De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opt-In Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ. Geschiedenis • Voor LSP begonnen met Opt-Out • In 2011 eist de kamer naast regionalisatie ook een Opt-In.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opt-In Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ. Geschiedenis • Voor LSP begonnen met Opt-Out • In 2011 eist de kamer naast regionalisatie ook een Opt-In."— Transcript van de presentatie:

1 Opt-In Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ

2 Geschiedenis • Voor LSP begonnen met Opt-Out • In 2011 eist de kamer naast regionalisatie ook een Opt-In • Patiënten die met Opt-Out zijn aangemeld moeten heraangemeld worden • Tot de tijd. Daarna schoning verwijsindex

3 Regels voor Opt-In • Schriftelijk mag, maar hoeft niet • Patiënt > 16 jaar moet zélf toestemming geven • Voor kinderen < 12 jaar geeft een van de ouders toestemming • Kinderen van jaar geven samen met een ouder toestemming • Gaat u akkoord met het beschikbaar stellen van medische gegevens in het kader van uw behandeling?

4 Wat te doen bij bezwaar? • Patiënt duidelijk maken wat de gevolgen zijn • Gedeelte bezwaar is juridisch mogelijk, maar technisch nauwelijks • Afmelden LSP gaat automatisch. Denk aan afmelden OZIS en neem een memo tekst op dat patiënt bezwaar heeft. • Niet reageren op telefoontjes of faxen met verzoek voor medicatie overzicht

5 Wat te doen bij bezwaar (2) • Denk aan (automatische) meldingen zoals retourberichten en trombosedienst • Bij bezwaar is een datum vastgelegd, bij binnenkomst van een (authentiek) schriftelijk verzoek van of namens de patiënt kan die bezwaar (tijdelijk) worden opgeheven. Dat laatste komt voor bij ziekenhuisopname

6 De praktijk • Bij huisarts totaal anders dan in de apotheek • Zieke patiënt komt zelden zélf de medicatie halen • Aantal bezwaren valt mee. Véél minder dan in de Klink periode • Wij maken een aantekening op het recept als de vraag nog gesteld moet worden én het antwoord

7 Push en pull verkeer • Juridisch een heel belangrijk onderscheid • Bij push gaat een bericht een-op-een naar een volgende zorgverlener in de keten rond de patiënt • Voorbeelden zijn lab.gegevens, afleverberichten etc. • Voor push is geen Opt-in nodig. Maar wel permanente informatie – folders, website - • Bij bezwaar moet ook push stoppen

8 Push en pullverkeer (2) • Bij pull verkeer worden de gegevens uit een ander dossier gehaald. Vaak via een verwijs- index • Bij het aanmelden op de verwijsindex weet je niet tevoren wie er gebruik van gaat maken en wanneer • Voor deze aanmelding en het openstellen van het dossier is toestemming (opt-in) vereist

9 En Ozis? • Voor de aanmelding op de LDAP server is Opt- in vereist • CBP heeft “met uitzicht op de wet” een gedooghouding aangenomen

10 Gedragscode EGiZ • Regionale Samenwerkingsorganisaties, NICTIZ, LHV, KNMP, VHN en NHG hebben een generieke Gedragscode voor Elektronische Gegevensuitwisseling in de Zorg opgesteld • Code ligt bij het CBP ter goedkeuring • Er is regelmatig overleg geweest met CBP

11 Wat staat er in? • Informatie voorziening naar publiek • Inlogprocedures en veiligheid • Logging • Voorwaarden voor een push-systeem • Voorwaarden voor een pull-systeem belangrijk: Opt-in is generiek

12 En de clusters? • Veel verschillende type clusters, dus geen eenduidige uitspraak • Een aantal clusters is een typisch pull-systeem, dus Opt-in • Sommige clusters staan erg open voor de clusterleden, men “ziet te veel” • Het kunnen muteren van andermans informatie zou niet mogen

13 Nabije toekomst • EGiZ komt beschikbaar, eventuele na wat aanpassingen door CBP • Er komt een Opt-in portaal, maar pas aan het eind van het jaar • Begin z.s.m. met Opt-in


Download ppt "Opt-In Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ. Geschiedenis • Voor LSP begonnen met Opt-Out • In 2011 eist de kamer naast regionalisatie ook een Opt-In."

Verwante presentaties


Ads door Google