De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Contact | Evenementen | Openingstijden | Parkeren | Openbaar vervoer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Contact | Evenementen | Openingstijden | Parkeren | Openbaar vervoer."— Transcript van de presentatie:

1 1 Contact | Evenementen | Openingstijden | Parkeren | Openbaar vervoer

2 2 Presentatie Virtueel Techniekmuseum Heim (april 2007) Doel: Aan de hand van scenario’s schetsen we een beeld van de mogelijkheden en toepassingen voor het virtueel museum.

3 3 Voorbeeld sitemap van het virtuele museum

4 4 Links binnen website en naar andere websites

5 5 Links naar andere websites De verhalen website van de Hengelose gemeente. Een website waar alle burgers verhalen kunnen schrijven en lezen. Een plattegrond van Hengelo met daarop de musea en monumenten.

6 6 Scenario 1: Opa Fred (78), moeder Vera (43), vader Ton (45), Patrick (16) en Eva (11). Website, voor bezoek Eva speelt op de computer het online spel ‘de energiecirkel’, een game op de website van Techniekmuseum het HEIM in Hengelo. Spelenderwijs leert ze over het opwekken van energie en over de opwarming van de aarde. ‘s Avonds aan het avondeten vertelt ze dat ze een gave nieuwe site gevonden heeft en nu alles weet over energie. Vera, die het mateloos irriteert dat haar kinderen zoveel computerspelletjes spelen, merkt op dat ze blijkbaar iets geleerd heeft door het spelen van een online game. Na het eten kijkt ze mee met Eva. Als Eva slaapt kijken Ton en Vera samen op de site en zien al gauw dat de spelletjes bij een museum in Hengelo horen. Ton is van mening dat ze daar maar eens langs moeten gaan, hij probeert al tijden zijn zoon Patrick te interesseren in techniek, maar Patrick vindt niks leuk en heeft ook nog geen idee wat hij wil studeren. Vera roept Patrick en vraagt hem of hij dit weekend mee wil naar een technisch museum. Patrick haalt zijn neus er voor op, welke idioot gaat er nou naar een museum.

7 7 Als Patrick een uur later achter de computer gaat zitten staat de HEIM site nog open. De 3D afbeelding van het gebouw trekt zijn aandacht, hij merkt dat er van alles zichtbaar wordt als hij de muis erover beweegt. Hij klikt op een etage en het beeld draait nu 90 graden, een plattegrond van de etage is nu zichtbaar. Op de plattegrond staat aangegeven wat er geëxposeerd wordt. Hij klikt op stoommachines en wordt overdonderd met filmpjes en foto’s van grote machines. ‘Lauwe shit’, denkt Patrick. Maar nog steeds voelt hij er niets voor om rond te gaan lopen in een museum. Na een tijdje gesurft te hebben merkt hij dat zijn posities in het virtuele museum gevolgd worden en dat er in het echte museum ook iets gedaan wordt met het volgen van posities. Dat klinkt wel gaaf. Bij binnenkomst in het museum krijg je volgens de website een PDA waarop je gedurende het bezoek informatie krijgt aangereikt op basis van wie je bent en waar je bent. Patrick komt op de website een voorbeeldje tegen van hoe dit in zijn werk gaat. Een jonge vrouw staat naast een maquette van een rietsuikerinstallate. Op het scherm in haar hand ziet ze waar deze machine staat in Indonesië en hoe deze werkt.

8 8 Contact | Evenementen | Openingstijden | Parkeren | Openbaar vervoer Geselecteerd: 1e Verdieping Hier vindt u informatie over, Textielmachines, Stoommachines, De Bibliotheek en de Games!

9 9 De 1e verdieping

10 10 Informatie over de stoommachine Contact | Evenementen | Openingstijden | Parkeren | Openbaar vervoer

11 11 De volgende dag aan het avondeten oppert Vera nogmaals het idee om dit weekend naar het techniekmuseum te gaan. Eva is gelijk enthousiast, ze heeft op de site gezien dat er veel te doen is en dat er veel kinderen komen. Patrick geeft toe dat het misschien toch wel iets is, maar o wee als het net zo saai wordt als vorig jaar toen hij mee moest naar een museum. Na het eten belt Vera haar vader Fred. Fred zit in een rolstoel maar volgens de website is het museum rolstoel toegankelijk. Opa Fred wil wel graag mee naar het techniekmuseum alleen dat verhaal van Vera over PDA’s en een virtueel museum volgt hij compleet niet. Waarom moet techniek tegenwoordig altijd ingewikkeld zijn en al die engelse termen, het duizelt Opa. Gelukkig heeft Vera hem op het hart gedrukt dat het echt een historisch museum is, zaterdag morgen komen ze hem ophalen.

12 12 Het bezoek Bij binnenkomst in het museum wordt ze gevraagd of ze een PDA willen gebruiken. Opa Fred mag kiezen uit een groter scherm of ook een PDA. Een ‘Personal Digital Assistent’ oftewel een ‘Persoonlijke Digitale Assistent’ vertelt de dame achter de receptie. “Doe mij dan maar een assistente” zegt Opa Fred lachend. Het apparaat wordt aan zijn rolstoel geklikt. Ze krijgen een korte uitleg en als ze er niet uitkomen kunnen ze een knop indrukken en komt iemand ze helpen. Vera had voor het bezoek haar interesses al ingevuld op de website. Ze geeft haar naam op bij de receptie waarna de dame achter de receptie deze invoert op de PDA. De PDA is nu voor haar gepersonaliseerd. Ton vindt dat personaliseren niet nodig, hij wil alle informatie krijgen en geen selectie. Eva en Patrick vullen bij de receptie hun interesses nog in op de 2 schermen die op de balie staan. Ton, Vera, Eva en Opa Fred gaan naar links, naar het begin van de museumroute. Patrick, eigenwijs als hij is, loopt naar rechts. Eva begint gelijk op knoppen te drukken. Vera bestudeert de PDA om haar onderarm. Ze vond het eigenlijk maar vreemd dat de PDA met klittenband over haar blouse aan haar arm werd bevestigd. Maar het is toch wel lekker dat ze haar handen nu vrij heeft. Helemaal voor Eva die twee handen nodig heeft om zoveel mogelijk knoppen na elkaar in te drukken.

13 13 PDA om de pols om beide handen vrij te houden

14 14 Opa zet zijn leesbril op, maar moet nog turen voor de lettertjes. Patrick zet de lettergrootte op een iets grotere stand en nu kan Opa het perfect lezen: Eva vertelt Opa Fred dan hij op alles dat blauw en onderstreept is kan klikken en dat hij echt niks fout kan doen. Het pennetje dat aan de PDA vast zit laat hij zitten waar het zit en hij drukt met zijn vinger op het woord Houten klok. Warempel, het ding doet iets:

15 15 PDA Mogelijkheden: - Persoonsgerichte informatie - Door positiebepaling zeer specifieke informatie - Bookmarks - Waar gerelateerde informatie te vinden over een onderwerp

16 16 Patrick is rechtsom gelopen en staat voor een grote stoommachine. Nadat hij er omheen gelopen heeft drukt hij zijn PDA aan om te kijken wat die hem te vertellen heeft. Patrick klikt op Stoommachine. Omdat Patrick bij de receptie aangegeven had geen Kids informatie te willen hebben is deze optie in zijn scherm niet gelijk zichtbaar. Patrick klikt op Animatie.

17 17 Patrick is nieuwsgierig naar wat er gebeurd als hij op het vlaggetje klikt. Hij heeft gelezen dat deze machine dan ‘gebookmarked’ wordt en hij dat dan later op de website terug kan zien. Opa Fred vindt dat er veel te veel informatie in dat scherm zit, hij komt van alles tegen. Ton legt hem uit dat hij op het vlaggetje rechtsboven kan klikken als hij wil dat het systeem onthoudt dat hij die machine interessant vindt. Hij kan dan een keer bij Vera en Ton thuis op de computer alles na lezen. Gelukkig hangen er in het museum nog genoeg doeken met informatie. Vrijwilliger Jan laat de Stoommachine draaien en daarna haalt hij met Opa Fred herinneringen op aan het Hengelo van vroeger. Zijn kleinkinderen Patrick en Eva vertelt hij altijd de spannendste verhalen over vroeger. Vrijwilliger Jan vertelt over de verhalensite van Hengelo en van het museum. Fred kan daar al zijn verhalen op kwijt zodat ze bewaard blijven. Opa wil zijn verhalen graag op www.geheugenvanhengelo.nl zetten en besluit Eva te vragen om hem te helpen. Eva kan dat de verhalen typen terwijl ze luistert naar Opa.

18 18 Website, na bezoek Als Patrick ’s avonds achter zijn computer zit surft hij naar de website van het museum. Hij logt in op zijn mijnHEIM. De website blijft vrijwel hetzelfde, alleen nu ziet hij zijn gelopen route op de plattegronden staan, en af en toe staat er een groene vlag. Patrick klikt op een groene vlag en krijgt dezelfde informatie te zien als in het museum op zijn PDA. Alleen nu is het scherm waarachter hij zit groter en past er dus meer tegelijk in het scherm. Ook zit er meer functionaliteit in, zoals links naar andere onderdelen van de website.

19 19 Bericht via mijnHEIM Vera heeft via mijnHEIM een berichtje ontvangen. Vier maanden geleden gaf ze aan onder andere geïnteresseerd te zijn in historische fotografie en op de hoogte gehouden te willen worden van nieuwe tentoonstellingen. In het bericht staat dat vanaf volgende week de nieuwe foto-tentoonstelling over Tuindorp van start gaat. Zaterdagmiddag tijdens Eva’s twaalfde verjaardag vraagt Vera of vriendin Tessa mee wil naar deze tentoonstelling. ‘s Avonds stuurt ze het bericht van het museum door naar Tessa. Twee weken later gaan de twee vrouwen op zondag morgen naar het museum. Na de tentoonstelling volgen ze een fietsroute door Tuindorp en ze dineren in de stad. Wat een leuk dagje zo, zegt Tessa, zoiets moeten we vaker doen.

20 20 Scenario 2: Cornelis (33), conservator van Techniekmuseum HEIM Cornelis heeft zorgvuldig het hele museum ingedeeld. Welke objecten moeten in het museum komen, en waar moeten ze dan staan? Naast zijn eigen mening tellen ook de meningen van de vrijwilligers en medewerkers van het museum mee. Met de huidige opstelling is iedereen wel tevreden, al zijn er natuurlijk altijd discussies. Is de draaibank wel interessant genoeg, en staat die noodaggregaat daar wel goed? In het depot staat ook nog 30.000 stukken waarvan vele een plaatsje in het museum verdienen. Sinds kort beschikt het museum over een systeem voor plaatsbepaling. Dit heeft niet alleen voordelen voor de bezoeker, die gerichte informatie krijgt aangereikt, maar ook voor het museum. Cornelis kan op zijn computer zien hoe vaak een bepaald object gebookmarked is en hoe groot de bezoekersstromen zijn die door de gangen en zalen lopen. Het blijkt dat het dood lopende gangetje waar het noodaggregaat staat maar door 20% van de bezoekers die er langs komen ook bekeken wordt. Tijdens de volgende vergadering wordt overlegd of hier iets aangedaan moet worden. Misschien moet er iets bijkomen dat de aandacht trekt, waardoor het aggregaat anders gepresenteerd wordt. Of misschien moet hij wel verplaatst worden. Van de 20% die het aggregaat bekijken bookmarked een flink deel het object, oninteressant voor de bezoekers zal het aggregaat dus niet zijn. Bij de draaibank blijkt bijna niemand stil te staan; hij wordt zelfs nooit gebookmarked. Cornelis wil een voorstel doen om dit object naar het depot te brengen en er een nieuw object voor in de plaats te zetten.

21 21 Statistieken

22 22 De voordelen van het HEIM project Bezoekers •Rijke, audiovisuele informatie met beeld en geluid •Interactieve wegwijzer en persoonlijke favorieten •Individuele routes door museum naar bijv. leeftijd of interesse •Uiteenlopende achtergrondinformatie voor nalezen en voorbeschouwen •Ervaringen delen met familie en vrienden •Eigen bijdragen leveren via verhalen en foto’s •Op de hoogte blijven via nieuwsbrieven en RSS feeds Twents Techniekmuseum •Integratie van deze functionaliteit landelijke noviteit •Door beter en breder aanbod veel sterker betrekken van bezoekers bij Museum •Gerichte, thematische en interactieve presentaties in meerdere talen •Conserveren en beschikbaar stellen van vergankelijke informatie en kennis •Speciale schoolprogramma’s en samenwerkingsverbanden met kenniscentra •Toetsen en verbeteren van theorieën over museumbezoek en –inrichting Gemeente Hengelo •Innovatieve en vooruitstrevende toepassing met hoge nieuws- en attractiewaarde •Historisch educatie- en kenniscentrum voor en door de burgers van Hengelo •Meertalig informatie aanbod, daarom uitermate geschikt voor toeristen •Generiek concept uitbreidbaar naar andere instanties en locaties

23 23


Download ppt "1 Contact | Evenementen | Openingstijden | Parkeren | Openbaar vervoer."

Verwante presentaties


Ads door Google