De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenstelling: pim wouters.de digitale school Natuurlijk geweld Geweldig natuurlijk!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenstelling: pim wouters.de digitale school Natuurlijk geweld Geweldig natuurlijk!"— Transcript van de presentatie:

1 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Natuurlijk geweld Geweldig natuurlijk!

2 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Hoe het begon… Meer dan 15 miljard jaar geleden vond in het heelal een enorme ontploffing plaats: De Oerknal of Big Bang. Hierdoor ontstonden reusachtige wolken van gas en stof, waaruit ontelbare melkwegstelsels ontstonden. Verschillende (blauwe) melkwegstelsels

3 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Melkwegstelsel Het melkwegstelsel, waartoe onze aarde behoort, is slechts één van de ontelbaar veel melkwegstelsels in het heelal.

4 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Sterren In de loop van miljoenen jaren klonterden binnen al die melkwegstelsels wolken van stof en gas samen waaruit sterren werden geboren. Dit is de Adelaarsnevel. Bovenin worden sterren geboren.

5 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Onze grootste ster Dé ster in ons melkwegstelsel is onze zon die ongeveer 4,6 miljard jaar oud is: één grote bol van brandende gassen. Ze geeft meer licht en warmte dan alle lampen en kachels in de wereld samen. Onze zon

6 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Planeten Uit kleine gloeiende gaswolken rondom een ster die langzaam afkoelden, ontstonden planeten. Door verdere afkoeling kregen planeten een ‘korst’. Planeet aarde was ooit ook zo'n gloeiende gaswolk. Aarde

7 De negen planeten in ‘ons’ zonnestelsel

8 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Moeder aarde Door de dampkring rondom de aarde, de warmte van de zon en de afstand van de aarde tot de zon ( km) is de aarde de enige planeet in ons zonnestelsel die bewoonbaar is. Van de miljarden andere planeten in de kosmos is er waarschijnlijk niet één bewoonbaar.

9 Samenstelling: pim wouters.de digitale school De aardkorst De aarde is opgebouwd uit verschillende lagen: korst, mantel en kern. De korst drijft op de mantel en is onder de oceanen + 10 km dik; onder land is de korst tussen de 30 en 70 km dik. onder land is de korst tussen de 30 en 70 km dik.

10 Samenstelling: pim wouters.de digitale school De aarde: altijd in beweging De aarde draait in 24 uur om zijn eigen as en ook nog eens in 365 dagen om de zon. Gevolg: dag en nacht, licht en donker, warm en koud, neerslag (regen, sneeuw, hagel etc.) of geen neerslag, wind of geen wind, storm of tornado, mooi weer of noodweer, zomer, winter, lente of herfst..

11 Samenstelling: pim wouters.de digitale school De aardkorst beweegt De aardkostlagen (aardplaten) bewegen doorlopend en schuiven over elkaar heen of botsen tegen elkaar aan. Gevolg: aard(zee)bevingen, bodemdalingen of bodemstijgingen. De vloeibare kern binnenin de aarde beweegt ook en komt soms bij breukplaatsen in de aardkorst naar buiten. Gevolg:vulkaanuitbarstingen. Gevolg:vulkaanuitbarstingen.

12 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Aardplaten bewegen Uit elkaar Tegen- en over elkaar Naast elkaar Gevolg: aard- of zeebevingen

13 Samenstelling: pim wouters.de digitale school De werelddelen zijn uit elkaar gedreven! De werelddelen lagen vroeger tegen elkaar aan! Bron: CMO

14 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Aard- of zeebevingen, waar? Ieder puntje geeft een aard- of zeebeving weer. De ingetekende puntjes maken de breuklijnen tussen de verschillende aardplaten duidelijk zichtbaar

15 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Botsende aardplaten St. Andreas breuklijn Californië

16 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Aardbewegingen

17 Verwoestingen na een aardbeving Turkije 1999

18 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Richter De Amerikaan Charles F.Richter ontwikkelde in 1935 een schema om de kracht van aardbevingen vast te leggen: De schaal van Richter

19 Samenstelling: pim wouters.de digitale school De schaal van Richter Kracht op de schaal van Richter: 0 – 2. Alleen meetbaar met fijne instrumenten, komt wel eens voor in Nederland 3. Geringe trillingen zijn voelbaar 4. Glazen rammelen, klokken gaan stilstaan 5. Stoelen vallen om, voorwerpen vallen van kasten 6. Gebouwen worden beschadigd, stenen kunnen vallen 7. Gebouwen en wegen kunnen zwaar beschadigd worden 8. Enorme ravage en verwoesting. Tramlijnen en spoorwegen vernield 9. Enorme vernietiging van het landschap, dorpen en steden. Grote vloedgolven die gebieden totaal onder water zetten die gebieden totaal onder water zetten

20 Samenstelling: pim wouters.de digitale school De zwaarste aard(zee)bevingen 1 Chili ,5 2 Alaska ,2 3 Rusland ,0 4 Ecuador ,8 5 Alaska ,8 6 Kuril Eilanden ,7 7 Alaska ,7 8 India ,6 9 Argentië ,5 10 Indonesië ,5 11 Sumatra ,0 11

21 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Zeebeving Aardbevingen die ontstaan onder de zeespiegel worden zeebevingen genoemd. Een vloedgolf of tsunami kan dan het gevolg zijn.

22 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Tsunami Tsunami is een Japans woord: tsu = 'haven' en nami = 'golf' Japanse havensteden zijn vaak door een tsunami getroffen..

23 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Terugtrekkende zee vlak voor de tsunami op het strand van Kalutara, Sri Lanka Hetzelfde strand tijdens de tsunami Bron: Tsunami 26 december 2004

24 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Na de tsunami Totale vernietiging

25 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vulkanische activiteit, waar? Vulkanische activiteit en vulkaanuitbarstingen komen vooral voor op de breuklijnen tussen de verschillende aardplaten. De (west)kusten van Amerika, Rusland, Azië, Japan, Thailand, Indonesië,Australië, Nieuw-Zeeland zijn hierom berucht. Dit gebied wordt de "Ring of Fire", oftewel de "Ring van vuur" genoemd. In de wereldkaart kun je zien waar de "Ring of Fire" precies ligt

26 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Ring of fire, een ring van vuur Over de hele wereld vinden jaarlijks bijna een half miljoen aard(zee)bevingen plaats. Méér dan de helft van de aarde is vulkanisch met meer dan 500 actieve vulkanen.

27 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vulkaananimatie

28 Uitbarsting St Helens 1980 Uitbarsting Mount St.Helens 1980 Na de uitbarsting is de top van Mount St.Helens verdwenen

29 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Montserrat: vulkanische tijdbom Soufriere Hills 1995

30 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Lavastromen Soms komen na een vulkaanuitbarsting gloeiende lavastromen (vloeibaar steen) de vulkaanhelling af. Etna,Italië

31 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Lavastromen bij nacht

32 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Onze dampkring of atmosfeer De aarde wordt omringd door een laag die bestaat uit allerlei gassen: de atmosfeer of dampkring. De atmosfeer is onderverdeeld in o.a.: troposfeer, stratosfeer (mét ozonlaag), mesosfeer, thermosfeer. Atmosfeer of dampkring tot 700 km hoogte

33 Samenstelling: pim wouters.de digitale school De ‘weersfeer’ of troposfeer De eerste laag binnen onze dampkring wordt troposfeer genoemd. Deze laag is tussen de 8 km (bij de polen) en 17km (bij de evenaar) dik. De troposfeer heeft grote invloed op het weer op aarde: wolken, regen, wind, storm, orkaan, tornado. Alleen in de troposfeer komt zuurstof voor. Bij het aardoppervlak is de temperatuur in de troposfeer de temperatuur die normaal voor ons is. Zoals nu buiten. Aan het einde van de troposfeer is het + 50 graden onder nul! Wolkvorming in de troposfeer

34 Samenstelling: pim wouters.de digitale school In 1806 maakte de Ierse admiraal Sir Francis Beaufort een lijst om aan te geven welke zeilen moesten worden bijgezet of neergehaald bij bepaalde windkracht. Deze lijst is later aangepast voor windmeting op land en wordt nog steeds gebruikt om de windkracht aan te geven: “De schaal van Beaufort”. Sir Francis Beaufort

35 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Windkracht & Naam Km/u Kenmerken 0 Windstil 117Niets blijft meer overeind De schaal van Beaufort

36 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Windkracht 12 : orkaan. De orkaan Andrew gezien vanuit de ruimte

37 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Wat is een tornado eigenlijk? Een tornado is een kolom van draaiende lucht onderaan een flinke buienwolk (onweerswolk) die contact maakt met het aardoppervlak waarbij de sneldraaiende lucht snelheden haalt van minimaal 65 km per uur.

38 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Waar komen tornado’s voor? De meeste tornado’s komen voor in Amerika; berucht is de zgn, Tornado Alley (Texas, Oklohoma, Arkansas, Kansas, Missouri, Nebraska, Iowa).

39 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Waar onweer, warme luchtstromingen en koude luchtstromingen elkaar ontmoeten, is de kans op het ontstaan van een tornado het grootst. De “ideale” combinatie Tornado Alley

40 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Tornado Oklahoma 4 mei 1999

41 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Ted Fujita De Amerikaanse Japanner Ted Fujita heeft een manier gevonden om tornado's te kunnen indelen. Niet aan de hand van de windsnelheid die in een tornado moeilijk meetbaar is, maar aan de hand van de schade die een tornado achterlaat. Deze schaal is sind 1971 bekend onder de naam "Fujita schaal" of F-schaal.

42 Samenstelling: pim wouters.de digitale school De F-schaal (de windsnelheden zijn geschat) F-Schaal NummerIntensiteitWindsnelheid F0 Lichte tornado km/uur Enige schade aan schoorstenen. Takken breken van bomen af. Ondiep gewortelde bomen waaien om. Verkeersborden beschadigen. F1 Matige tornado km/uur Daken raken bedekking kwijt. Caravans, woonwagens kunnen omslaan. Auto's worden van de weg gedrukt. Aanbouw (schuren, garages) worden soms verwoest. F2 Middelzware Tornado km/uur Aanzienlijke schade aan vaste huizen. Woonwagens en caravans worden verwoest. Grote bomen worden ontworteld en versplinterd; Kleinere objecten worden als projectielen gelanceerd. F3 Zware tornado km/uur Daken en sommige muren van stevig gebouwde huizen waaien om. Treinen slaan om of ontsporen. De meeste bomen in bossen worden ontworteld. F4 Zeer verwoestende tornado km/uur Goed gebouwde huizen worden geheel opgetild. Auto's en andere grote voorwerpen worden als raketten gelanceerd en over een zeker afstand door de lucht verplaatst. F5 Meest verwoestende en zware tornado km/uur Huizen en auto's vliegen honderd meter of meer door de lucht; bomen worden ontschorst; grote metalen constructies verbuigen en worden deels verwoest.

43 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Tornado kracht F3

44 Samenstelling: pim wouters.de digitale school De ontwikkeling van een tornado

45 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Na een tornado

46 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Natuurlijk geweld

47 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Geweldig natuurlijk!

48 Samenstelling: pim wouters.de digitale school QUIZZEN ??? Natuurlijk !!! Natuurlijk !!! Klik hier! Klik hier!

49 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 1 Hoeveel jaar geleden vond de Big Bang plaats? a. 15 miljoen jaar geleden a. 15 miljoen jaar geleden b. 15 miljard jaar geleden b. 15 miljard jaar geleden c. 15 duizend jaar geleden c. 15 duizend jaar geleden

50 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 2 Hoeveel melkwegstelsels zijn er ? a. 1 a. 1 b. 10 b. 10 c. Ontelbaar veel c. Ontelbaar veel

51 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 3 Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel ? a. 8 a. 8 b. 9 b. 9 c. 10 c. 10

52 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 4 Wat is juist? Onze zon is een ….. a. planeet a. planeet b. maan b. maan c. ster c. ster

53 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 5 Welke bewering is juist ? a. De aardkorst is overal even dik a. De aardkorst is overal even dik b. De aardkorst is méér dan100 kilometer dik b. De aardkorst is méér dan100 kilometer dik c. De aardkorst drijft op de (aard)mantel c. De aardkorst drijft op de (aard)mantel

54 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 6 Aardplaten die tegen elkaar botsen veroorzaken : a. Aard- of zeebevingen a. Aard- of zeebevingen b. Vulkaanuitbarstingen b. Vulkaanuitbarstingen c. Tornado’s c. Tornado’s

55 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 7 Vul de zin aan: Een aardbeving met een kracht van 2 op de schaal van Richter.. a. verwoest alles en veroorzaakt vaak een tsunami a. verwoest alles en veroorzaakt vaak een tsunami b. merk je nauwelijks b. merk je nauwelijks c. laat glazen en deuren trillen c. laat glazen en deuren trillen

56 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 8 Wat wordt bedoeld met de “Ring of Fire” ? a. Een gebied waar veel bosbranden voorkomen a. Een gebied waar veel bosbranden voorkomen b. Een cirkel van breuklijnen waar veel vulkanische activiteit voorkomt b. Een cirkel van breuklijnen waar veel vulkanische activiteit voorkomt c. Een gebied waar veel tornado’s voorkomen c. Een gebied waar veel tornado’s voorkomen

57 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 9 Een andere naam voor dampkring is: a. troposfeer a. troposfeer b. ozonlaag b. ozonlaag c. atmosfeer c. atmosfeer

58 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 10 Waarom is de troposfeer voor ons zo belangrijk ? a. Omdat in de troposfeer orkanen ontstaan a. Omdat in de troposfeer orkanen ontstaan b. Omdat daar vliegtuigen kunnen vliegen b. Omdat daar vliegtuigen kunnen vliegen c. Omdat we dankzij de troposfeer kunnen ademen c. Omdat we dankzij de troposfeer kunnen ademen

59 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 11 Wat is de “ideale” combinatie voor het ontstaan van tornado’s a. Warme luchtstromen, wind en mist a. Warme luchtstromen, wind en mist b. Koude en warme luchtstromen + onweerswolken b. Koude en warme luchtstromen + onweerswolken c. Koude luchtstromen, wind en regen c. Koude luchtstromen, wind en regen

60 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Vraag 12 Wie maakte de F-schaal om de kracht van tornado’s te bepalen? a. Charles Richter a. Charles Richter b. Ted Fujita b. Ted Fujita c. Sir Francis Beaufort c. Sir Francis Beaufort

61 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Hebbes! Klik op: volgende vraag Volgende vraag Volgende vraag

62 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Is goed ! Klik op: volgende vraag Volgende vraag Volgende vraag

63 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Natuurlijk ! Klik op: volgende vraag Volgende vraag Volgende vraag

64 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Geweldig ! Klik op: volgende vraag Volgende vraag Volgende vraag

65 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Klopt helemaal ! Klik op: volgende vraag Volgende vraag Volgende vraag

66 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Yes !! Klik op: volgende vraag Volgende vraag Volgende vraag

67 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Oké Klik op: volgende vraag Volgende vraag Volgende vraag

68 Samenstelling: pim wouters.de digitale school ‘ t ‘ t Is goed, ga door! Klik op: volgende vraag Volgende vraag Volgende vraag

69 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Heel juist ! Klik op: volgende vraag Volgende vraag Volgende vraag

70 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Correct! Klik op: volgende vraag Volgende vraag Volgende vraag

71 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Helemaal gelijk ! Klik op: laatste vraag Laatste vraag Laatste vraag

72 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Dat was het! Je bent klaar met de quiz. Klik hier om af te sluiten Klik hier om af te sluiten

73 Probeer het nog eens Probeer het nog eens Klik hier om naar de vraag terug te gaan Klik hier om naar de vraag terug te gaan

74 FOUT !! Klik hier om naar de vraag terug te gaan Klik hier om naar de vraag terug te gaan

75 HELAAS ! HELAAS ! Klik hier om naar de vraag terug te gaan Klik hier om naar de vraag terug te gaan

76 Klik hier om naar de vraag terug te gaan Klik hier om naar de vraag terug te gaanOpnieuw!

77 Klik hier om naar de vraag terug te gaan Klik hier om naar de vraag terug te gaanJammer!

78 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Dat was het! Je bent klaar met de quiz. Klik hier om af te sluiten Klik hier om af te sluiten

79 Samenstelling: pim wouters.de digitale school Natuurlijk geweld, geweldig natuurlijk !

80 Samenstelling: Pim Wouters De Digitale School februari 2005


Download ppt "Samenstelling: pim wouters.de digitale school Natuurlijk geweld Geweldig natuurlijk!"

Verwante presentaties


Ads door Google