De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EASA FCL II LPLS –SPL De inhoud 1 Pieter van der Meer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "EASA FCL II LPLS –SPL De inhoud 1 Pieter van der Meer."— Transcript van de presentatie:

1 EASA FCL II LPLS –SPL De inhoud 1 Pieter van der Meer

2 Zweefvliegopleiding volgens Europees model Theoretische kennis voor LPL-S en SPL Theoretische kennis voor LPL-S en SPL Praktijk opleiding LPL-S en SPL Praktijk opleiding LPL-S en SPL De consequenties voor de Nederlandse zweefvlieger De consequenties voor de Nederlandse zweefvlieger 2

3 Theorie 1.Voor de opleiding naar het LPL-S of SPL 2.Voor uitbreiding naar TMG 3.Kunstvliegen (Aerobatics) 4.Sleepvliegers 5.Instructeurs 3

4 Theoretische kennis voor LPL-S en SPL BASIS KENNIS LPL +  AIR LAW AND ATC PROCEDURES  HUMAN PERFORMANCE  METEOROLOGIE  COMMUNICATIONS ZWEEFVLIEGEN = LPLS /SPL  PRINCIPLES OF FLIGHT ­ SAILPLANE  OPERATIONAL PROCEDURES ­ SAILPLANE  FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING ­ SAILPLANE  AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE – AIRFRAME AND SYSTEMS, EMERGENCY EQUIPMENT  NAVIGATION ­ SAILPLANE 4

5 AIR LAW AND ATC PROCEDURES 1.1. INTERNATIONAL LAW: CONVENTIONS, AGREEMENTS AND ORGANISATIONS 1.2. AIRWORTHINESS OF AIRCRAFT 1.3. AIRCRAFT NATIONALITY AND REGISTRATION MARKS 1.4. PERSONNEL LICENSING 1.5. RULES OF THE AIR 1.6. PROCEDURES FOR AIR NAVIGATION – AIRCRAFT OPERATIONS 1.7. AIR TRAFFIC REGULATIONS – AIRSPACE STRUCTURE <<

6 HUMAN PERFORMANCE 2.1. HUMAN FACTORS: BASIC CONCEPTS 2.2. BASIC AVIATION PHYSIOLOGY AND HEALTH MAINTENANCE 2.3. BASIC AVIATION PSYCHOLOGY 6 Theoretische kennis voor LPL-S en SPL

7 METEOROLOGIE 3.1 THE ATMOSPHERE 3.2. WIND 3.3. THERMODYNAMICS 3.4. CLOUDS AND FOG 3.5. PRECIPITATION 3.6. AIR MASSES AND FRONTS 3.7. PRESSURE SYSTEMS 3.8. CLIMATOLOGY 3.9. FLIGHT HAZARDS METEOROLOGICAL INFORMATION 7

8 COMMUNICATIONS VFR COMMUNICATIONS (RT !) 4.2. DEFINITIONS 4.3. GENERAL OPERATING PROCEDURES 4.4. RELEVANT WEATHER INFORMATION TERMS (VFR) 4.5. ACTION REQUIRED TO BE TAKEN IN CASE OF COMMUNICATION FAILURE 4.6. DISTRESS AND URGENCY PROCEDURES 4.7. GENERAL PRINCIPLES OF VHF PROPAGATION AND ALLOCATION OF FREQUENCIES Theoretische kennis voor LPL-S en SPL

9 PRINCIPLES OF FLIGHT ­ SAILPLANE Zweefvliegen specifiek PRINCIPLES OF FLIGHT ­ SAILPLANE 5.1. AERODYNAMICS (AIRFLOW) 5.2. FLIGHT MECHANICS 5.3. STABILITY 5.4. CONTROL 5.5. LIMITATIONS (LOAD FACTOR AND MANOEUVRES) 5.6. STALLING AND SPINNING 9 Theoretische kennis voor LPL-S en SPL

10 OPERATIONAL PROCEDURES ­ SAILPLANE OPERATIONAL PROCEDURES ­ SAILPLANE 6.1. GENERAL REQUIREMENTS 6.1. GENERAL REQUIREMENTS 6.2. LAUNCH METHODS 6.2. LAUNCH METHODS 6.3. SOARING TECHNIQUES 6.3. SOARING TECHNIQUES 6.4. CIRCUITS AND LANDING 6.4. CIRCUITS AND LANDING 6.5. OUTLANDING 6.5. OUTLANDING 6.6. SPECIAL OPERATIONAL PROCEDURES AND HAZARDS 6.6. SPECIAL OPERATIONAL PROCEDURES AND HAZARDS 10 Theoretische kennis voor LPL-S en SPL

11 FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING ­ SAILPLANE 7.1. VERIFYING MASS AND BALANCE 7.2. SPEED POLAR OF SAILPLANES / CRUISING SPEED 7.3. FLIGHT PLANNING AND TASK SETTING 7.4. ICAO FLIGHT PLAN (ATS Flight Plan) 7.5. FLIGHT MONITORING AND INFLIGHT REPLANNING 11 Theoretische kennis voor LPL-S en SPL

12 AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE – AIRFRAME AND SYSTEMS, EMERGENCY EQUIPMENT 8.1. AIRFRAME 8.2. SYSTEM DESIGN, LOADS, STRESSES 8.3. LANDING GEAR, WHEELS, TYRES, BRAKES 8.4. MASS AND BALANCE 8.5. FLIGHT CONTROLS 8.6. INSTRUMENTS 8.7. MANUALS AND DOCU MENTS 8.8. AIRWOTHINESS, MAINTENANCE 12 Theoretische kennis voor LPL-S en SPL

13 NAVIGATION SAILPLANE 9.1. BASICS OF NAVIGATION 9.2. MAGNETISM AND COMPASSES 9.3. CHARTS 9.4. DEAD RECKONING NAVIGATION (DR) 9.5. INFLIGHT NAVIGATION 9.6. GLOBAL NAVIGATION SATELLITE SYSTEMS 13 Theoretische kennis voor LPL-S en SPL

14 Wat is echt nieuw Airlaw50 % HF100% Is nu ingevuld Meteo100% Hebben we al Communications0% !!!! RT +++ Principle of flight 80% Aero+ Operational Procedures70% Start methoden enz. Flight performance and planning10% Aircraft general knowledge....90% (incl. instrumenten) Navigation30% Kaartlezen 14

15 Extra theorie voor TMG Principles of flight (extra for TMG) Operational Procedures for touring motor gliders Flight performance and planning (Extra for TMG) Aircraft general knowledge (Extra for TMG) Navigation (extra for TMG) 15

16 Extra theorie voor Aerobatics Human factors and body limitation Technical subjects Limitations applicable to the specific aircraft category Aerobatic manoeuvres and recovery Emergency procedures 16

17 Sleep vliegen (motor vlieger) Regulations concerning towing flights Equipment for the towing activity Sailplane towing techniques including….. Flight performance of the applicable aircraft type when towing sailplanes Look out and collision avoidance Performance data sailplanes including….. 17

18 Theorie voor Instructeurs Algemeen voor (LA)FI THE LEARNING PROCESS THE TEACHING PROCESS TRAINING PHILOSOPHIES TECHNIQUES OF APPLIED INSTRUCTION STUDENT EVALUATION AND TESTING TRAINING PROGRAMME DEVELOPMENT HUMAN PERFORMANCE AND LIMITATIONS RELEVANT TO FLIGHT INSTRUCTION SPECIFIC HAZARDS INVOLVED IN SIMULATING SYSTEMS FAILURES AND MALFUNCTIONS IN THE AIRCRAFT DURING FLIGHT TRAINING ADMINISTRATION 18

19 19

20 Praktijkopleiding LPL-S en SPL Een club moet worden geaccepteerd als een Approved Training Organisation (ATO). Zowel voor de theorie als voor de praktijkopleiding moet de club aan een aantal voorwaarden voldoen. Een leerling moet eerst een medische keuringcertificaat hebben voordat hij of zij begint met de praktijk opleiding. De syllabus voor het LPL-S en het SPL moet ten minste aandacht besteden aan de volgend onderwerpen:  20

21 Syllabus Praktijkopleiding 1 pre­flight operations, including verifying mass and balance, aircraft inspection and servicing. aerodrome and traffic pattern operations, collision avoidance precautions and procedures. control of the aircraft by external visual reference. flight at high angle of attack (critically low airspeeds), recognition of, and recovery from incipient and full stalls and spins. flight at critically high airspeeds, recognition of, and recovery from spiral dive. normal and crosswind take­offs in respect with the different launch methods 21

22 Syllabus Praktijkopleiding 2 normal and crosswind landings short field landings and outlandings field selection, circuit and landing hazards and precautions cross­country flying using visual reference, dead reckoning and available navigation aids soaring techniques as appropriate to site conditions emergency actions compliance with air traffic services procedures and communication procedures. 22

23 Een invulling Exercise 1: Familiarisation with the sailplane characteristics of the sailplane cockpit layout instruments and equipment flight controls stick, pedals, airbrakes, flaps, cable release, undercarriage check lists, drills, controls Exercise 2: Procedures in the event of emergencies use of safety equipment (parachute) action in the event of system failures bail­out procedures 23 Voorbeeld invulling syllabus

24 Een invulling vervolg Exercise 3: Preparation for flight pre­flight briefings required documents on board equipment required for the intended flight ground handling / movements/ tow out, parking, security pre­flight external and internal checks verifying in­limits mass and balance harness, seat and/or rudder panel adjustments pre­launch checks Exercise 4: Initial air experience area familiarization lookout procedures 24 Voorbeeld invulling syllabus

25 Een invulling vervolg Exercise 5: Effects of controls lookout procedures use of visual references primary effects when laterally level and when banked reference attitude and effect of elevator relationship between attitude and speed effects of: flaps (if available) airbrakes Exercise 6: Moderate Banking and Coordination lookout procedures further effects of aileron (adverse yaw ) and rudder (roll) Coordination banking at moderate angle, return to level flight 25 Voorbeeld invulling syllabus

26 Syllabus overzicht … Exercise 7: Straight flying Exercise 8: Turning Exercise 9A: Slow flight Exercise 9B: Stalling Exercise 10: Spin recognition and avoidance Exercise 11: Take­off / Launch methods Exercise 11A: Winch launch Exercise 11B: Aero tow Exercise 11C: Self­launch Exercise 11D: Car launch Exercise 11E: Bungee launch 26 Vervolg overzicht syllabus

27 Syllabus overzicht Exercise 12: Soaring techniques Exercise 12A: Thermalling Exercise 12B: Ridge flying (if applicable during training and if possible at training site) Exercise 12C: Wave flying (if applicable during training and if possible at training site) Exercise 13: Circuit, approach and landing Exercise 14: First solo Exercise 15: Advanced turning Exercise 16: Out­landings Exercise 17: Cross country flying Exercise 17A: Flight Planning Exercise 17B: In­Flight Navigation Exercise 17C: Cross country techniques 27 Vervolg overzicht syllabus

28 Een Profcheck of Skilltest Dit is simpelweg een praktijk examen uitgevoerd door een bevoegd examinator. De inhoud van dit examen is vastgelegd in een syllabus. Men noemt dit een Flight Test Schedule ( FTS) Alle onderdelen moeten worden getoetst. Een item mag een keer worden overgedaan. Uiteindelijk moeten alle items positief zijn beoordeeld om te slagen. 28

29 FTS SECTION 1PREFLIGHT OPERATIONS AND DEPARTURE SECTION 2 LAUNCH METHOD AEROTOW LAUNCH WINCH OR CAR LAUNCH SELF LAUNCH (SLS only) SECTION 3 GENERAL AIRWORK SECTION 4CIRCUIT, APPROACH AND LANDING 29

30 Voorbeeld van een section SECTION 3 GENERAL AIRWORK a. Maintain straight and level flight ; attitude and speed control b. Coordinated medium (30° bank) turns, look out procedures and collision avoidance c.Turning on to selected headings visually and with use of compass d.Flight at high angle of attack (critically low airspeed) e.Clean stall and recovery f.Spin avoidance and recovery 30 Dat willen we allemaal kunnen!

31 31

32 De consequenties voor de Nederlandse zweefvlieger Vraagt van veel clubs een veel professionelere aanpak van de opleiding naar het LPLS of SPL. Strikt gestructureerde aanpak, zeker voor de theorie opleiding. Zelfstudie zal veel meer begeleiding vragen! Heel nieuwe vakken zoals Communications Examinering volgens EASA MC vragen! Instructeurs opleiding……. 32

33 Conclusies Met de voorstellen in NPA 17 worden veel zaken al tot in detail geregeld door EASA. Europese wetgeving, je kan niet zomaar onderdelen anders regelen. Ook kan bijvoorbeeld de KNVvL of IVW geen extra eisen stellen! Nu zo goed mogelijk alles regelen, na invoering van de AMC’s is veranderen wel mogelijk maar een uiterst moeizaam proces. 33 Pieter van der Meer

34 Wie doet wat… De rol van de overheid » Delegeren………………………………… De rol van KNVvL hoofdbestuur » Overkoepelend coördineren en administreren ……..(KEI) De rol van de afdeling zweefvliegen » Onderhandeling (AMC) set-up, inhoud…… (CIV) De rol van de clubs » Organiseren implementeren faciliteren uitvoeren 34

35 Doelstelling CIV Zoeken naar een soepele overgang naar het EASA FCL systeem waarbij gebruik gemaakt wordt van de expertise binnen de zweefvliegwereld. Controle taken zelf uitvoeren, examinatoren,seniors,audits Trachten om bestaande methoden, die bewezen hebben goed te voldoen, binnen de AMC te krijgen. (b.v. de praktijk opleiding van instructeurs) Organiseren van seminars en cursussen (examinatoren, refreshers) Herziening van de theorie stof en bereikbaar houden voor iedereen. Moet aan EASA voldoen. Voldoende informatiebronnen creëren (Theorie boeken) 35

36 Wat wordt de toekomst? Vragen 36 Pieter van der Meer


Download ppt "EASA FCL II LPLS –SPL De inhoud 1 Pieter van der Meer."

Verwante presentaties


Ads door Google