De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale Hygiëne jaar 2 Sporeto Jacob van Wieren. Programma vandaag  Inleiding  Opzet cursus  Wat is Sociale Hygiëne  Alcohol, drugs & gokken (kennischeck)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale Hygiëne jaar 2 Sporeto Jacob van Wieren. Programma vandaag  Inleiding  Opzet cursus  Wat is Sociale Hygiëne  Alcohol, drugs & gokken (kennischeck)"— Transcript van de presentatie:

1 Sociale Hygiëne jaar 2 Sporeto Jacob van Wieren

2 Programma vandaag  Inleiding  Opzet cursus  Wat is Sociale Hygiëne  Alcohol, drugs & gokken (kennischeck)  De weg naar ondernemerschap (gezamenlijke uitwerking vragen)  Afsluiting

3 Opzet cursus  Boek circa € 22,50,- via  Aanwezigheidsplicht  Vervangende opdrachten  Toets  Officieel examen  POWERPOINT

4 Wat is Sociale Hygiëne?  Wie heeft hier in de horeca gewerkt?  Wie weet wat Sociale Hygiëne is?

5 Wat is Sociale Hygiëne Leidinggevenden hebben kennis en inzicht over:  De invloed van alcoholgebruik en het gebruik van soft- en harddrugs op het menselijk lichaam en geest.  De invloed van het gebruik van alcohol in combinatie met drugs en medicijnen  Alcoholmisbruik, alcoholafhankelijkheid en de sociale gevolgen daarvan.  Het gebruik van speelautomaten als bedoeld in de wet op de kansspelen en de daaraan verbonden risico’s van gokverslaving  De drank en horecawet en andere regelgeving die verband houd met alcohol

6 Wat is Sociale Hygiëne Leidinggevenden hebben kennis en inzicht over:  Binnen de branche geldende codes voor alcoholhoudende drank  De technische, bouwkundige en ruimtelijke voorzieningen van de inrichting  De verschillende bedrijfsformules en gedragskenmerken van de verschillende doelgroepen. Leidinggevenden beschikken over kennis en inzicht, die nodig is om hun bedrijfsvoering af te stemmen op hun doelgroepen en het bedrijf te exploiteren met inachtneming van de bijzondere maatschappelijke verantwoordelijkheid die zij hebben.

7 De weg naar ondernemerschap Bedrijfssoorten  Logiesverstrekkende bedrijven  Voedselverstrekkende bedrijven  Drankenverstrekkende bedrijven (voor gebruik ter plaatse)  Drankenverstrekkende bedrijven (voor thuisgebruik)

8 De weg naar ondernemerschap Doelgroepen in de markt  Scholieren  Toeristen  Ouders met kinderen  Zakenmensen  Senioren  Alleenstaanden  Tweeverdieners  Werkende jongeren  Studenten

9 De weg naar ondernemerschap Gastvrijheidsconcept: Gastvrijheid is het gevoel dat de gast heeft bij de geboden dienstverlening (service). De keuzes die je daar bij maakt als ondernemer is het gastvrijheidsconcept: Product Gedrag Omgeving

10 De weg naar ondernemerschap Wie kent de 6 p’s? Wat betekent het en wat kun je er mee?

11 De weg naar ondernemerschap  Plaats  Presentatie  Personeel  Product  Prijs  Promotie

12 Uitwerking van de vragen uit het boek en voor de eindtoets 1.Welke hoofdverdeling is te maken in de horeca- en slijtersmarkt? 2.Noem vijf soorten logiesverstrekkende bedrijven. 3.Noem vijf verschillende verkooppunten voor alcoholhoudende dranken, die in de detailhandel voorkomen.

13 4.Waarin onderscheidt een slijterij zich van andere verkooppunten van alcoholhoudende dranken? 5.Geef een omschrijving van het begrip ‘doelgroep’. 6.Noem zes te onderscheiden doelgroepen in de markt en noem van ieder een belangrijk gedragskenmerk.

14 7.Noem twee voorbeelden van doelgroepen in de markt die elkaar onder een dak van een horecabedrijf moeilijk verdragen. 8.Geef aan wat je moet doen om een door jou gewenste doelgroep binnen te halen. 9.Welke zijn de zes P’s?

15 10.Geef aan wat wordt verstaan onder ‘gastvrijheidsformule’. 11.Hoe kun je op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de markt en waarom is dat belangrijk? 12.Als je er voor kiest om een restaurant te beginnen waar met verse en dure ingredienten wordt gewerkt, welke eisen stelt dat dan aan de totale formule van je bedrijf?

16 13.Als je een jongeren café begint, waar moet je dan in je formule rekening mee houden? 14.Wat speelt er allemaal een rol bij het vaststellen van de verkoopprijs van een product dat je verkoopt? 15.Stel je begint een cafetaria in een volksbuurt waar veel moslims wonen. Wat voor consequenties zal dit hebben voor de P van Product en de P van promotie?

17 16.Geef aan waarom de P van Personeel een heel belangrijk instrument binnen de bedrijfsformule is. 17.Waarom is ‘aftersales’ belangrijk? 18.Op welke manieren kan een leidinggevende medewerkers instructie geven? 19.Wat is het doel van een werkoverleg?

18 Alcohol, drugs en gokken  Leip Leip  Rondjes Lopen Rondjes Lopen  Kennis check

19 Alcohol, drugs en gokken Antwoord vraag 1  Het geslacht en het lichaamsgewicht (3 glazen man = 2 glazen vrouw)  De gewenning aan alcohol  Algehele gezondheid  De stemming  De verwachting  Een volle maag  De combinatie met drugs / geneesmiddelen

20 Alcohol, drugs en gokken Verantwoord alcoholgebruik Iemand drinkt verantwoord als hij/zij:  Met mate drinkt  De drankjes verdeelt over de tijd  Bewust 1 á 2 dagen per week geen alcohol drinkt  Alleen voor plezier en ontspanning drinkt en niet vanwege stress of problemen  In vrije tijd drinkt  Alleen drinkt als hij/zij zich geestelijk en lichamelijk goed voelt  Niet drinkt in combinatie met drugs, slaap- kalmeringsmiddelen of andere medicijnen.  Niet drinkt bij deelname aan het verkeer  Niet drinkt tijdens zwangerschap en het geven van borstvoeding  Niet drinkt tijdens sportbeoefening

21 Alcohol, drugs en gokken Antwoord vraag 2 Door zelf geen alcohol te nemen tijdens werktijd

22 Alcohol, drugs en gokken Antwoord vraag 3 Eén glas alcohol doet er gemiddeld 5 á 6 kwartier over om afgebroken te worden.

23 Alcohol, drugs en gokken  promille (1 glas vrouwen – 2 glazen mannen) Polsslag en ademhaling worden sneller. Je wordt iets warmer. Smaak, reuk en gezichtsvermogen gaan achteruit en pijn vermindert. Eetlust neemt toe  promille (1-5 glazen vrouw – 2-7 glazen man) Zelfoverschatting, intrede verdovend effect, geheugen verslechterd, tunneleffect, reactiesnelheid gaat achteruit.  promille (5-9 glazen vrouw – 7-14 glazen man) Alles hiervoor wordt versterkt. Overdreven emotioneel. Geen zelfkritiek, gezicht wordt rood en zwelt op. Misselijkheid en braken mogelijk.  3-4 promille (9-13 glazen vrouw – glazen man) Zintuigen raken verdoofd. Drinker is totaal in de war.  4 promille Kans op bewusteloosheid wordt zeer groot en vanaf hier ontstaat levensgevaar  5 promille Acuut levensgevaar. Coma zuipen!

24 Alcohol, drugs en gokken Antwoord vraag 4 StimulerendVerdovendBewustzijnsv. Cocaïne AlcoholHasj&wiet SpeedHeroïnePaddo’s TabakSlaapmiddelenXTC * Koffie Antwoord vraag 5: Cocaïne

25 Alcohol, drugs en gokken Alcohol / speed / cocaïne / Hasj&Wiet Per drugs wil ik antwoord op de volgende vragen: a.Hoe wordt het gebruikt b.Wat zijn de effecten c.Risico’s? d.Legaal of illegaal?

26 Alcohol, drugs en gokken Maatregelen  Een speellimiet bepalen (bijv. max 1 uur achtereen)  Niet of beperkt geld wisselen  Automaten zo plaatsen dat je toezicht kunt houden  Medewerkers voorlichten en verbieden te gokken tijdens het werk Direct optreden  Als een speler overlast veroorzaakt (luidruchtig speelt)  Langer dan een uur speelt

27 Afsluiting  Heeft iemand nog vragen?


Download ppt "Sociale Hygiëne jaar 2 Sporeto Jacob van Wieren. Programma vandaag  Inleiding  Opzet cursus  Wat is Sociale Hygiëne  Alcohol, drugs & gokken (kennischeck)"

Verwante presentaties


Ads door Google