De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cursus Presentatietechnieken Een verhaal in 51 beelden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cursus Presentatietechnieken Een verhaal in 51 beelden."— Transcript van de presentatie:

1 Cursus Presentatietechnieken Een verhaal in 51 beelden

2 Cursus Presentatietechnieken2 Inhoud  Voorbereiding  Presenteren  Conclusie

3 Cursus Presentatietechnieken3 Top 10 van presentatiefouten 1) Beginnen met ongepaste grap 2) Te lang doorgaan 3) Visuals van bedenkelijke kwaliteit 4) Onbeholpen gestuntel met visuals 5) Negeren van belangen van publiek 6) Doen alsof 7) Naar aantekeningen blijven kijken 8) Iets proberen te zijn wat je niet bent 9) Niet hardop repeteren 10) Presentatieruimte vergeten te checken

4 Cursus Presentatietechnieken4 Voorbereiding  8-stappenplan  Essentiële informatie  Pakkende titel  Van geschreven naar gesproken taal  Presentatiesoftware en ander beeldmateriaal  Check, double check and… check again  Onderzoek locatie

5 Cursus Presentatietechnieken5 8-stappenplan 1) Analyse van publiek 2) Ontwikkel stelling-actie-voordeel 3) Brainstorm over belangrijkste ideeën 4) Noem subpunten 5) Ontwikkel introducties en afsluitingen 6) Formulier openings- en slotzin 7) Gebruik presentatiesoftware e.a. 8) Maak handouts

6 Cursus Presentatietechnieken6 Stap 1: analyse van publiek  Behoeften: weet wat groep denkt dat zij wil weten  Houding: hoe staat publiek tegenover onderwerp?  Kennisniveau: geen technische termen, afkortingen, acroniemen, modekreten…  Omgeving: fysische en psychische omgeving  Demografische informatie

7 Cursus Presentatietechnieken7 Stap 2: ontwikkel stelling-actie-voordeel  Stelling: wat is je persoonlijke mening of houding?  Actie: wat moet publiek doen, geloven of begrijpen?  Voordeel: wat heeft publiek eraan?

8 Cursus Presentatietechnieken8 Stap 3: brainstorm over belangrijkste ideeën  Schrijf elk idee op  Laat die ideeën nu even los  Als je eenmaal groot aantal ideeën hebt, kan je er aantal gaan schrappen  Probeer twee tot vijf belangrijke ideeën over te houden

9 Cursus Presentatietechnieken9 Stap 4: noem subpunten  Na belangrijkste punten ondersteunende ideeën ontwikkelen  Deze bestaan uit:  Gegevens  Verwijzingen  Verhaaltjes  Vergelijkingen  In presentatie kunnen meer of minder subpunten

10 Cursus Presentatietechnieken10 Stap 5: ontwikkel introducties en afsluitingen  In 90 procent: drie zinnen van stelling, actie en voordeel  Algemene en krachtige formele introducties en afsluiting:  Anekdote  Humor  Uitnodigende vraag  Retorische vraag  Shockerende stelling  Citaat

11 Cursus Presentatietechnieken11 Stap 5: ontwikkel introducties en afsluitingen  Traditionele functie van inleiding is:  Aandacht trekken  Band scheppen  Toon wat je waard bent  Geef redenen waarom men moet luisteren  Geef beschrijving van onderwerp

12 Cursus Presentatietechnieken12 Stap 6: formuleer openings- en slotzin  Kijk vooruit naar en kijk terug op je presentatie  Zeer eenvoudig door openings- en slotzin voor belangrijke idee te gebruiken  Geef je presentatie volgende volgorde:  Opening: stelling, actie, voordeel  Openingszin: vertel hen wat je gaat vertellen  Belangrijke ideeën en subpunten: vertel hen  Slotzin: vertel hen wat jij hen vertelt hebt  Afsluiting: stelling, actie, voordeel

13 Cursus Presentatietechnieken13 Stap 7: gebruik presentatiesoftware

14 Cursus Presentatietechnieken14 Stap 8: maak handouts  Handouts bieden drie belangrijke voordelen:  Versterking van belangrijke informatie  Samenvatting van acties  Om beeldmateriaal overzichtelijk te houden  Wanneer handouts uitdelen?  Voor presentatie  Tijdens presentatie  Aan einde van presentatie

15 Cursus Presentatietechnieken15 Essentiële informatie  Aanleiding  Opzet  Locatie  Publiek

16 Cursus Presentatietechnieken16 Pakkende titel  Intrigerende titel verzekert zekere opkomst  Enkele ideeën:  Gebruik woorden die stimuleren  Pas liedtitel aan  Pas boektitel aan  Pas filmtitel aan  Gebruik woordspeling  Stel vraag  Wees verrassend  Provoceer  Toon kordate houding  Gebruik analogie  Parafraseer bekend spreekwoord  Maak gebruik van getallen

17 Cursus Presentatietechnieken17 Van geschreven naar gesproken taal Do’sDon’ts  Gebruik simpele directe zinnen  Spreek in termen van ik en u  Gebruik actieve werkwoordsvormen  Kruid je speech met adjectieven;  Oefenen en herhaal zinnen om stotteren te voorkomen  Illustreer je toespraak met voorbeelden en metaforen  Gebruik geen jargon of ongebruikelijke taal  Stop je toespraak niet vol met irrelevante onderwerpen  Schrijf alles niets woord voor woord uit  Belast publiek niet met teveel details  Behandel publiek niet neerbuigend  Tracht niet iemand anders stijl te imiteren; dat komt gekunsteld over

18 Cursus Presentatietechnieken18 Van geschreven naar gesproken taal   Geschreven taal ≠ geschikt voor verbale presentatie  Zinsbouw:  Grammatica:  Geen gekunsteld klinkende zinnen  eerste en tweepersoon  Actieve werkwoorden  Syntaxis:  Zin start met belangrijkste feit  Natuurlijk klinken:  Gebruik natuurlijke woorden  Eenvoudige zinsconstructies  Creëer intimiteit

19 Cursus Presentatietechnieken19 Presentatiesoftware en ander beeldmateriaal Gebruik beeldmateriaal als je:Gebruik geen beeldmateriaal om:  Aandacht van je af publiek ergens op wil richten  Je verbale boodschap wil versterken  Belangstelling wil stimuleren  Zaken wil onderbouwen die moeilijk te visualiseren zijn  Mate waarin publiek inhoud van presentatie onthoudt, wil vergroten  Met overdaad van details of levendigheid indruk te maken op je publiek  Interactie met je publiek te vermijden  Meer dan belangrijk idee per dia te behandelen  Eenvoudige ideeën te presenteren die gemakkelijk verbaal gebracht kunnen worden  Om teksten voor te lezen in plaats van ze als ondersteunend materiaal te gebruiken

20 Cursus Presentatietechnieken20 Tips voor maken van succesvol beeldmateriaal  Maak spaarzaam gebruik van dia’s  1 dia voor elke twee minuten spreektijd  Maak dia’s beeldend  Geeft kernpunt per dia  Maak tekst en cijfers leesbaar  Wees voorzichtig met gebruik van kleuren:  Niet rommelig  Maximale leesbaarheid  Projecteer dia’s groot genoeg

21 Cursus Presentatietechnieken21 Tips voor maken van succesvol beeldmateriaal   Grafieken in plaats van tabel  Zorg ervoor dat afbeeldingen en diagrammen gemakkelijk te lezen zijn  Maak geen overbodige dia’s  Maak spaarzaam gebruik van animaties en opbouw van dia’s  Laat titel werk doen  Gebruik vijfmaalvijf-richtlijn:  Maximaal vijf onderdelen  Maximaal vijf woorden per onderdeel  Dezelfde grammatica en stijl voor elk onderdeel

22 Cursus Presentatietechnieken22 Tips voor maken van succesvol beeldmateriaal   Gebruik trefwoorden  Hoofdlettergebruik:  Eerste letter van eerste woord  Eerste letter van eigennamen  Geef elke dia nummer  Gebruik schreefloze letter  Wees spaarzaam met gebruik van clip art  Jij bent boodschapper, niet beeldmateriaal!

23 Cursus Presentatietechnieken23 Check, double check and… check again  Checklists net zo belangrijk als inoefenen van toespraak  Punten:  Computerhardware en -software  Overheadprojector  Flip-over  Handouts  Microfoons

24 Cursus Presentatietechnieken24 Onderzoek locatie  Test akoestiek:  Goede akoestiek is vitaal  Stem reikt minder ver in volle ruimte  Verlichting:  Zoveel mogelijk licht aanlaten  Niet dimmen  Is podium goed verlicht?  Natuurlijke verlichting is beter  Ramen verduisteren bij projectie

25 Cursus Presentatietechnieken25 Onderzoek locatie   Opstelling van stoelen:  Hoe dichter publiek bij elkaar, hoe beter:  Groepsgevoel  Beter oogcontact  Betere respons  Stoelen ver van in- en uitgang  Ongeveer evenveel stoelen als mensen  Aantal reservestoelen bij hand  Comfort is belangrijk  Stoelen zijn rechtop van dezelfgrootte  Let op veiligheidsregels

26 Cursus Presentatietechnieken26

27 Cursus Presentatietechnieken27 Onderzoek locatie   Plaats van apparatuur:  Dataprojector mag niet afleiden  Scherm in hoek van 45 graden  Naar één kant van zaal  Presentator behoudt centrale plaats

28 Cursus Presentatietechnieken28 Onderzoek locatie   Varia:  Overweg kunnen met audiovisuele infrastructuur  Stroomvoorziening/verlengsnoeren  Verfrissingen achteraan in zaal  Ingangen vrijhouden  Informatiebalie voor na presentatie  Geen presentatieruimte met uitzicht  Geen presentatie in omgeving met herrie

29 Cursus Presentatietechnieken29 Inhoud  Voorbereiding  Presenteren  Conclusie

30 Cursus Presentatietechnieken30 Presenteren  Persoonlijk voorkomen  Omgaan met angst  Publiek voor je winnen  Doeltreffend afsluiten  Omgaan met publiek  3 basiswetten van presentatie  Vraag- en antwoordtechnieken

31 Cursus Presentatietechnieken31 Persoonlijk voorkomen  Voor dames:  Kleding:  Goed passen  Roklengte  (half)lange mouwen  Twee of drie kleuren  Geen lawaai maken  Vermijden: knalgroen oranje kleuren en tinten zwart en wit  Juwelen: subtiele accessoires  Make-up: eenvoudig en flatterend  Kapsel: bijdrage aan algemene positieve indruk

32 Cursus Presentatietechnieken32 Persoonlijk voorkomen   Voor heren:  Kleding:  Pakken: goed gesneden  Geen geruite kleding en snelle of vloekenkleuren  Liefst donkerblauw, grijs en zwart  Jasjes dichtgeknoopt, alvast in begin  Overhemd  Das: goede aanvulling  Schoenen en sokken moeten “passen”  Geen blote benen  Haar is omlijsting van gezicht

33 Cursus Presentatietechnieken33 Omgaan met angst  Angst is natuurlijk

34 Cursus Presentatietechnieken34 Omgaan met angst   Wat eraan doen?  Organiseren: goed georganiseerd = meer zelfvertrouwen  Visualiseren: beeld je presentatie in  Oefenen: tenminste twee repetities, eventueel op video  Ademen: paar keer diep ademhalen  Focus op ontspanning  Bewegen:  Beweging met bovenlichaam is belangrijk  Ook met voeten  Maak oogcontact met publiek: maak persoonlijk en aantrekkelijk

35 Cursus Presentatietechnieken35 Komaf maken met angstgevoelens Soort angstPraktische oplossingen  Plankenkoorts  Oefen voor spiegel, en indien mogelijk, ook op plaats van bijeenkomst. Zorg ervoor dat je notities altijd duidelijk zijn. Haal diep adem en glimlach.  Verveeld publiek  Schrap niet-relevant punten. Geef blijk van enthousiasme. Drijf tempo op en houd oogcontact met publiek.  Vijandig publiek  Blijf kalm en beleefd. Als toehoorder gespecialiseerd is in onderwerp, verwijs daarbij naar hem. Kets moeilijke vragen terug naar publiek.  Technische panne  Vermijd technieken waarmee je niet vertrouwd bent en ga vooraf altijd na of alles wel werkt.

36 Cursus Presentatietechnieken36 Publiek voor je winnen  Je enthousiasme op publiek overbrengen!  Laat energie werk doen:  Beweging:  Probeer te bewegen  Dichter bij publiek komen = trekt aandacht  Niet op plaats staan, maar ook niet ijsberen  Lichaam naar publiek gericht  Spreek alleen met oogcontact  Gebaren:  Belang van natuurlijke gebaren  Geen handen in je zaken of achter rug in elkaar  Niet armen over elkaar slaan of nerveus in je handen wrijven  Niet handen in vijgenblad-positie

37 Cursus Presentatietechnieken37 Publiek voor je winnen   Laat energie werk doen:  Gezichtsuitdrukkingen: maak er gebruik van  Stem:  Geluidsniveau is zeer belangrijk  Zachte stem = gebrek aan zelfvertrouwen  Afwisseling sleutel  Stem die te hard is = lichte doofheid

38 Cursus Presentatietechnieken38 Top 10 van foute inleidingen 1) Starten met verontschuldigingen 2) Cliché-inleiding 3) Lokaas en afknapper 4) Klinken als zwendelaar 5) Klinken als vakidioot 6) Klinken als ruimtewezen 7) Reisoloog-inleiding 8) Trage starter 9) Onverstoorbare 10) Lastpost

39 Cursus Presentatietechnieken39 Wees beheerst

40 Cursus Presentatietechnieken40 Wees beheerst   Lichaamshouding:  Lichaam rechtop, maar ontspannen  Verdeel je gewicht over beide voeten  Meer allure, meer zelfvertrouwen  Niet wiebelen, hangen, liggen  Oogcontact:  Oogcontact opent communicatiekanalen tussen mensen  Drie tot vijf seconden per persoon

41 Cursus Presentatietechnieken41 Wees beheerst   Snelheid:  Gemiddelde snelheid van spreken: circa 125 woorden per minuut  Tempo variëren, houdt interesse  Spreek traag en nadrukkelijk bij belangrijk punt  Pauzeren:  Pauzeren kan uitstekend hulpmiddel zijn  Periode van stilte mag

42 Cursus Presentatietechnieken42 Doeltreffend afsluiten  Krachtige afsluiter:  Einde aangeven: duidelijk maken wanneer einde nadert  Afronden:  Geen dogmatische toon  Maar accurate, grondig onderzochte feiten  Geen persoonlijke opinies  Geen nieuwe feiten  Eindig sterk:  Vat samen in of twee zinnen  Gebruik aan alliteratie

43 Cursus Presentatietechnieken43 Top 10 van foute conclusies 1) Niet-bestaanconclusie 2) Onverwachte conclusie 3) Conclusieklonen 4) Hak-op-de-tak-conclusie 5) Klaagconclusie 6) Bagageverwisselingsconclusie 7) Flipperkastconclusie 8) ‘lege tank’-conclusie 9) Eindeloze conclusie 10) Lege conclusie

44 Cursus Presentatietechnieken44 Omgaan met publiek  Betrokkenheid: strategie aan stemming aanpassen  Signalen herkennen: lichaamstaal van publiek onderkennen  Negativiteit:  Mensen die achterover leunen  Mensen die woorden met hun buren bekritiseren  Mensen met gevouwen armen en gefronste blik  Mensen die plafond aanstaren  Blijk van belangstelling:  Mensen die knikken, glimlachen  Mensen voorwaarts in hun stoel  Mensen met gefronst voorhoofd  Mensen met deze signalen = kunnen gewonnen worden

45 Cursus Presentatietechnieken45 Omgaan met publiek   Gezichtsuitdrukking:  Gezicht is zeer expressief  Bewegingen van wenkbrauwen  Blik in ogen  Glooien van lippen  Gebruik uw oren:  Gezucht, gefluister of gefriemel = verveling of verwarring

46 Cursus Presentatietechnieken46 Omgaan met publiek   Benen kijken:  Gekruiste benen = verhaal in overweging  Samengebrachte benen = totale goedkeuring  Oog voor gewoonten:  Gefriemel aan brillen, horloges, oorringen of manchettenknopen…  Naar horloge kijken = verveling of ongeduld  Kauwen op pen of bril = beschouwend  Stilzitten/geen tics = volledige betrokkenheid en goedkeuring

47 Cursus Presentatietechnieken47 Drie basiswetten van presentatie 1) Elke communicatie wordt beïnvloed door aspecten van plaats en tijd 2) Zintuigen registreren voornamelijk veranderingen 3) Iets wordt onthouden in functie van zijn emotionele kwaliteiten

48 Cursus Presentatietechnieken48 Vraag- en antwoordtechnieken  Luister aandachtig naar vraag  Vragen beantwoorden:  Wees voorbereid op vragen  Leid je antwoord niet in  Verduidelijk en herhaal hardop  Blijf bij je stijl  Verborgen agenda ‘s  Wees eerlijk  Betrek hele publiek bij antwoord  Hou antwoorden zakelijk

49 Cursus Presentatietechnieken49 Vraag- en antwoordtechnieken   Omgaan met vijandige vragen:  Erken gevoelens, of feiten, als beide  Antwoord met informatie  Blijf bij je stelling

50 Cursus Presentatietechnieken50 Conclusie  Goede voorbereiding essentieel:  Goede structuur  Goede inhoud  Goede locatie  Aanpassingsvermogen onontbeerlijk:  Situatie bepaalt verloop  Publiek leren lezen

51 Einde Tot de volgende keer!


Download ppt "Cursus Presentatietechnieken Een verhaal in 51 beelden."

Verwante presentaties


Ads door Google