De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Twitter voor ZZP & MKB 28 december 2011 Raymond Verbruggen Inleiding Twitter.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Twitter voor ZZP & MKB 28 december 2011 Raymond Verbruggen Inleiding Twitter."— Transcript van de presentatie:

1 Twitter voor ZZP & MKB 28 december 2011 Raymond Verbruggen Inleiding Twitter

2 Inhoud Twitter: wie & wat Het nut van Twitter Aan de slag met Twitter Twitter Do’s & Don’ts Twitter: de risico’s Twitter & reclame Succesvoorbeelden & inspiratie Een paar laatste tips

3 Twitter: Wat is het? Twitter = Microblogging. voegt functionaliteiten van e- mail, chat, sms, blogging samen. Principe zit ook in Social Networks (Hyves www, Facebook Wall etc.) en Social Networking Software “What’s happening?” Waar ben je mee bezig?

4 Wie gebruikt Twitter? In tegendeel tot wat wordt gedacht, wordt Twitter in Nederland niet het meest door jongeren, maar door de leeftijdsgroep 26 t/m 45 jaar gebruikt. Bron: Twitteronderzoek 2010, Contentgirls.nl

5 Wat is het nut van Twitter? Bron: Twitteronderzoek 2010, Contentgirls.nl

6 Wat is het nut van Twitter? Persoonlijk Vermaak! Personal branding, zelfpromotie Bron van inspiratie Vragen stellen en anderen helpen: #durftevragen Snel online (of intern) netwerk opbouwen Alternatief voor RSS-feeds: makkelijk nieuws volgen Reageren op, delen en doorsturen van tekst/foto’s/film/bestanden Weten waar collega’s, vakgenoten en vrienden mee bezig zijn (en andersom) Op de hoogte blijven van het laatste vak- of branchegerelateerde nieuws

7 Wat is het nut van Twitter? Zakelijk Communicatiekanaal Bedrijf promoten Betere vindbaarheid bedrijf(snaam) via Google (potentiële) klanten vinden Daar zijn waar je doelgroep is Snel communiceren binnen je doelgroep Dichtbij het nieuws: real-time nieuws delen en inspelen op actuele ontwikkelingen Doelgroep/klanten betrekken bij beslissingen Gezicht geven aan het bedrijf Scala aan mogelijkheden op het gebied van marketing/branding Webcare

8 Wat is het nut van Twitter? Meest gehoorde tegenargumenten Ik heb geen tijd Information overload Privacy ROI & accountability is onbekend Onbeheersbaarheid Oninteressante informatie Bron: Twitteronderzoek 2010, Contentgirls.nl

9 Wat is het nut van Twitter? Belangrijk! Begin alleen met Twitter als het je leuk en nuttig lijkt en als je er tijd in wil steken! (Dat geldt overigens voor alle sociale media.) Belangrijk! Begin alleen met Twitter als het je leuk en nuttig lijkt en als je er tijd in wil steken! (Dat geldt overigens voor alle sociale media.)

10 Aan de slag met Twitter. Aan de slag met Twitter in 5 stappen Stap 1. Account aanmaken Stap 2. Mensen volgen Stap 3. Twitter gebruiken Stap 4. Gevolgd worden Stap 5. Gebruik optimaliseren

11 Aan de slag met Twitter. Stap 1. Stap 1. Account aanmaken 1. Naam kiezen; max. 15 tekens 2. Wachtwoord kiezen liefst met letters, hoofdletters & tekens 3. Vindbaarheid via e- mailadres ja of nee 4. Updates via mail ja of nee 5. Kies voor open of gesloten (slotje) 6. Profiel opmaken. Kleur/achtergrond etc.

12 Aan de slag met Twitter. Stap 1. 3 Tips voor het kiezen van een goede twitter- naam: 1. Merk of bedrijfsaccount vs. persoonlijk account. Overweeg goed. 2. Kies een naam die omschrijft wat je verkoopt. Bijv. “aannemer” of je productnaam. 3. Kies een naam die makkelijk te onthouden en te spellen is.

13 Aan de slag met Twitter. Stap 2. Stap 2. Mensen volgen 1. Zoeken op interesse 2. Adresboek G-mail of LinkedIN inlezen 3. Zoeken op naam

14 Aan de slag met Twitter. Stap 3. Stap 3. Twitter gebruiken 1. Updaten Update (tweet) intypen: What’s happening? Max. 140 tekens In je timeline zie je je eigen updates en die van mensen die je volgt Op avatar of klikken geeft profiel van die persoon & overzicht updates

15 Aan de slag met Twitter. Stap 3. Wil je meer weten over de tweet of bijvoorbeeld een attachment bekijken? Selecteer de tweet en klik op het pijltje >

16 Aan de slag met Twitter. Stap Interactie Reageren met Reply. Doorsturen met ReTweet (RT). Verschil tussen AutoReTweet (met retweetknop) en handmatige ReTweet Iemand (ver)noemen in een tweet: aan begin tweet: zien alleen mensen die jou ergens anders in de tweet: zien al je followers in hun timeline in 1 tweet: zien al je followers in hun timeline DM = (Direct) Message = privé bericht. Kan alleen als de ander jou volgt. Bekijk om (real time) te zien waar je wordt vermeld in een tweet. Ook van mensen die je niet volgt.

17 Aan de slag met Twitter. Stap Haal meer uit je tweets URL’s toevoegen. Verwijs zo veel mogelijk naar bronnen (artikel, plaatje, video) Gebruik een url shortener zoals zodat je verwijzing binnen de 140 tekens past Video en foto embedden. Flickr, Plixi, TwitPic, TwitVid, Vimeo, yfrog en YouTube. Onderwerp aan je tweets toekennen. Gebruik #tags (hashtags) zoals: #socialmedia #nos

18 Aan de slag met Twitter. Stap 4. Stap 4. Gevolgd worden Aantal followers is geen doel op zich! Belangrijker is: Type followers (bedrijven, klanten, collega’s, familie) Relatie met je followers (interactie, doelgroep)

19 Aan de slag met Twitter. Stap 4. Tips om aantal followers te vergroten. Ben snel, up-to-date, uniek en interessant. Meer Retweets. Meer followers. Communiceer je Twitteraccount! Persoonlijk: op je blog, Facebook, LinkedIn. Zakelijk: in reclame-uitingen, andere social media, integreer in je website etc. Ben interactief. Alleen zenden = niet interessant om te volgen. Vraag, help, antwoord, bedank. Volgen leidt (soms) tot Refollow. Zorg voor toegevoegde waarde. Zeker als bedrijf/merk. ReTweet acties, aanbiedingen, waardebonnen, klantenservice etc. FollowFriday #FF

20 Aan de slag met Twitter. Stap 5. Stap 5. Gebruik optimaliseren Zoeken met TwitterSearch en op #hashtags

21 Aan de slag met Twitter. Stap 5. Shortkeys gebruiken met ?

22 Aan de slag met Twitter. Stap 5. Apps gebruiken (mobile) Er zijn diverse apps voor BlackBerry, Symbian (Nokia), Android & iPhone Mobile twitter voor overige telefoons Lists maken Real time updates van tweeps in de lijst

23 Aan de slag met Twitter. Stap 5. Software gebruiken. Bijv. TweetDeck, CoTweet, Hootsuite meerdere accounts tegelijk managen filteren op onderwerp of #tag bijvoorbeeld ‘aannemer’ of ‘menstruatie’ followers categoriseren automatisch URLs inkorten tweets inplannen (scheduling) tweets doorverwijzen analytics

24 Aan de slag met Twitter. Stap 5. Koppelingen met andere sociale media Twitter en Facebook (via applicatie) Twitter en Hyves (www) Twitter en LinkedIn (instellen op LinkedIn, #in of #li) Natuurlijk ook embedden in homepagina van je website: “Softcup op Twitter”

25 Twitter. Do’s & Don’ts. Do’sDon’ts Gebruik twitternaam + eigen naamTe veel/vaak tweeten Volg gerichtSchreeuwen, capitalen gebruiken Niet negatief zijn: opbouwend kritischAantal followers = geen wedstrijd Interactie is een must!Automatische DM/reply Vergeet de persoonlijke noot nietBedrijfsgevoelige informatie tweeten Laat zien wie je bent, ben oprecht en blijf authentiek Niet reageren, alleen push Update regelmatig. Inactieve accounts zijn niet interessant. Reclame maken. Zo af en toe is oké, op regelmatige basis is not done. Bedank en geef creditsVage, nietszeggende tweets Waarde: tweet to the point, nuttig en duidelijk. Timelinevervuiling Kijk regelmatig bij (correcte) bronvermelding (bij RT)

26 Twitter: Safe Tweeting Denk na voordat je tweet, deleten is soms te laat Iedereen kan jou en je tweets (tot in de eeuwigheid) vinden Niet alle informatie op Twitter is te vertrouwen (hoaxes ING en #abnamro) Wees voorzichtig met openen van verkorte URL’s Niet iedereen is wie hij zegt te zijn Als je laat weten waar je bent (foursquare): inbrekers! Tweet geen ( )adres of telefoonnummer Tweets over vrienden/familie, willen ze dat wel? Spam. Vertrouw niet alle DM’s. Check altijd de afzender. Hackers: kies een sterk wachtwoord Pas op voor phishing websites: log alleen in op Twitter.com of betrouwbare apps.

27 Twitter & Reclame Op dit moment mag alles (nog), maar: Twitter is een sociaal medium! Communicatie = direct tussen mensen. Wees dus ook persoonlijk. Gebruik ‘wij, ik, onze’ en noem je naam. Ga na waarom mensen twitteren; sluit aan bij die behoefte. Added value = key. What’s in it for me? Shareability. Vraag je af ‘zou ik dit interessant vinden?’ Pas tone of voice aan. Niet te wervend. Niet te vaak. Niet te veel.

28 Twitter. Inspiratie. Twedding. Het eerste Twitterhuwelijk HP Twitter ambassadors program. Politie Brabant Zuid-Oost: twitterende

29 Twitter. Inspiratie.

30 Twitter. Een paar laatste tips. Bepaal eerst of Twitter het juiste kanaal is. Waar is je doelgroep? Besef dat het om mensen gaat! Durft te vragen en te leren. Twitter is een sociale community, men is bereid te helpen. #durftevragen Wees netjes, typ correct Nederlands en ben positief. Neem de tijd!


Download ppt "Twitter voor ZZP & MKB 28 december 2011 Raymond Verbruggen Inleiding Twitter."

Verwante presentaties


Ads door Google