De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social Media voor journalisten Jeroen Mirck, april 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social Media voor journalisten Jeroen Mirck, april 2010."— Transcript van de presentatie:

1 Social Media voor journalisten Jeroen Mirck, april 2010

2 Even voorstellen...

3 Jeroen Mirck Journalist, spreker, media-consultant Eigen bedrijf: Mirck Media Wekelijkse internet-rubriek bij RTV-NH Ervaring: Adformatie, Emerce, VARA, Deloitte

4 Vroeger... was het simpel lala

5 Maar nu...

6 Nieuws op Twitter

7 Journalisten op Twitter

8 Blogger of journalist?

9

10 Laptop United...

11 Journalisten twitteren. Twitteraars spelen journalist. Met wie heb je te maken? Best ingewikkeld...

12 Social media...

13 More social media...

14

15 Veel sociale media Even een metafoor… Twitter (‘Ik ben aan het plassen!’) Hyves, Facebook (‘Ik heb net geplast!’) Mobypicture, Flickr (‘Kijk, dit is mijn plas!’) FourSquare, Feest.je (‘Hier heb ik geplast!’) LinkedIn (‘Ik ben heel goed in plassen!’)

16

17 De grootste hype is…

18 Doe jij al mee?

19 Twitter, hoe werkt dat?

20 De centrale vraag: What are you doing? / What’s happening?

21 Definitie van Twitter “Twitter is een trend die sinds 2007 in een groeistuip zit. Het wordt wel microbloggen genoemd, waarbij je geacht wordt antwoord te geven op de vraag: ‘What’s happening?’ Dat doe je in berichtjes van maximaal 140 tekens, die je verstuurt via je computer of mobieltje.”

22 Hoe werkt Twitter? Publieke vorm van chatten Besloten twitteren kan ook, via een slotje Je deelt berichten met vrienden Die vrienden selecteer je zelf Zonder slotje kan wel iedereen meelezen Twitteren kan zowel zakelijk als privé

23 Twitter-terminologie Twitteren: het gebruiken van Twitter Tweet: een Twitter-bericht Tweeps: zo noemen twitteraars elkaar Follower: een Twitter-vriend Reply (Mention): reactie op iemand anders Retweet (‘RT’): iemand anders citeren DM: direct message via Twitter Hashtag: ‘#trefwoord’, rubriceert tweets

24 Probeer het uit! Maak een account aan (Eén minuut werk!)

25 Zo start je met Twitter

26 Jouw profiel op Twitter Bedenk een logische, eenvoudige en herkenbare profielnaam. Avatar: zoek er een goede, bijpassende profielfoto bij. Vul ook vooral je bio in. Daar kijken mensen echt naar. Wie ben je? Link naar je eigen profiel- of website (of naar die van je werkgever)

27

28 Aan de slag! Maak een begin met twitteren Ervaar hoe het werkt Ga relevante mensen followen Handige site: Wees selectief wie je zelf als follower accepteert. (Veel spammers!)

29 Ga gesprekken voeren Je ziet je followers in jouw timeline Reageer op een ander via Wie jou niét volgt, ziet wél en wordt dan wellicht nieuwsgierig Kijk ook op wie anderen reageren. Klik op die profielen. Interessante contacten voor jou? Bedenk: door interessante of gewoon leuke reacties te plaatsen, gaat men jou volgen Zo bouw je aan je netwerk

30 Privacy op Twitter (1) Ook twitteren achter een slotje kan Voordeel is dat je alleen leesbaar bent voor wie jij volgt Nadeel is wel dat je minder makkelijk nieuwe contacten legt

31 Privacy op Twitter (2) Je kunt ook een-op-een praten Stuur een direct message (dm)

32 Wat kan er nog meer? Het begint natuurlijk met eigen tekst Maar je kunt ook interessante linkjes posten Ook kun je anderen ‘retweeten’, ofwel: leuke tweets citeren Verder kun je de RSS-feed van je blog aan je account koppelen Via MobyPicture of TwitPic kun je mobiele foto’s direct naar Twitter sturen Ook populair: linken naar leuke video’s

33 TwitPic

34 MobyPicture

35 Hoe hou je overzicht? DM’s naar je mailbox te laten sturen regelmatig te checken Thematische lijsten aanmaken Via

36 Twitter Search: Obama

37 Twitter Search: Lelystad

38 Widgets / Apps Volg Twitter op je desktop

39 Monitoren? Tweetdeck!

40 Maar Twitter is vooral... MOBIEL! x

41 Een paar Twitter-widgets TweetDeck: Twitterrific: Slandr: Tweetie, Echofon (for iPhone) Twitdroid (for Android) DestroyTwitter, UberTwitter, etc...

42 Twitter voor media?

43 Waarom? Monitoren wat er speelt Nieuwsbronnen volgen Zelf nieuws verspreiden Reageren op vragen van lezers Netwerk opbouwen Modern imago uitdragen Je medium promoten Eigen kopstuk profileren

44 Voorbeelden

45 Bedrijven doen het zo...

46

47 En journalisten?

48 Invloedrijke journalist op Twitter

49 Zelf twitteren?

50 Of juist niet?

51

52 Toverwoord: INTERACTIE Luister Praat terug (gedoseerd, doordacht) Word niet boos Wees eerlijk Gebruik de externe input

53 Jeff Jarvis “You have to give up control to gain control”

54 Méér social networks

55 De populairste netwerken Hyves Facebook

56 YouTube Eigen videokanaal Boodschap verspreiden

57 Flickr Eigen fotokanaal Netwerk bouwen

58 FourSquare

59 Feest.je

60 Media op sociale media? Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe?

61

62

63

64

65 Journalist vs. Amateur Deskundigheid Kwaliteit Netwerk Fact-checking Wederhoor Gerucht of feit? Snelheid?

66

67

68 Jeff Jarvis “You have to give up control to gain control”

69 What’s next? Augmented reality Virtuele laag over de fysieke wereld Huh, leg eens uit? OK, ik laat het even zien:

70

71 Dit wordt de nieuwe pc:

72 Just one tweet away Social media slapen nooit 24/7 nieuws... al is niet alles nieuws Journalist filtert uit het grote aanbod Dat kan alleen als je écht meedoet

73 Always connected

74 Bedankt! Jeroen Mirck (020)


Download ppt "Social Media voor journalisten Jeroen Mirck, april 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google