De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De relatielaag: Zichtbare relaties in het beeld Gestalt Ruimtelijke relaties en compositie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De relatielaag: Zichtbare relaties in het beeld Gestalt Ruimtelijke relaties en compositie."— Transcript van de presentatie:

1 Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De relatielaag: Zichtbare relaties in het beeld Gestalt Ruimtelijke relaties en compositie niet-locale effecten fysieke relaties Onzichtbare relaties in het beeld Relaties met betekenis

2 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

3

4

5 principe 1: nabijheid

6 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

7 principe 2: gelijkvormigheid

8 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie principe 3: omsluiting

9 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

10 principe 4: kleinheid toelichting: bij de keuze tussen ‘object’ of ‘achtergrond’ valt de keuze bij voorkeur op de kleinste van de twee

11 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

12 principe 5: symmetrie toelichting: bij de keuze tussen ‘object’ of ‘achtergrond’ valt de keuze bij voorkeur op de meest symmetrische van de twee

13 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie principe 6: gemeen- schappelijke beweging

14 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie principe 6: gemeen- schappelijke beweging: dominanter dan ‘nabijheid’ en ‘kleinheid’ en de overige Gestalt regels

15 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie principe 7: continuïteit

16 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie toelichting: bij de segmentatie tussen twee of meer objecten valt de keuze bij voorkeur op de opdeling die het minste knikken vereist …

17 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

18 … dus deze opdeling zal niet zo snel gezien worden

19 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie verwant aan Gestalt: de exploded view (impliciete veronderstelling van radiale verplaatsing)

20 Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie Toepassingen van Gestalt: Indeling van bedeningspanelen Belettering en labeling van afbeeldingen (bijvoorbeeld kaarten) Font-design.

21 Ruimtelijke relaties en compositie statisch (rust, evenwicht – evt. symmetrie – geen dominante gradiënten op de grootste schaal) dynamisch (beweging, richting – gradiënten op de grootste schaal)

22 Ruimtelijke relaties en compositie compositorische verdeling kan op elke laag van het 8-lagen model betrekking hebben sampling laag (verzadiging neemt naar rechts af; toonwaarde verloop horizontaal) Vormenlaag: grootte neemt naar rechts toe sampling laag (verzadiging neemt naar boven af, toonwaarde verloopt vertikaal) Vormenlaag: grootte neemt naar rechts toe

23 Ruimtelijke relaties en compositie Toepassing: informatie visualisatie

24 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld compositie in beelden importantieverdelingen zijn zelf ook afbeeldingen daarmee kan de importantieverdeling herhaaldelijk geconstrueerd worden (voortgezette abstractie, Mondrian, Picasso) importantie-verdeling op vormen-laag (en relatielaag?) importantie-verdeling op objectenlaag importantie-verdeling op de relatie-laag -24- informatie is verdeeld over de lagen: sampling laag … object laag belangrijkheid = gewaardeerde informatie (  importantie verdelingen) importantieverdeling kan in elke laag afzonderlijk onderzocht worden (verdelings-regels) compositie: structuur op importantieverdelingen Compositorisch analyse: wat bedoelde de kunstenaar?

25 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld compositie in beeldenorigineel zelfde (equivalente) verdelingsregel ‘van linksonder naar rechtsboven’ op sampling laag (globale optic flow) verschillende verdelingsregels op sampling laag (kleurverzadiging) -25-

26 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld compositie in beelden de (ir-)relevantie van geometrische verdelingsregels: de originele grootte van het schilderij de hartlijn: zwaartelijn van de compositie de gulden snede de regel van derden Moraal: als je maar lang genoeg zoekt kun je voor elke compositorische hypothese wel argumenten vinden. -26-

27 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten 1: kleur -27- kleurenassimilatie

28 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten 1: kleur -28- simultaancontrast

29 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten 1: kleur -29- Lineair kleurenmodel cf. CIE-diagram is niet voldoende om te begrijpen waarom kleurenwaarneming beïnvloed wordt door de omgeving. Naar analogie met randenwaarneming: schaalgrootte en buur-relaties spelen een rol. Betere theorie: RETINEX (Land, 1970-ies)

30 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten 2: grootte -30- Ebbinghaus illusie

31 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten 2: grootte -31- Vormenlaag als nauwkeurig 2-D meetinstrument is naïef. Grootte wordt alleen relatief in context vastgesteld (consistent met ons vermogen om perspectief te kunnen begrijpen waarin objecten ook geen vaste ‘eigen’ grootte hebben.)

32 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten 3: de warping hypothese -32- cafe-wall illusie

33 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten 3: de warping hypothese -33- Kitaoka illusie

34 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten 3: de warping hypothese -34- Zöllner illusie Herring illusie Wundt(achtige) illusie

35 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten 3: de warping hypothese -35- Warping: vervorming van een vorm in overeenstemming met de vervorming van de achtergrond

36 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten 3: de warping hypothese -36- Mogelijke relatie met het zien van vormen in een 3D landschap (de 3D cues komen van textuurverkorting)

37 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten 3: de warping hypothese -37- De warping hypothese(voor illusies zoals Zollner, Herring, Café Wall, Wundt e.a.) is begrijpbaar vanuit evolutionair perspectief. Het waarnemen van vorm-eigenschappen in een landschap zal moeten corrigeren voor de verkorting van het waargenomen landschap zelf. Die verkorting wordt geschat door naar de textuur in de omgeving te kijken.

38 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Niet-locale effecten: subjectieve vormen -38- Subjectieve vormen ontstaan doordat randinformatie wordt doorgegeven tussen naast elkaar liggende rand-detectoren. Subjectieve vormen helpen in het omgaan met occlusie. Ook subjectieve vormen worden als ‘vormen’ gezien en hebben dus de perceptieve attributen van ‘objectieve’ vormen, inclusief T- shapes (occlusie!) en transparantie.

39 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld Aanleiding voor subjectieve vormen: een strategie om met occlusies om te gaan: extrapoleren over T-vormen -39- Niet-locale effecten: subjectieve vormen

40 Fysieke relaties (licht/ schaduw, kijkrichting, …):

41 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld niet-spiegelende reflectie vermengt spectra van alle inkomende richtingen -41- Fysieke relaties (licht/ schaduw, kijkrichting, …):

42 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld in kunstgeschiedenis: de ontdekking van kleurzweem in het impressionisme -42- Fysieke relaties (licht/ schaduw, kijkrichting, …):

43 ‘Onzichtbare’ relaties (gebaseerd op betekenis en associatie):

44 B i g I m a g e s – de relatielaag Kees van Overveld -44- ‘Onzichtbare’ relaties (gebaseerd op betekenis en associatie):

45 Ruimtelijke relaties en compositie compositorische verdeling kan (onbewuste) betekenisdrager zijn de relatie ‘tussen’ is hier: ruimtelijk qua grootte … maar ook qua (normatieve) opvatting over goed en slecht ‘Onzichtbare’ relaties (gebaseerd op betekenis en associatie):

46 Ruimtelijke relaties en compositie (statische) relaties kunnen een (dynamisch) proces suggereren ‘Onzichtbare’ relaties (gebaseerd op betekenis en associatie):

47 Betekenis van relaties


Download ppt "Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De relatielaag: Zichtbare relaties in het beeld Gestalt Ruimtelijke relaties en compositie."

Verwante presentaties


Ads door Google