habition’ Marseille Le Corbusier Alle functies in één gebouw – werkt het?

16

17 Internationale stijl Wright   contrast tussen architectuur en omgeving   organische architectuur: harmonie tussen gebouw en natuurlijke omgeving   bewoner moet zich op elke plaats in huis thuis voelen   er is altijd een totaal idee (om water of schoorsteen) Fallingwater, Pennsylvania

18 Organische bouwkunst   o rganische vormen- mens / plant / dier   niet alleen functioneel, ook mensvriendelijk   architectenbureaus bedenken een totaal concept Operahuis Sydney Utzon ING Amsterdam, Architectenbureau Alberts

19 Industriële vormgeving De industrieel vormgever heeft te maken met een aantal aspecten:  behoefte aan een nieuw product  programma van eisen  materiaal – prijs – vorm – kleur - functie  doelgroep  1 ste prijsopgave (eventueel bijstellen)  proefmodel om te testen  productieproces  prototype  definitieve prijs  productie starten?


Download ppt "Eind 18de tot eind 19de eeuw  oude klassieke stijlen worden geimiteerd: neo-stijlen  scheiding tussen de architect (kunstenaar) en de ingenieur (technicus)"

Verwante presentaties


Ads door Google