De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zeevaartkunde in Vogelvlucht….. Vertrek IJmuiden. De oversteek.De oversteek Aankomst Lowestoft. Het vertrek uit Lowestoft Wat nog meer…. Door Eric Goedhart.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zeevaartkunde in Vogelvlucht….. Vertrek IJmuiden. De oversteek.De oversteek Aankomst Lowestoft. Het vertrek uit Lowestoft Wat nog meer…. Door Eric Goedhart."— Transcript van de presentatie:

1 Zeevaartkunde in Vogelvlucht….. Vertrek IJmuiden. De oversteek.De oversteek Aankomst Lowestoft. Het vertrek uit Lowestoft Wat nog meer…. Door Eric Goedhart 1

2 Vertrek IJmuiden….. Het verlaten van de haven van IJmuiden Oproepen van de instanties IJmuiden Port Control op VHF Ch 61 IJmuiden Pilots op VHF Ch 07 (Pilots VTS IJmuiden) Luisterwacht houden op VHF Ch 16 / 13 gedurende de oversteek. Ander verkeer bij vertrek De kaarten Aanloop Scheveningen en IJmuiden Harwich and Rotterdam to Cromer and Terschelling Cromer to Orford Ness Winterton Ness to Orford Ness Approaches to Great Yarmouth and Lowestoft - C28 Harwich to Wells-next-the-Sea Zie blz 74, 75, 84 en 85 van de ALRS Vol 6(1) NP 286(1) 2

3 Op zee Onderwerpen Welke koers volgen bij vertrek (270) De stroom De Wind Corrigeren of niet? De apparatuur. Het wachtlopen. Het aanvaringsreglement (BVA) Overig verkeer. 3

4 Welke koers volgen…… 4 Na het passeren van de pieren zal men een westelijke koers gaan sturen. Deze koers is de richting die de koerslijn in de kaart aangeeft. De stroom en wind heeft echter invloed op het schip. We noemen de koers in de kaart ook wel een grondkoers, en de koers gecorrigeerd voor stroom en wind, de behouden ware koers. De stroom kunnen we eenvoudig vinden met behulp van de ATT en de zeekaart., maar de globale richting en sterkte ook in Brown’s stroom atlas. Op Zee…..

5 5 In de kaart kijken we eerst welke haven we moeten gebruiken om het getij en de stroom te vinden In de ATT zoeken we met als argument de datum en tijd het tijdstip van hoogwater op bij de “standaardhaven”. Ook kijken we wanneer het volle of nieuwe maan is geweest. Met dit gevonden tijdstip kunnen we zien hoeveel uur het voor of na hoogwater is. In de kaart zoeken we het dichtstbijzijnde “dropje” op, met daarin een letter. In de tabel in de kaart kunnen we dan zien in welke richting de stroom loopt, en hoe sterk die is. We kunnen nu bij zowel Spring als bij Neap kijken. Springtij heeft men twee dagen na volle of nieuwe maan.

6 Op Zee….. 6 De wind heeft ook invloed op de koers die we moeten sturen. De windrichting bepalen we door gewoon deze buiten te bepalen, of doormiddel van een windmeter. Na het vinden van de wind en stroom richting met hun sterkte, kunnen we in de kaart de behouden ware koers construeren. Stroom en wind hebben ook invloed op onze snelheid. Het bepalen van de behouden ware koers is belangrijk als we onze positie niet nauwkeurig kunnen bepalen, bv door middel van een GPS, of door radar peilingen, maar ook om niet te veel te verzeilen. Bij de stroom moeten we er ook rekening mee houden dat de stroom gedurende de reis weer zal gaan kenteren.

7 Op Zee….. 7 Vertrek 4 september /9 HW Dover: (GMT) 4 dagen voor Springtij 5/9 HW Dover: (GMT) 3 dagen voor Springtij (GMT) Kaart (11.00 GMT) A 204° 1,2Kn (12.00 GMT) A 204° 1,4kn (13.00 GMT) A 204° 1,0kn (14.00 GMT) A 214° 0,6kn (15.00 GMT) A -- 0,0kn (16.00 GMT) A 010° 1,4kn

8 Op Zee….. 8 4/5 september /9 HW Dover: (GMT) 4 dagen voor Springtij 5/9 HW Dover: (GMT) 3 dagen voor Springtij (GMT) Stroom atlas Brown’s 4 september: GMT kentering stroom (ZZW naar NNO) 5 september: Om GMT kentering stroom (N naar Z) Tussen en stroom Zuid 2 a 3 kn (west) Om Kentering stroom ( Z naar N) Van tot Stroom Noord 2 a 3 kn (west) Om Kentering stroom (N naar Z) Van tot Stroom Zuid 2 a 3 kn

9 Op Zee….. 9 4/9 Getijde: (Tijden in GMT) HW IJmuiden: ,3m boven KD (ATT blz 205 en 324) 5/9 Getijde: HW Lowestoft: (2,4m) en (2,4m) LW Lowestoft: (1,0m) en (0,7m) 6/9 Getijde: HW Lowestoft: (2,6m) en (2,5m) LW Lowestoft: (0,5m) Zie voor meer details de ATT blz 78 t/m 81

10 Op Zee….. 10 Corrigeren voor de stroom, of niet? Stroom veranderd van richting om de 6 uur. Correctie afhankelijk van ETA Lowestoft Rekening houden met Holmsand bank voor Lowestoft! Passeer de Zuid kardinaal boei aan de Zuid zijde! Denk om Uncharted dangers. Boeien kunnen in andere posities liggen dan in de kaart staat!

11 Op Zee….. 11 Apparatuur aan boord: GPS Radar / ARPA NAVTEX Echolood Log Windmeter Electronische kaart?

12 12 Het wachtlopen: Altijd een goede uitkijk houden Scheepvaart verkeer Veel zeiljachten om u heen? Uitwijkregels Mist Oproepen Gebruik van de radar

13 13 Het Aanvaringsreglement Voor wie moet u uitwijken? Wie moeten er voor u uitwijken? Uitzonderingen De verkeersroute Oproep procedures (Engels) Uitwijken bij mist Vissers

14 14 Aankomst / vertrek Lowestoft….. De aankomst bij Lowestoft Oproepen van de instanties Lowestoft Harbour Control op Ch 14 of Ch 11 of Ch 16 Schepen die Lowestoft aanlopen of verlaten kunnen beperkt zijn in hun manoeuvreerbaarheid door hun diepgang Schepen die Lowestoft verlaten worden in hun uitzicht belemmert door de pieren, schepen die de pieren naderen worden dan ook verzocht om contact op te nemen met Lowestoft radio op kanaal 14 Alle schepen die Lowestoft aanlopen of verlaten moeten contact opnemen met Lowestoft Harbour Control op kanaal 14 Zie verder blz 172 en 173 van de ALRS Vol 6(1) NP 286(1)

15 15 Aankomst / vertrek Lowestoft….. Het vertrek uit Lowestoft Oproepen van de instanties Lowestoft Harbour Control op Ch 14 of Ch 11 of Ch 16 Schepen die Lowestoft aanlopen of verlaten kunnen beperkt zijn in hun manoeuvreerbaarheid door hun diepgang Schepen die Lowestoft verlaten worden in hun uitzicht belemmert door de pieren, schepen die de pieren naderen worden dan ook verzocht om contact op te nemen met Lowestoft radio op kanaal 14 Alle schepen die Lowestoft aanlopen of verlaten moeten contact opnemen met Lowestoft Harbour Control op kanaal 14 U moet minimaal 1 uur van te voren uw vertrek melden bij Lowestoft Harbour Control op VHF Ch 14 Zie verder blz 172 en 173 van de ALRS Vol 6(1) NP 286(1)

16 Op Zee…… 16 De reis terug Het aanlopen van IJmuiden Aankomst bij de de Finish

17 De race…… 17 Aandachtspunten gedurende de race…. De strijd met andere jachten Vermoeidheid Onverwachte problemen De reddingsinstanties Toch nog aan de grond…. De uitrusting (kaarten, apparatuur) ‘S nachts varen Safety First!!!

18 Aankomst bij slecht weer 18 Do’s and don’ts bij slecht weer Aanloop koers naar de pieren Onderlinge ruimtes Andere schepen Zichtbaarheid Zware regenbuien Uw ervaring is belangrijk! De organisatie

19 19 Het Nova College wenst u een goede race, maar vooral een behouden thuiskomst! Einde


Download ppt "Zeevaartkunde in Vogelvlucht….. Vertrek IJmuiden. De oversteek.De oversteek Aankomst Lowestoft. Het vertrek uit Lowestoft Wat nog meer…. Door Eric Goedhart."

Verwante presentaties


Ads door Google