De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

(DE BELANGRIJKSTE) Op dit instrument kunnen we de dwarshellingen (bank) en neushoek (pitch) aflezen. De dwarshelling wordt weergegeven door de horizontale.

Verwante presentaties


Presentatie over: "(DE BELANGRIJKSTE) Op dit instrument kunnen we de dwarshellingen (bank) en neushoek (pitch) aflezen. De dwarshelling wordt weergegeven door de horizontale."— Transcript van de presentatie:

1

2

3

4

5 (DE BELANGRIJKSTE) Op dit instrument kunnen we de dwarshellingen (bank) en neushoek (pitch) aflezen. De dwarshelling wordt weergegeven door de horizontale lijn tussen het blauwe, de lucht, en Het bruine, de grond. Deze lijn beweegt mee met de horizon, precies zoals je die Buiten ook zou zien. Je kan de hoeveelheid neushoek aflezen door de horizontale strepen In het midden (per 5° graden) Langs de rand heb je ook streepjes die aangeven hoeveel graden dwarshelling je vliegtuig maakt. KUNSTMATIGE HORIZON - ATTITUDE INDICATOR

6 MOOI Hè !

7 De snelheid is heel belangrijk, deze moet je constant in de gaten houden. Waar het om gaat is de luchtsnelheid, de snelheid waarmee de lucht over de vleugels glijdt. Deze snelheid is anders dan de snelheid ten opzichte van de grond. Als je met tegenwind vliegt is de snelheid ten opzichte van de grond kleiner dan wanneer er geen tegenwind is. Als we met onze Cessna in een orkaan terecht komen kan het zijn dat we een goede snelheid hebben maar tegelijkertijd, gezien vanaf de grond, gaan we nauwelijks vooruit. (Denk aan meeuwen die door de wind vliegen maar eigenlijk stilstaan) SNELHEIDSMETER - AIRSPEED INDICATOR

8

9 SNELHEID SNELHEID WORDT IN FLIGHTSIMULATOR WEERGEGEVEN IN KIAS (KNOTS INDICATED AIRSPEED) AANGEGEVEN LUCHTSNELHEID FS HEEFT ECHTER EEN MOGELIJKHEID SNELHEID WEER TE GEVEN IN TAS (KTAS) (TRUE AIRSPEED) LET WEL ALLE VLIEGTUIG SPECS GAAN UIT VAN INDICATED AIRSPEED TAS, TRUE AIRSPEED IS LUCHTSNELHEID NADAT DEZE IS GECORRIGEERD VOOR TEMPERATUUR COMPUTER PILOTEN ZEGGEN WEL ‘S TAS GEEFT DE GRONDSNELHEID VAN HET VLIEGTUIG AAN DAT IS NIET HELEMAAL WAAR, KIJK MAAR EVEN OP DE VOLGENDE SLIDE

10 KAS/TAS STEL DAT JE RECHT NAAR BENEDEN DUIKT, JE TAS METER ZAL DAN OPLOPEN, MAAR JE SNELHEID TOV DE GROND IS BIJNA NUL IN FS 2004 MAAKT HET NIET ECHT UIT WELKE JE KIEST

11 HOOGTEMETER - ALTIMETER Een hoogtemeter is eigenlijk een barometer die de luchtdruk meet vanaf zeeniveau en dit getal weergeeft als een maat voor vlieghoogte. Je hoogte is dus niet vanaf de grond maar wel gemeten vanaf het zeeniveau. (MSL) Dit is ook de reden waarom er op vliegkaarten altijd de veldhoogte vermeld staat. Moderne vliegtuigen bezitten naast een op luchtdruk werkende hoogtemeter ook een radarhoogtemeter. Dit apparaat meet de afstand tussen het vliegtuig en de grond met behulp van naar beneden gerichte radargolven. (Hoogtes worden uitgedrukt in Feet, 1 Foot = 30,4 centimer).

12 HOOGTE??? In de luchtvaart worden oha 2 vormen hoogtemeting gebruikt ABSOLUTE HOOGTE (BOVEN HET OPPERVLAK (AGL)) WERKELIJKE HOOGTE (BOVEN ZEENIVO (MSL))

13 NOG EVEN IETS OVER HOOGTES HOOGTES BOVEN 19000 VOET EN HOGER WORDEN FLIGHT LEVELS GENOEMD 19000 VOET WORDT VERMELD ALS FLIGHT LEVEL 190 ( FLIGHT LEVEL ONE- NINER-ZERO)

14 De verticale snelheid kan je hierop aflezen. Staat de wijzer horizontaal, dan vlieg je recht, zonder te dalen of te stijgen. Alles wordt aangegeven in eenheden van honderd voet per minuut. Wijst de wijzer naar beneden op de 5, dan daal ik met een snelheid van 500 feet per minuut of zo’n 150 meter per minuut. De optimale daalsnelheid is voor dit type toestel 500 feet per minuut. Stijgen gaat ten koste van de voorwaartse snelheid. (denk maar aan je fiets bergop) STIJG/DAALMETER - VERTICAL SPEED INDICATOR

15 VSI EEN DOOR BEGINNENDE PILOTEN VEEL GEMAAKTE FOUT IS HET VLIEGEN OP DE VSI ALS JE DE BEWEGINGEN V D VSI NAALD IN OVEREENSTEMMING WIL BRENGEN MET JE STUURKNUPPEL LOOP JE ALTIJD ACHTER ZG TREND INDICATOR

16 De bochtenmeter of Inclinometer geeft aan of een vliegtuig een normale bocht maakt of dat het al draaiend bezig is naar binnen toe te slippen of de bocht uit te schuiven. In het toestel zit een klein kogeltje (=bolletje). Dit kogeltje in het waterpas dient bij het maken van een bocht in het midden te blijven. Pas dan voer je een gecoördineerde bocht uit. Als het kogeltje naar rechts gaat slipt je vliegtuig, gaat het links vlieg je de bocht uit. BOCHTENMETER – TURN INDICATOR De letters L en R geven aan hoe een standaardbocht wordt gevlogen. (360° graden in twee minuten)

17 When too much rudder is applied, a SKID results. The Centrifrugal Force is bigger than the Horizontal Component of Lift (HCL). This makes the ball go toward the outside ofthe inclinomenter (i.e. the ball in NOT in the middle). When insufficient rudder is applied, a SLIP results. The Horizontal Component of Lift (HCL) is larger than the Centrifrugal Force (CF). The ball rolls toward the lower side( or inside) on the inclinometer. The term step on the ball is often used as a memory aid in overcoming a slip or skid. In actuality, more rudder pressure (or less bank) must be applied in a slip. Less rudder pressure (or more bank) must be applied in a skid. In both cases correction must be made so that HCL = CF to keep the ball centered

18 Het gyrokompass is onafhankelijk van het magnetische kompas. Het reageert ook veel sneller. Mocht de stroom uitvallen moet je wel terugvallen op je magnetische kompas. Je moet wel regelmatig je gyro-kompas ijken aan de hand van je magnetisch kompas omdat het verloopt. (precesie) GYROKOMPAS - HEADING INDICATOR (zelfs dit is gesimuleerd in Flight Simulator!) Dit doe je door op de push knop te klikken. (of D op het keyboard) De bovenste wijzer op het gyrokompas geeft je huidige koers, de staart van de wijzer de tegengestelde koers.

19

20 A correct scan results in the continuous interpretation of the flight instruments, which enables the pilot to maintain proper aircraft control at all times Remember, rapidly looking from one instrument to another without interpretation is of no value. Instrument systems and the location of the flight instruments vary. Pilot ability also varies. Therefore, each pilot should develop their own rate and technique of checking the instruments which will ensure a continuous and correct interpretation of the flight instruments

21 Power controls altitude. Pitch controls airspeed. DENK HIER EERST OVER NA Power controls altitude, pitch controls airspeed. For minor changes in one or the other you can go opposite of this axiom, but for all intents and purposes, lock this one in your mind.

22 HOOGTEROER TRIM NIEMAND HEEFT OOIT AAN VERSE PILOTEN VERTELD DAT DE INSTELLING VAN HET TRIMVLAK ALLEEN WERKT BIJ EEN BEPAALDE LUCHTSNELHEID DUS IEDERE KEER DAT UW SNELHEID VERANDERD MOET U DE TRIM BIJREGELEN U KUNT EEN VLIEGTUIG TRIMMEN VOOR ELKE VLIEGHOEK, LUCHTSNELHEID OF HOOGTE ZOLANG UW LUCHTSNELHEID MAAR CONSTANT BLIJFT

23 JE HOOGTEROER TRIMMEN HOUDT JOYSTICK IN DE STAND WAAR KIST HORIZONTAAL VLIEGT WACHT ENKELE SECONDEN TOT EVENWICHT BEREIKT IS DRAAI TRIMWIEL NU STUKJE ZELFDE KANT OP ALS JE DE STICK MOET HOUDEN (OF KEYBOARD 1 OF 7) LAAT JOYSTICK EEN STUKJE RICHTING NEUTRAAL KOMEN HERHAAL DIT TOT STICK NEUTRAAL STAAT EN KIST HORIZONTAAL VLIEGT

24 PAPI LICHTEN LANGS DE LANDINGSBAAN


Download ppt "(DE BELANGRIJKSTE) Op dit instrument kunnen we de dwarshellingen (bank) en neushoek (pitch) aflezen. De dwarshelling wordt weergegeven door de horizontale."

Verwante presentaties


Ads door Google