De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LEERSTRATEGIEËN Huib Tabbers. QUIZVRAAG •wie vindt van zichzelf dat ie goed kan leren?

Verwante presentaties


Presentatie over: "LEERSTRATEGIEËN Huib Tabbers. QUIZVRAAG •wie vindt van zichzelf dat ie goed kan leren?"— Transcript van de presentatie:

1 LEERSTRATEGIEËN Huib Tabbers

2 QUIZVRAAG •wie vindt van zichzelf dat ie goed kan leren?

3

4 QUIZVRAAG 2 •maar: hóe leer je dan?

5 stampen… •lezen & herlezen (& samenvatten) •opgaven oefenen •vooral in week voor de toets

6 effectief! •minste mentale inspanning •“feeling of knowing” •meeste toetsen worden gehaald

7 nadeel 1 Dunning, Johnson, Ehrlinger, & Kruger (2003)

8 nadeel 2

9 nadeel 3 Gick & Holyoak (1980, 1983)

10 effectievere stamper? •minder optimistisch? –inefficiënt •meer tijd? –inefficiënt •beter studeren? –hoe?

11 toolbox met 10 leerstrategieën •betere inschatting •minder vergeten •beter begrip/transfer

12 bewezen in het lab

13 getest in de praktijk

14 de tools

15 beter onthouden “mnemonics”

16 •“Why would that animal do that?” –elaborative interrogation •“Imagine what is described in the sentence” –imagery The Western Spotted Skunk lives in a hole in the ground. The skunk's hole is usually found on a sandy piece of farmland near crops. Often the skunk lives alone, but families of skunks sometimes stay together. The skunk mostly eats corn. …

17 resultaten Woods, Pressley & Winne (1992)

18

19 •“Across experiments, spacing was more effective than massing for 90% of the participants, yet after the first study session, 72% of the participants believed that massing had been more effective than spacing.” (Kornell, 2009)

20 waarom?

21 wanneer herhalen? je weet het nog net je bent het vergeten

22 individuele verschillen

23 © Hedderik van Rijn, Rijksuniversiteit Groningen

24 la porte- deur trois- drie la cuisine- keuken chouette- leuk à- naar la fenêtre- raam à droite- rechts la télé- tv souvent- vaak le foot- voetbal où- waar beau- mooi la porte- deur trois- drie la cuisine- keuken chouette- leuk à- naar la fenêtre- raam à droite- …… la télé- …… souvent- …… le foot- …… où- …… beau- ……

25 porte- …… trois- …… la cuisine- …… chouette- …… à- …… la fenêtre- …… à droite- …… la télé- …… souvent- …… le foot- …… où- …… beau- …… eindtoets

26 resultaat

27

28

29 beter begrijpen •Georgiou and Das screened about 400 University of Alberta students and found that five per cent of them were experiencing difficulties. Georgiou says that, while they were reading fluently, they had trouble making sense of what they were reading. […] ‘When they were doing the test, I noticed some of them were highlighting, writing ideas on the margins of the page. It was obvious that they had developed a strategy to help them with the ideas,’ he said. ‘But they still had a significant difficulty looking at the full picture, as reflected in poor simultaneous processing.’” (http://www.news.ualberta.ca, 24 januari 2012)http://www.news.ualberta.ca

30

31

32

33

34 You have been learning about deserts. What questions do you have about deserts? These questions should be important and they should help you learn more about deserts. You should write as many good questions as you can. You have 20 minutes.

35 Tabaoda & Guthrie (2006)

36

37 Glenberg, Gutierrez, Levin, Japuntich en Kaschak (2004)

38

39

40 “Jan sloeg de spijker in het hout”

41 Embodied Cognition •Cognitie is verankerd in actie en perceptie •Tijdens taalbegrip ‘simuleren’ je hersenen de beschreven situatie

42

43

44 •tekst lezen •sleutelwoorden bedenken –geen –direct na lezen –later •“hoeveel vragen ga je goed maken op toets?” •begripstoets

45 resultaat geen direct later SLEUTELWOORDEN BEDENKEN

46

47

48 beter toepassen

49 Paas et al. (2001)

50

51

52 Paas & Van Merriënboer, 1994

53

54

55 Kalyuga, S., Chandler, P., & Sweller, J. (1998). Levels of expertise and instructional design. Human Factors, 40, 1-17.

56

57 ! •4 formules •oefenopgaven –per formule (Blocked) –door elkaar heen (Interleaved) •eindtoets –dag later

58 resultaat oefenopgaven toets

59

60

61

62 meer info? •www.cognitionandlearning.euwww.cognitionandlearning.eu •www.boorbestuur.nl/toolboxwww.boorbestuur.nl/toolbox


Download ppt "LEERSTRATEGIEËN Huib Tabbers. QUIZVRAAG •wie vindt van zichzelf dat ie goed kan leren?"

Verwante presentaties


Ads door Google