Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuben Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK
2
Er zijn verschillende manieren om ruimte op te roepen op een plat vlak.
We onderscheiden: Lijnperspectief Kleurperspectief Andere vormen van perspectief: Overlapping Afsnijding Groot-klein Repoussoir Licht-donker Atmosferisch perpectief Scherp-onscherp Deze vormen komen vaak in combinatie voor.
3
LIJNPERSPECTIEF http://www.youtube.com/watch?v=NjWZUKzAoC4
Lijnperspectief is een methode om de diepte zoals die wordt gezien in werkelijkheid weer te geven op het platte vlak, in een schilderij bijvoorbeeld. Op een foto is lijnperspectief echter ook te herkennen. Lijnperspectief-tutorial voor een storyboard om een stad te tekenen in perspectief:
5
Bij lijnperspectief speelt de horizon een grote rol.
Op de horizon liggen namelijk verdwijnpunten (ook vluchtpunten genoemd) van horizontale lijnen. Evenwijdige horizontale lijnen in een landschap komen, als ze tot in de verste verte worden doorgetrokken, bij elkaar in een verdwijnpunt op de horizon.
6
‘Laantje bij Middelharnis’ door M. Hobbema 17e eeuw
7
Lijnperspectief in een kerk. P. Saenredam 17e eeuw
8
Vaak zijn er in een afbeelding meerdere evenwijdige lijnen in verschillende richtingen. Dan zijn er dus meer verdwijnpunten.
9
Twee vluchtpunten
10
VEEL PERSPECTIEF (DIEPTE):
Gebruik je een groothoeklens dan is er veel perspectief. De vluchtpunten liggen op de horizon vrij dicht bij het gebouw.
11
WEINIG PERSPECTIEF (DIEPTE):
Gebruik je een telelens dan is er weinig perspectief. De vluchtpunten liggen op de horizon vrij ver van het gebouw.
13
De Nederlander Maurits Cornelis Escher (1898-1972) is
een van 's werelds meest beroemde grafici. Zijn kunst wordt bewonderd door miljoenen mensen over de hele wereld, getuige de vele web sites op het internet. Hij is het meest beroemd om zijn zogenaamde onmogelijke tekeningen, zoals Klimmen en Dalen.
15
Escher Klimmen en Dalen als inspiratiebron voor een film: Audi reclame op Escher:
16
Donkere vormen of kleuren lijken meer naar voren te komen dan lichte.
KLEURPERSPECTIEF Donkere vormen of kleuren lijken meer naar voren te komen dan lichte. Door vervaging worden kleuren naar de verte steeds minder verzadigd. Koele kleuren lijken ver weg te zijn en warme kleuren komen naar voren. Dit noemen we kleurperspectief.
17
Donkere vormen komen naar voren lichte vormen wijken
18
Warme kleuren komen naar voren en koele kleuren wijken
19
Warme kleuren komen naar voren en koele kleuren wijken
20
Andere vormen van perspectief: Overlapping Afsnijding Groot-klein
Repoussoir Licht-donker Atmosferisch perpectief Scherp-onscherp
21
1. Overlapping
22
1.Overlapping = de totale vorm is niet helemaal te zienomdat er andere vormen voor staan.
23
1. Overlapping
24
2. Afsnijding
25
2. Afsnijding = de rand van het papier snijdt de vorm gedeeltelijk af,waardoor de totale vorm niet helemaal te zien is.
26
3. Groot- klein
27
3. Geleidelijke verkleining = de vormen worden
Vooraan groot in beeld gebracht, richting de horizon worden de vormen steeds kleiner.
28
4. Repoussoir (terugdrukken door grote vorm)
29
Repoussoir = terugdringen; een grote donkere vorm steekt scherp af tegen de lichte achtergrond. Er is sprake van tegenlicht waardoor een silhouet te zien is.
30
5. Licht-donker
31
5. Licht-donker. Door het licht en de schaduw ervaren
we ruimtelijkheid.
32
6. Atmosferisch perspectief
34
6. Atmosferisch perspectief
35
7. Scherp-onscherp
36
7. Scherp-onscherp. Ruimte ontstaat door het contrast tussen de scherpe vormen en de vage vormen.
37
SAMENVATTING PERSPECTIEF: Lijnperspectief Kleurperspectief
Andere vormen van perspectief zijn: Overlapping Afsnijding Groot-klein Repoussoir Licht-donker Atmosferisch perpectief Scherp-onscherp
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.