De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Niet DIPPEN maar DIMMEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Niet DIPPEN maar DIMMEN."— Transcript van de presentatie:

1 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Niet DIPPEN maar DIMMEN

2 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Structuur workshop “Psychische Problematiek” “Niet Dippen maar Dimmen!” Deze workshop gaat over wat nodig is om studenten met psychische problematiek succesvol te laten deelnemen aan het hoger onderwijs. Kan door het voortijdig herkennen van symptomen terugval worden voorkomen? Wat kan er dan gedaan worden om steun te bieden aan studenten met psychische problematiek?

3 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Programma Workshop Niet dippen maar dimmen! Welkom en kennismaking Doelstelling workshop Cijfers Beïnvloedingsfactoren Herkennen van signalen Inventarisatie van ideeën Oefening signaleringsplan Achtergrondinformatie Evaluatie en afsluiting

4 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Doelstelling Workshop Deelnemers: ideeën op laten doen over “hoe uitval te voorkomen”; methoden inventariseren die gebruikt (kunnen) worden om uitval te bespreken; achtergrondinformatie geven bij begeleiding van zorgleerlingen; onze visie weergeven; geïnspireerd naar huis te laten gaan

5 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Bespreek met uw buurman het volgende: In de pauze komen een paar studenten naar u toe. Ze uiten hun zorgen naar u over een medestudente die steeds meer afvalt en ook tijdens de lunchpauze nauwelijks mee-eet. Ze ziet er steeds slechter uit. 1.Wat gaat u doen? 2.Wat denkt u dat er aan de hand is?

6 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Wat kan er aan de hand zijn? De studente heeft last van c hronische gastritis (Een ontstekingsproces van het maagslijmvlies gekenmerkt door o.a. het volgende symptomen: een vol gevoel, geen eetlust)

7 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Een ander voorbeeld: Student Jan Is onrustiger dan eerder het geval was Gaat al snel na de les weg Zit regelmatig te staren Heeft zijn hoofd er niet bij Is energiek, maar ziet er moe uit Heeft nu hele andere kleding aan dan zijn onverzorgde uiterlijk eerder

8 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Jan is verliefd !! Jan

9 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Carla Zit er de laatste tijd stilletjes bij Neemt minder initiatief dan ze eerder deed Ziet er vermoeider uit Heeft haar hoofd er niet bij Gaat contact uit de weg Heeft nu hele andere kleding aan dan haar verzorgde uiterlijk eerder

10 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen

11 Omvang studenten met psychische problemen 6% van de studenten in het HBO en WO ( )* 4% geeft aan extra ondersteuning nodig te hebben om de studie vol te houden * Verwey-Jonker instituut, 2001

12 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Waarom aandacht voor studenten met psychische problemen? Jong volwassenheid heeft een hoger risico om psychische problemen te krijgen? De meeste psychische aandoeningen ontstaan tussen 17 – 25 jaar

13 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Factoren die de geestelijke gezondheid van studenten beïnvloeden Ouderlijk huis verlaten Voor zichzelf zorgen Hoge verwachtingen / hoge eisen Gebrek aan sturing / eigen verantwoordelijkheid Sociale contacten / sociaal isolement Seksuele relaties / identiteit Financiële problemen Drugs en alcohol Gebrek aan slaap Er met niemand over praten

14 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Herkennen van signalen 1 Slechte concentratie Afname in de kwaliteit van het werk Achterdocht - dat tot ongepast gedrag of tot agressie kan leiden Depressiviteit Angst, spanning, gebrek aan motivatie Irritatie, agitatie of gebrek aan emotie

15 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Herkennen van signalen 2 Terugtrekken van of opvallende verandering in het contact met studiegenoten Verminderde aanwezigheid of een veranderd patroon van aanwezigheid Praten of schrijven over dingen die onbegrijpelijk zijn of ongewoon zijn Wanen of hallucinaties – die zich kunnen voordoen als ongerichtheid, “afwezig zijn” of gebrek aan betrokkenheid

16 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Herkennen van signalen 3 Bij het beoordelen van het gedrag moet de context van het gedrag in ogenschouw worden genomen. Algemene uitingen geven aan dat er “iets aan de hand is“, maar er zijn meerdere factoren naast psychische aspecten die de oorzaak kunnen zijn.

17 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Herkennen van signalen 4 Ondanks dat er andere oorzaken kunnen zijn, kunnen de genoemde uitingen een teken zijn van een psychische ziekte; het is daarbij belangrijk om niet te lichtvaardig conclusies te trekken.

18 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Inventarisatie van (effectieve en haalbare) manieren en ideeën.

19 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Oefening signaleringsplan Kwaliteit van het instrument. Kwaliteit van de professionele inzet. Breed draagvlak in het team.

20 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Achtergrondinformatie

21 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Publicaties 1 Brochures over: Succesvol studeren met ADHD Succesvol studeren met borderline Succesvol studeren met een stemmingsstoornis Succesvol studeren met een eetstoornis Succesvol studeren met schizofrenie Succesvol studeren met psychiatrische problematiek. Ervaringen van studenten

22 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Publicaties 2 Brochures over: Openheid geven Omgaan met stress Om ondersteuning vragen Om aanpassingen vragen Feedback geven

23 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Publicaties 3

24 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Evaluatie en afsluiting

25 Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Tot Slot Stoplicht op rood, oranje of groen, er is op dit gebied van alles te doen!


Download ppt "Hanzehogeschool Groningen & GGz Groningen Niet DIPPEN maar DIMMEN."

Verwante presentaties


Ads door Google