De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 ICT en onderwijs Web 2.0: grijp je kansen! Universiteit Twente Enschede, 24 april 2009 Wytze Koopal www. koopaladvies. nl www. koopaladvies. nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 ICT en onderwijs Web 2.0: grijp je kansen! Universiteit Twente Enschede, 24 april 2009 Wytze Koopal www. koopaladvies. nl www. koopaladvies. nl."— Transcript van de presentatie:

1 1 ICT en onderwijs Web 2.0: grijp je kansen! Universiteit Twente Enschede, 24 april 2009 Wytze Koopal www. koopaladvies. nl www. koopaladvies. nl

2 2 Wie ben ik?  Toegepaste Onderwijskunde (UT), 1993  Praktisch ingestelde onderwijskundige met ICT ervaring  Veelzijdig inzetbaar, creatief, analytisch, betrouwbaar, integer, nuchter, niet bang voor techniek, onafhankelijk  E-learning enthousiasteling (soms te enthousiast)  Ervaringsdeskundige op het gebied van web 2.0

3 3 Wie zijn jullie eigenlijk?  Gebruik je een ELO? ja / nee  Gebruik je mobiel internet? ja / nee  Gebruik je Netvibes of iGoogle ? ja / nee  Heb je een eigen weblog/site? ja / nee  Heb je profiel op LinkedIn/Hyves/Facebook oid? ja / nee  Weet je wat een wiki is? ja / nee  Weet je wat Twitter (of Yammer) is? ja / nee

4 4 Onderwerpen  Uitleg over web 2.0  Wat zijn relaties tussen web 2.0 en onderwijs c.q. leren  Voorbeelden om jullie (hopelijk) te inspireren  Discussie & vragen

5 5 Wat is Web 2.0  Iedereen is schrijver en lezer tegelijkertijd (Read / write web), “user generated content”  Participatie & Personalisatie  Transparant & Toegankelijk  Gemakkelijk & Gebruiksvriendelijk  Openheid en / of 'gratis‘ gebruik van software  Netwerken  Werkt in de webbrowser (dus gegevens vaak NIET op je eigen harde schijf) : “cloud computing”  Mashups: gegevens kunnen combineren van verschillende websites / bronnen

6 6 Wat is Web 2.0 (enkele merken)  Video delen: YouTube, leraar24.nl, teleblik.nl  Foto's delen en bewerken: Flickr, Picnik  Weblogs: Blogger, Wordpress, weblog.nl  Wiki's: wikiwijs.nl, wikipedia, PBwiki, WetPaint  Microblogging: Twitter, Yammer  Audio/Video conferencing: Skype, MSN  Presentaties delen: slideshare.net  Live video streaming: Qik.com, ustream.tv  Sociale netwerken: Hyves, LinkedIn, Plaxo, Ning, Elgg  Les/leermateriaal delen: digischool.nl, klascement.net  Beleidsstukken delen: mbomarktplaats.nl  Samenwerken: wiki’s, google docs, huddle.net,

7 7 Meer web 2.0  

8 Vision of students today (Welsch)

9 9 Bron: Oratie prof. dr. Robert-Jan Simons (2002) Digitale didactiek: hoe (kunnen) academici leren ICT te gebruiken in hun onderwijs “Digitale didactiek betreft kennis en kunde met betrekking tot gebruik van ICT bij het faciliteren van leren.” Digitale didactiek

10 10 Vraagstukken – digitale didactiek  Hoe kunnen opdrachtformuleringen zodanig uitdagend worden gemaakt dat zij aanzetten tot samenwerking en diepgaande verwerking?  Hoe kan het discussiëren en samenwerken in een elektronische omgeving worden begeleid (feedback; al of niet ingrijpen; informeren; sturen)?  Hoe kunnen studenten begeleid worden in het elkaar ondersteunen bij het leren (elkaars tutor worden; elkaar feedback geven; informeel leren)?  Hoe kunnen digitale portfolio’s en vormen van zelftoetsing worden ingezet?

11 11 Het belang van Web 2.0 voor onderwijs  Web 2.0 wordt al gebruikt door velen  Web 2.0 brengt zinvolle kennis, ervaring, en mensen van 'buiten' binnen de muren van de school  Web 2.0 maakt online samenwerking mogelijk (met video, audio etc)  Web 2.0 maakt het mogelijk een eigen Personal Learning Environment te creëren, in aansluiting op persoonlijke eigenschappen en voorkeuren  Web 2.0 maakt “informeel leren” steeds gemakkelijker (leren gaat over de muren van de school, in een eigen gecreërd netwerk)  Het gaat niet zozeer om de content, maar ook vooral om de connecties  Web 2.0 biedt nu reeds vele instrumenten, die een lage instapdrempel hebben

12 12 Wat zijn de uitdagingen?  Zelf zoeken, vinden  Niet bang zijn voor experimenteren  Weg vinden in doolhof ('bomen en het bos')  Kun je doen aan de hand van  Zie ook  Er volgen.... enkele voorbeelden

13 13 Krachtige techniek : RSS  Staat voor Really Simple Syndication  Wordt gebruikt bij weblogs of nieuwssites om telkens op de hoogte te kunnen zijn van het laatste artikel/nieuws  RSS-bestanden zijn te lezen via een speciale RSS- lezer, maar kunnen ook op het web worden gelezen (Netvibes, iGoogle, Bloglines, Google Reader).  De huidige browsers ondersteunen RSS (Mozilla Firefox, Opera, Safari, Internet Explorer)

14 14 Mashup (combineren)   toepassen bij Geschiedenis, Economie, Geografie  ook vele mashup-mogelijkheden met Google Maps en Google Earth

15 15  Iedereen kan zijn eigen portal maken met bijv.:  Netvibes  iGoogle  Pageflakes  Vele soorten gadgets / widgets: RSS feeds, Twitter, , to do, online bestandsopslag  Zie bijvoorbeeld Personal portal (PLE), webtop

16 16 Kennis delen: MBO Marktplaats 2010  samen weten we meer dan onze eigen instelling  is (nu nog) document-georiënteerd  vooral onderwijs-organisatorisch   Ander voorbeeld: (video’s over onderwijs, ICT, vernieuwing etc)

17 17 Weblogs  Voorbeeld:  Voorbeeld: log.nl log.nlhttp://computersindeklas.web- log.nl  Begin zelf via blogger.com, wordpress.com of weblog.nl; of “(..) is een online dagboek in de vorm van een website. Bezoekers hebben de mogelijkheid te reageren op de berichten. (..) Een weblog wordt bijgehouden door één of meerdere auteurs. Een weblog nodigt uit tot reacties, discussie en peerreview. Hierdoor is het een community vormend instrument.” (bron:

18 18 Wiki's  Voorbeeld:  Wiki is kort voor WikiWiki (“snel” in Hawaiiaans)  Verzameling gekoppelde webpagina's die door de bezoeker eenvoudig zijn te wijzigen. Pagina's vormen een netwerk.  Kan door iedereen aangepast worden. Je kan precies zien wie wat heeft aangepast in de geschiedenis van de pagina en heel eenvoudig een oudere versie herstellen.

19 19 'Gratis' content - interactief    (divers, OnderwijsVernieuwingsCoöperatie)  (wiskunde)  (wiskunde)   learn.creativecommons.org  ocwconsortium.org en nog veel meer... (goed zoeken) Zoeken en vinden via

20 20 Twitter (micro-blogging)  Netwerken, vragen stellen → informeel leren   Je hoeft niet 'lid' te worden om het te gebruiken; er is een anonieme zoekfunctie

21 21 Vragen / Discussie Vragen / Discussie 1/ Heb je een idee wat je nader wilt gaan bekijken en /of uitproberen? 2/ De ELO blijft nog steeds nuttig. De vraag is: hoe gaan we “institutionele” ELO combineren met Web 2.0?

22 22 Dank voor jullie aandacht!    telefoon :::  ::  ::  web :::  web ::: gebruikslicentie: gebruikslicentie:

23 23 Meer lezen Alblas & Lachhab (2008). Generatie Y laat web 2.0 nog links liggen. Boschma & Groen (2007). Generatie Einstein. Stephen Downes (2008). The future of online learning: ten years on. O’Reilly (2005). What is Web 2.0? Veen & Vrakking (2007). Homo Zappiens.

24 Toegiften / bijlagen / te verwijderen

25 25 Meer? Zie delicious.com/wytze/elearning20 voorbeeld van social bookmarking

26 26 'Gratis' content - video  Wonders of Physics (http://sprott.physics.wisc.edu/wop.htm)  Academic Earth (www.academicearth.org)  YouTube.com  TeacherTube.com  teacherstv.nl (nog in ontwikkeling)

27 27 Evolutie of revolutie Evolutie of revolutie ?

28 28 Wat is digitale didactiek  Zinvolle inzet van ICT in onderwijsproces van docent  Vooral: inzet van ICT ten behoeve van het leerproces  En: taak van docent wordt breder (instructeur, coach, beoordelaar, tutor etc)  En dus niet: hebben we de juiste computers? http :// www. flickr. com / photos / dcjohn / /


Download ppt "1 ICT en onderwijs Web 2.0: grijp je kansen! Universiteit Twente Enschede, 24 april 2009 Wytze Koopal www. koopaladvies. nl www. koopaladvies. nl."

Verwante presentaties


Ads door Google