De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenstelling: pim wouters.de digitale school

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenstelling: pim wouters.de digitale school"— Transcript van de presentatie:

1 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Natuurlijk geweld Geweldig natuurlijk! Samenstelling: pim wouters.de digitale school

2 Hoe het begon… Verschillende (blauwe) melkwegstelsels Meer dan 15 miljard jaar geleden vond in het heelal een enorme ontploffing plaats: De Oerknal of Big Bang. Hierdoor ontstonden reusachtige wolken van gas en stof, waaruit ontelbare melkwegstelsels ontstonden. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

3 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Melkwegstelsel Het melkwegstelsel, waartoe onze aarde behoort, is slechts één van de ontelbaar veel melkwegstelsels in het heelal. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

4 Sterren Dit is de Adelaarsnevel. Bovenin worden sterren geboren. In de loop van miljoenen jaren klonterden binnen al die melkwegstelsels wolken van stof en gas samen waaruit sterren werden geboren. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

5 Onze grootste ster Onze zon Dé ster in ons melkwegstelsel is onze zon die ongeveer 4,6 miljard jaar oud is: één grote bol van brandende gassen. Ze geeft meer licht en warmte dan alle lampen en kachels in de wereld samen. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

6 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Planeten Aarde Uit kleine gloeiende gaswolken rondom een ster die langzaam afkoelden, ontstonden planeten. Door verdere afkoeling kregen planeten een ‘korst’. Planeet aarde was ooit ook zo'n gloeiende gaswolk. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

7 De negen planeten in ‘ons’ zonnestelsel

8 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Moeder aarde Door de dampkring rondom de aarde, de warmte van de zon en de afstand van de aarde tot de zon ( km) is de aarde de enige planeet in ons zonnestelsel die bewoonbaar is. Van de miljarden andere planeten in de kosmos is er waarschijnlijk niet één bewoonbaar. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

9 De aardkorst De aarde is opgebouwd uit verschillende lagen:
korst, mantel en kern. De korst drijft op de mantel en is onder de oceanen + 10 km dik; onder land is de korst tussen de 30 en 70 km dik.   Samenstelling: pim wouters.de digitale school

10 De aarde: altijd in beweging
De aarde draait in 24 uur om zijn eigen as en ook nog eens in 365 dagen om de zon. Gevolg: dag en nacht, licht en donker, warm en koud, neerslag (regen, sneeuw, hagel etc.) of geen neerslag, wind of geen wind, storm of tornado, mooi weer of noodweer, zomer, winter, lente of herfst.. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

11 De aardkorst beweegt De aardkostlagen (aardplaten) bewegen doorlopend en schuiven over elkaar heen of botsen tegen elkaar aan. Gevolg: aard(zee)bevingen, bodemdalingen of bodemstijgingen. De vloeibare kern binnenin de aarde beweegt ook en komt soms bij breukplaatsen in de aardkorst naar buiten. Gevolg:vulkaanuitbarstingen. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

12 Gevolg: aard- of zeebevingen
Aardplaten bewegen Uit elkaar Tegen- en over elkaar Naast elkaar Gevolg: aard- of zeebevingen Samenstelling: pim wouters.de digitale school

13 De werelddelen zijn uit elkaar gedreven!
De werelddelen lagen vroeger tegen elkaar aan! Bron: CMO Samenstelling: pim wouters.de digitale school

14 Aard- of zeebevingen, waar?
Ieder puntje geeft een aard- of zeebeving weer. De ingetekende puntjes maken de breuklijnen tussen de verschillende aardplaten duidelijk zichtbaar Samenstelling: pim wouters.de digitale school

15 St. Andreas breuklijn Californië
Botsende aardplaten Samenstelling: pim wouters.de digitale school

16 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Aardbewegingen Samenstelling: pim wouters.de digitale school

17 Verwoestingen na een aardbeving
Turkije 1999 Samenstelling: pim wouters.de digitale school

18 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Richter De Amerikaan Charles F.Richter ontwikkelde in 1935 een schema om de kracht van aardbevingen vast te leggen: De schaal van Richter Samenstelling: pim wouters.de digitale school

19 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
De schaal van Richter Kracht op de schaal van Richter: 0 – 2. Alleen meetbaar met fijne instrumenten, komt wel eens voor in Nederland 3. Geringe trillingen zijn voelbaar 4. Glazen rammelen, klokken gaan stilstaan 5. Stoelen vallen om, voorwerpen vallen van kasten 6. Gebouwen worden beschadigd, stenen kunnen vallen 7. Gebouwen en wegen kunnen zwaar beschadigd worden 8. Enorme ravage en verwoesting. Tramlijnen en spoorwegen vernield 9. Enorme vernietiging van het landschap, dorpen en steden. Grote vloedgolven die gebieden totaal onder water zetten Samenstelling: pim wouters.de digitale school

20 De zwaarste aard(zee)bevingen
11 1 Chili ,5 2 Alaska ,2 3 Rusland ,0 4 Ecuador ,8 5 Alaska ,8 6 Kuril Eilanden ,7 7 Alaska ,7 8 India ,6 9 Argentië ,5 10 Indonesië ,5 11 Sumatra ,0 Samenstelling: pim wouters.de digitale school

21 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Zeebeving Aardbevingen die ontstaan onder de zeespiegel worden zeebevingen genoemd. Een vloedgolf of tsunami kan dan het gevolg zijn. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

22 Tsunami Tsunami is een Japans woord: tsu = 'haven' en nami = 'golf'
Japanse havensteden zijn vaak door een tsunami getroffen. . Samenstelling: pim wouters.de digitale school

23 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Tsunami 26 december 2004 Terugtrekkende zee vlak voor de tsunami op het strand van Kalutara, Sri Lanka Hetzelfde strand tijdens de tsunami Samenstelling: pim wouters.de digitale school Bron:

24 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Na de tsunami Totale vernietiging Samenstelling: pim wouters.de digitale school

25 Vulkanische activiteit, waar?
Vulkanische activiteit en vulkaanuitbarstingen komen vooral voor op de breuklijnen tussen de verschillende aardplaten. De (west)kusten van Amerika, Rusland, Azië, Japan, Thailand, Indonesië,Australië, Nieuw-Zeeland zijn hierom berucht. Dit gebied wordt de "Ring of Fire", oftewel de  "Ring van vuur" genoemd. In de wereldkaart kun je zien waar de "Ring of Fire" precies ligt Samenstelling: pim wouters.de digitale school

26 Ring of fire, een ring van vuur
Over de hele wereld vinden jaarlijks bijna een half miljoen aard(zee)bevingen plaats. Méér dan de helft van de aarde is vulkanisch met meer dan 500 actieve vulkanen. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

27 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Vulkaananimatie Samenstelling: pim wouters.de digitale school

28 Uitbarsting St Helens 1980 Uitbarsting Mount St.Helens 1980 Na de uitbarsting is de top van Mount St.Helens verdwenen Samenstelling: pim wouters.de digitale school

29 Montserrat: vulkanische tijdbom
Soufriere Hills 1995 Samenstelling: pim wouters.de digitale school

30 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Lavastromen Etna,Italië Soms komen na een vulkaanuitbarsting gloeiende lavastromen (vloeibaar steen) de vulkaanhelling af. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

31 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Lavastromen bij nacht Samenstelling: pim wouters.de digitale school

32 Onze dampkring of atmosfeer
Atmosfeer of dampkring tot 700 km hoogte De aarde wordt omringd door een laag die bestaat uit allerlei gassen: de atmosfeer of dampkring. De atmosfeer is onderverdeeld in o.a.: troposfeer, stratosfeer (mét ozonlaag), mesosfeer, thermosfeer. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

33 De ‘weersfeer’ of troposfeer
Wolkvorming in de troposfeer De eerste laag binnen onze dampkring wordt troposfeer genoemd. Deze laag is tussen de 8 km (bij de polen) en 17km (bij de evenaar) dik. De troposfeer heeft grote invloed op het weer op aarde: wolken, regen, wind, storm, orkaan, tornado. Alleen in de troposfeer komt zuurstof voor. Bij het aardoppervlak is de temperatuur in de troposfeer de temperatuur die normaal voor ons is. Zoals nu buiten. Aan het einde van de troposfeer is het + 50 graden onder nul! Samenstelling: pim wouters.de digitale school

34 Sir Francis Beaufort In 1806 maakte de Ierse admiraal Sir Francis Beaufort een lijst om aan te geven welke zeilen moesten worden bijgezet of neergehaald bij bepaalde windkracht. Deze lijst is later aangepast voor windmeting op land en wordt nog steeds gebruikt om de windkracht aan te geven: “De schaal van Beaufort”. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

35 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
De schaal van Beaufort Windkracht & Naam Km/u Kenmerken 0 Windstil < 1 Rook stijgt (recht) omhoog 1 Zwakke wind Rookpluimen geven richting aan 2 Zwakke wind Bladeren ritselen 3 Matige wind Bladeren, twijgen voortdurend in beweging 4 Matige wind Stof en papier dwarrelen op 5 Vrij krachtige wind Takken maken zwaaiende bewegingen 6 Krachtige wind Grote takken bewegen 7 Harde wind Bomen bewegen 8 Stormachtige wind Twijgen breken af 9 Storm Takken breken af, dakpannen waaien weg 10 Zware storm Bomen worden ontworteld 11 Zeer zware storm Uitgebreide schade bossen en gebouwen 12 Orkaan >117 Niets blijft meer overeind Samenstelling: pim wouters.de digitale school

36 De orkaan Andrew gezien vanuit de ruimte
Windkracht 12 : orkaan. De orkaan Andrew gezien vanuit de ruimte Samenstelling: pim wouters.de digitale school

37 Wat is een tornado eigenlijk?
Een tornado is een kolom van draaiende lucht onderaan een flinke buienwolk (onweerswolk) die contact maakt met het aardoppervlak waarbij de sneldraaiende lucht snelheden haalt van minimaal 65 km per uur. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

38 Waar komen tornado’s voor?
De meeste tornado’s komen voor in Amerika; berucht is de zgn, Tornado Alley (Texas, Oklohoma, Arkansas, Kansas, Missouri, Nebraska, Iowa). Samenstelling: pim wouters.de digitale school

39 De “ideale” combinatie
Waar onweer, warme luchtstromingen en koude luchtstromingen elkaar ontmoeten, is de kans op het ontstaan van een tornado het grootst. Tornado Alley Samenstelling: pim wouters.de digitale school

40 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Tornado Oklahoma 4 mei 1999 Samenstelling: pim wouters.de digitale school

41 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Ted Fujita De Amerikaanse Japanner Ted Fujita heeft een manier gevonden om tornado's te kunnen indelen. Niet aan de hand van de windsnelheid die in een tornado moeilijk meetbaar is, maar aan de hand van de schade die een tornado achterlaat. Deze schaal is sind 1971 bekend onder de naam "Fujita schaal" of F-schaal. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

42 De F-schaal (de windsnelheden zijn geschat)
F-Schaal Nummer Intensiteit Windsnelheid F0 Lichte tornado km/uur Enige schade aan schoorstenen. Takken breken van bomen af. Ondiep gewortelde bomen waaien om. Verkeersborden beschadigen. F1 Matige tornado km/uur Daken raken bedekking kwijt. Caravans, woonwagens kunnen omslaan. Auto's worden van de weg gedrukt. Aanbouw (schuren, garages) worden soms verwoest. F2 Middelzware Tornado km/uur Aanzienlijke schade aan vaste huizen. Woonwagens en caravans worden verwoest. Grote bomen worden ontworteld en versplinterd; Kleinere objecten worden als projectielen gelanceerd. F3 Zware tornado km/uur Daken en sommige muren van stevig gebouwde huizen waaien om. Treinen slaan om of ontsporen. De meeste bomen in bossen worden ontworteld. F4 Zeer verwoestende tornado km/uur Goed gebouwde huizen worden geheel opgetild. Auto's en andere grote voorwerpen worden als raketten gelanceerd en over een zeker afstand door de lucht verplaatst. F5 Meest verwoestende en zware tornado km/uur Huizen en auto's vliegen honderd meter of meer door de lucht; bomen worden ontschorst; grote metalen constructies verbuigen en worden deels verwoest. Samenstelling: pim wouters.de digitale school

43 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Tornado kracht F3 Samenstelling: pim wouters.de digitale school

44 De ontwikkeling van een tornado
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

45 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Na een tornado Samenstelling: pim wouters.de digitale school

46 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Natuurlijk geweld Samenstelling: pim wouters.de digitale school

47 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Geweldig natuurlijk! Samenstelling: pim wouters.de digitale school

48 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
QUIZZEN ??? Natuurlijk !!! Klik hier! Samenstelling: pim wouters.de digitale school

49 Vraag 1 Hoeveel jaar geleden vond de Big Bang plaats?
a. 15 miljoen jaar geleden b. 15 miljard jaar geleden c. 15 duizend jaar geleden Samenstelling: pim wouters.de digitale school

50 Vraag 2 Hoeveel melkwegstelsels zijn er ?
b. 10 c. Ontelbaar veel Samenstelling: pim wouters.de digitale school

51 Vraag 3 Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel ?
b. 9 c. 10 Samenstelling: pim wouters.de digitale school

52 Vraag 4 Wat is juist? Onze zon is een …..
a. planeet b. maan c. ster Samenstelling: pim wouters.de digitale school

53 Vraag 5 Welke bewering is juist ?
a. De aardkorst is overal even dik b. De aardkorst is méér dan100 kilometer dik c. De aardkorst drijft op de (aard)mantel Samenstelling: pim wouters.de digitale school

54 Vraag 6 Aardplaten die tegen elkaar botsen veroorzaken :
a. Aard- of zeebevingen b. Vulkaanuitbarstingen c. Tornado’s Samenstelling: pim wouters.de digitale school

55 Samenstelling: pim wouters.de digitale school
Vraag 7 Vul de zin aan: Een aardbeving met een kracht van 2 op de schaal van Richter .. a. verwoest alles en veroorzaakt vaak een tsunami b. merk je nauwelijks c. laat glazen en deuren trillen Samenstelling: pim wouters.de digitale school

56 Vraag 8 Wat wordt bedoeld met de “Ring of Fire” ?
a. Een gebied waar veel bosbranden voorkomen b. Een cirkel van breuklijnen waar veel vulkanische activiteit voorkomt c. Een gebied waar veel tornado’s voorkomen Samenstelling: pim wouters.de digitale school

57 Vraag 9 Een andere naam voor dampkring is:
a. troposfeer b. ozonlaag c. atmosfeer Samenstelling: pim wouters.de digitale school

58 Vraag 10 Waarom is de troposfeer voor ons zo belangrijk ?
a. Omdat in de troposfeer orkanen ontstaan b. Omdat daar vliegtuigen kunnen vliegen c. Omdat we dankzij de troposfeer kunnen ademen Samenstelling: pim wouters.de digitale school

59 Vraag 11 Wat is de “ideale” combinatie voor het ontstaan van tornado’s
a. Warme luchtstromen, wind en mist b. Koude en warme luchtstromen + onweerswolken c. Koude luchtstromen, wind en regen Samenstelling: pim wouters.de digitale school

60 Vraag 12 Wie maakte de F-schaal om de kracht van tornado’s te bepalen?
a. Charles Richter b. Ted Fujita c. Sir Francis Beaufort Samenstelling: pim wouters.de digitale school

61 Hebbes! Klik op: volgende vraag
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

62 Is goed ! Klik op: volgende vraag
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

63 Natuurlijk ! Klik op: volgende vraag
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

64 Geweldig ! Klik op: volgende vraag
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

65 Klopt helemaal ! Klik op: volgende vraag
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

66 Yes !! Klik op: volgende vraag
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

67 Oké Klik op: volgende vraag
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

68 ‘t Is goed, ga door! Klik op: volgende vraag
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

69 Heel juist ! Klik op: volgende vraag
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

70 Correct! Klik op: volgende vraag
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

71 Helemaal gelijk ! Klik op: laatste vraag
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

72 Dat was het! Je bent klaar met de quiz.
Klik hier om af te sluiten Samenstelling: pim wouters.de digitale school

73 Klik hier om naar de vraag terug te gaan
Probeer het nog eens Klik hier om naar de vraag terug te gaan

74 Klik hier om naar de vraag terug te gaan
FOUT !! Klik hier om naar de vraag terug te gaan

75 Klik hier om naar de vraag terug te gaan
HELAAS ! Klik hier om naar de vraag terug te gaan

76 Klik hier om naar de vraag terug te gaan
Opnieuw! Klik hier om naar de vraag terug te gaan

77 Klik hier om naar de vraag terug te gaan
Jammer! Klik hier om naar de vraag terug te gaan

78 Dat was het! Je bent klaar met de quiz.
Klik hier om af te sluiten Samenstelling: pim wouters.de digitale school

79 Natuurlijk geweld, geweldig natuurlijk !
Samenstelling: pim wouters.de digitale school

80 Samenstelling: Pim Wouters De Digitale School februari 2005


Download ppt "Samenstelling: pim wouters.de digitale school"

Verwante presentaties


Ads door Google