De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nexus INTER-3 Nexus INTER-4 Nexus INTER-7 Nexus INTER-8 Versnellingsnaven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nexus INTER-3 Nexus INTER-4 Nexus INTER-7 Nexus INTER-8 Versnellingsnaven."— Transcript van de presentatie:

1 Nexus INTER-3 Nexus INTER-4 Nexus INTER-7 Nexus INTER-8 Versnellingsnaven

2 Doel versnellingsnaaf Is om een overbrenging,tijdens het fietsen te variëren en aan te passen aan de rij-omstandigheden en de fysieke gesteldheid van de fietser ( wind mee of tegen, helling op of af ), zal de fiets sneller of langzamer rijden.

3 Onderdelen die we nodig hebben zijn o.a •Pedalen •Cranks •Trapas •Voorkettingblad •Ketting •Achterkettingwiel •Naaf •Achterwiel

4 Een vaste overbrenging r F ketting M achterwiel F ketting R F pedaal M trapas L CRANK

5 Twee mogelijke systemen zijn o.a •De derailleur •De versnellingsnaaf

6 Combinatie van een versnellingsnaaf & derailleursysteem Combinatie van een versnellingsnaaf & derailleursysteem Nexave C530 INTEGO C530

7 Principewerking van een versnellingsnaaf Zonnewiel Ringwiel Planeethouder Planeetwiel

8 De werkelijkheid met vertanding Ringwiel Planeetwieltje Zonnewiel Planeethouder

9 Basisprincipe van het planetaire tandwielstelsel A Plank vloer B Omtrek as B AB

10 Basis vertanding van een planetair tandwielstelsel

11 Versnelling of vertraging? Situatie 1. Situatie 2.

12 Versnelling en vertraging kunnen we realiseren met een planetaire tandwielstelsel Versnelling Vertraging

13 Het zonnewiel dient als reactiepunt en moet vast staan

14 Koppelingsmogelijkheden met cilindrische pallen

15 Schakelbaar gekoppelde zonnewielen

16 Meervoudige planetaire stelsels •Twee of meer zonnewielen •Een ringwiel •Een planeethouder met getrapte planeetwielen

17 Achter elkaar plaatsen van meervoudige planetaire tandwielstelsel kettingwiel as drijfkop planeetdrager R 1 R 2 Z1 Z2Z3 Z4 P1 P2 P1 P2 P3 naafhuls P4 P3 P4

18 Afstellen via de afstelkaliber

19 Complete unit hoef je niet af te stellen

20 7.9 Shimano Nexus Inter 3- versnellingsnaven

21 Shimano Nexus Inter 3 - versnellingsnaaf •1e versnelling: 0,73 ( 27% vertraging ) •2e versnelling: 1 ( 0% versnelling / vertraging ) •3e versnelling: 1,36 ( 36% versnelling ) •Het totale bereik is 186%

22 Doorsnede van de Nexus Inter- 3 naaf

23 Nexus Revo-draaiversteller

24 Werking van de naaf Remmantel Linkerpallen Rechterpallen Aandrijfkop Lagerring Ringwiel Planeethouder

25 Planeethouder & ringwiel

26 Montage volgorde

27 Nexus Inter- 3 “1e versnelling” •Aandrijfkop ( aandrijfunit ) •Aandrijfkoppallen •Ringwiel •Planeetwielen •Planeetwielhouder •Planeetwielhouderpallen (L) •Naafhuls • •PS: KOPPELSTUK ( 7 ) WORDT GEHEEL NAAR RECHTS VERPLAATST, RINGWIELPALLEN WORDEN UITGESCHAKELD.

28 Nexus Inter- 3 “2e versnelling” •Aandrijfkop ( aandrijfunit ) •Aandrijfkoppallen •Ringwiel •Ringwielpallen ( R ) •Naafhuls • •PS: KOPPELSTUK ( 7 ) WORDT IETS NAAR LINKS VERPLAATST, WAARDOOR DE RINGWIELPALLEN WORDEN INGESCHAKELD.

29 Nexus Inter- 3 “3e versnelling” •Aandrijfkop ( aandrijfunit ) •Koppelstuk •Planeetwielhouder •Planeetwielen •Ringwiel •Ringwielpallen ( R ) •Naafhuls • •PS: KOPPELSTUK ( 7 ) WORDT IETS NAAR LINKS VERPLAATST, WAARDOOR DE RINGWIELPALLEN WORDEN INGESCHAKELD.

30 Opmerkingen Nexus Inter- 3 •Bij het schakelen wordt alleen het koppelstuk verplaatst. •Naar rechts verplaatsen wordt gedaan door de veer op de as-unit. •De schakel-unit drukt via de schakelstift het koppelstuk naar rechts, tegen de veerspanning in. •Verkeerde afstelling, naaf slaat niet door dit komt door de aandrijfkoppallen die de aandrijving overneemt

31 Naafafstelling Nexus Inter- 3

32 Afstelling Nexus Inter- 3 NEXUS 3. Stand 2.

33 Afstelling Nexus Inter- 3 Lang / kort

34 Automatische Nexus Inter- 3

35 Afstelling Automatische Nexus Inter- 3

36 Onderhoud Nexus Inter- 3

37 7.12 Shimano Nexus Inter 4.

38 Shimano Nexus Inter 4.

39

40 Shimano Nexus Inter 4 - versnellingsnaaf •1e versnelling: 1.0 (0% versnelling / vertraging) •2e versnelling: 1,24 (24% versnelling) •3e versnelling: 1,50 (50% versnelling) •4e versnelling: 1,84 (84% versnelling) •Totale naafbereik is 184%

41 Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4 B A Borgveer

42 Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4 Hulpveer unit Schakelhuls Unit compleet

43 Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4 Borgring ringwiel Ringwiel

44 Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4 Borgring C.

45 Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4 Zonnewiel 2. Zonnewiel 3.

46 Versnellings - unit Shimano Nexus Inter 4

47

48 Getrapte planeetwieltjes

49 Shimano Nexus Inter 4 as

50 Werking van de naaf 2. Borgveer 3. Hulpveerunit 4. Schakelbuis 5. Ring-C 6. Zonnewiel Zonnewiel Borgring ringwiel 9. Borgplaatje ringwiel 10.Ringwiel 11.Planeetwielhouder 12.Kogelring 13.As

51 Werking van de naaf

52 Nexus Inter- 4 “1e versnelling / vertraging” Prise direct 1:1   Kettingwiel   Aandrijfkop / planeetdrager   roller B. (linkse pallen/ rollen)   Naafhuls

53 Nexus Inter- 4 “2e versnelling”   Kettingwiel   Aandrijfkop / planeetdrager   Eerste zonnewiel   Eerste planeten   Ringwiel   Roller A (rechtse pallen/ rollen)   Naafhuls

54 Nexus Inter- 4 “3e versnelling”   Kettingwiel   Aandrijfkop / planeethouder   Tweede zonnewiel   Tweede planeten   Ringwiel   Roller A (rechtse rollen/ pallen   Naafhuls

55 Nexus Inter- 4 “4e versnelling”   Kettingwiel   Aandrijfkop / planeethouder   Derde zonnewiel   Derde planeten   Ringwiel   Roller A (rechtse rollen / pallen   Naafhuls

56 Nexus Inter- 4 samenvatting •1e Directe overbrenging - geen zonnewiel vast - via planeethouder •2e Kleinste versnelling - kleinste zonnewiel - middelste zonnewiel draait mee - grootste zonnewiel draait sneller mee •3e Middelste versnelling - middelste zonnewiel vast - kleinste zonnewiel draait terug - grootste zonnewiel draait mee •4e Grootste versnelling - grootste zonnewiel vast - middelste zonnewiel draait terug - kleinste zonnewiel draait sneller terug

57 Nexus Inter- 4 “Remwerking”   Kettingwiel   Aandrijfkop / planeethouder   Remkam   Remroller   Remschoen   Naafhuls

58 Nexus Inter- 4 0pmerkingen van Nexus Inter- 4 •Zonnewiel 1. blijft bij demontage in de planeethouder zitten •Planeetwieltjes hoef je niet op tijd te zetten •Vervang altijd complete units •Rechterconus heeft een vaste afstelling •Linkerconus daarmee moet je de lagerspeling afstellen •Naaf maakt geen tikkende geluiden (komt door de cilindrische pallen) •Zorg voor een goede montage

59 Nexus Inter- 4 Revo-draaiversteller

60 Kabellengte

61 Afstellen van Nexus Inter- 4 •Cassette joint monteren Gele driehoek tekens

62 Afstellen van Nexus Inter- 4 •Afstelling van de versnellingsnaaf Rode afsteltekens (markeringen) moeten gelijk zijn (tegenover elkaar liggen)

63 7.12 Shimano Nexus Inter 7.

64 Verbeteringen i.v.m corrosiebestendigheid

65 Werking Nexus Inter 7. •Twee gekoppelde planetaire tandwielstelsels •Elk planetaire tandwielstelsel beschikt over twee zonnewielen (totaal 4 zonnewielen)

66 Principe & Functie Vast Ringwiel Zonnewiel Planeetwieltje Planeethouder

67 Het schakelen •Bediening via de versteller op het stuur •Cassette joint verdraait die vervolgens de schakelhuls in de naaf verdraait •Schakelhuls stuurt de pallen in de diverse zonnewielen, waardoor ze aangrijpen of freewheelen •Afhankelijk van welk zonnewiel aangrijpt op de as wordt het een vertraging / versnelling

68 Aandrijf unit 1.Terughaalveer (B) Deze veer draait de interne schakelunit terug naar de eerste versnelling 2.Schakelbeveiliging (veer D) Deze veer voorkomt het breken van de pal bij het schakelen onder een te hoge pedaaldruk. Het schakelproces wordt pas ingeleid als de pedaaldruk tot een acceptabele waarde gereduceerd wordt 3.“Shifting Cam’’ veer A Deze veer drukt de “Shifting Cam” bij het schakelen van de 5e naar de 6e versnelling naar beneden en de pallen A worden vrijgegeven. Dit heeft tot gevolg dat het schakelen tussen deze versnellingen “ vrij direct” aanvoelt.

69 Aandrijf unit

70 Het beter afschakelen met b.h.v pallen

71 Het koppelen d.m.v nokken

72 Het koppelen van het eerste stelsel •1e t/m 5e versnelling e ringwiel •6e t/m 7e versnelling e planeethouder 1e Planeethouder1e Ringwiel

73 Het koppelen van het tweede stelsel •1e en 2e versnelling e planeethouder ( linkerpallen ) •3e t/m 7e versnelling e ringwiel ( rechtse pallen ) 2e Planeethouder 2e Ringwiel

74 Shimano Nexus Inter 7.

75

76 Shimano Nexus Inter 7 - versnellingsnaaf •1e Versnelling: 0,63% (37% vertraging) •2e Versnelling: 0,74% (26% vertraging) •3e Versnelling: 0,84% (16% vertraging) •4e Versnelling: 0,99% (1% vertraging) •5e Versnelling: 1,15% (15% versnelling) •6e Versnelling: 1,34% (34% versnelling) •7e Versnelling: 1,55% (55% versnelling) •Het totale naafbereik is 244%

77 Werking van de naaf Ringwiel 1. Ringwiel 2. met rechtse pallen Planeetwielhouder 2 met linkse pallenPlaneetwieltjes

78 Nexus Inter- 7 “1e versnelling / vertraging” •Kettingwiel •Drijfkop •Pallen •Ringwiel 1. •Planeetwiel 1. •Zonnewiel 1. •Planeetdrager 1. •Planeetdrager 2 •Linkerpallen •Naafhuls

79 Nexus Inter- 7 “2e versnelling / vertraging” •Kettingwiel •Drijfkop •Pallen •Ringwiel 1. •Planeetwiel 2. •Zonnewiel 2. •Planeetdrager 1. •Planeetdrager 2. •Linkerpallen •Naafhuls

80 Nexus Inter- 7 “3e versnelling / vertraging” •Kettingwiel •Drijfkop •Pallen •Ringwiel 1. •Planeetwiel 1. •Zonnewiel 1. •Planeetdrager 1. •Planeetdrager 2. •Zonnewiel 4. •Planeetwiel 4. •Ringwiel 2. •Ringwielpallen ( rechtse ) •Naafhuls

81 Nexus Inter- 7 “4e versnelling / vertraging” •Kettingwiel •Drijfkop •Pallen •Ringwiel 1. •Planeetwiel 2. •Zonnewiel 2. •Planeetdrager 1. •Planeetdrager 2. •Zonnewiel 4. •Planeetwiel 4. •Ringwiel 2. •Ringwielpallen ( rechtse ) •Naafhuls

82 Nexus Inter- 7 “5e versnelling” •Kettingwiel •Drijfkop •Pallen •Ringwiel 1. •Planeetwiel 2. •Zonnewiel 2. •Planeetdrager 1. •Planeetdrager 2. •Zonnewiel 3. •Planeetwiel 3. •Ringwiel 2. •Ringwielpallen (rechtse ) •Naafhuls

83 Nexus Inter- 7 “6e versnelling” •Kettingwiel •Drijfkop •Pallen •Planeetdrager 1. •Planeetdrager 2. •Planeetwiel 4. •Zonnewiel 4. •Ringwiel 2. •Ringwielpallen (rechtse ) •Naafhuls

84 Nexus Inter- 7 “7e versnelling” •Kettingwiel •Drijfkop •Pallen •Planeetdrager 1. •Planeetdrager 2. •Planeetwiel 3. •Zonnewiel 3. •Ringwiel 2. •Ringwielpallen ( rechtse ) •Naafhuls

85 Nexus Inter- 7 samenvatting •1e stelsel •1e stelsel - vertraging: 1e, 2e, 3e, 4e, 5e - direct: 6e, 7e •2e stelsel •2e stelsel - direct: 1e, 2e - versnelling: 3e, 4e, 5e, 6e, 7e

86 Verwijderen van de borgring / 2e ringwiel en planeetwielhouder 2.

87 Verwijderen van de dubbele zonnewiel

88 Planeethouder 1. wordt verwijderd met ringwiel 1.

89 0pmerkingen van Nexus Inter- 7 •Bij demontage van de naaf zal zonnewiel 4. in planeethouder 2. blijven zitten •Planeetwielen kunnen onderling niet verdraaien mits je hem niet verder demonteer •Vervangen van planeetwielen deze weer op tijd zetten •Lagerspeling met de linker conus afstellen •Juiste kabellengte (afhankelijk van het type cassette joint) •Vet aanbrengen

90 Synchronisatie van de planeetwielen

91 Vet aanbrengen en de afdichting

92 Nexus Inter- 7 Revo-draaiversteller

93 Afstellen van Nexus Inter- 7

94 Kabellengte

95 Nieuwe Nexus stofkap

96 Inter -8.

97 De Nexus Inter- 8 groep

98

99

100

101

102 Gebruik van naaldlagers Inter-8 Premium naaf (SG-8R45) • • Naaldlagers verhogen de levensduur en verlagen de rotatieweerstand • • 200g lichter dan SG-8R20 • • Drie 8 sp naven (R20 / R25 / R45)

103 Nexus INTER-3 Nexus INTER-8 Nexus INTER-7

104 Auteur: Marco Hendriksen Bedankt: MAHEN©PRODUCTIES MAHEN©PRODUCTIES i.s.m


Download ppt "Nexus INTER-3 Nexus INTER-4 Nexus INTER-7 Nexus INTER-8 Versnellingsnaven."

Verwante presentaties


Ads door Google