De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Crowdsourced Online Dispute Resolution H.Jaap van den HerikDaniel Dimov TiCC, Tilburg UniversityeLaw, Leiden University eLaw, Leiden University Bijeenkomst.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Crowdsourced Online Dispute Resolution H.Jaap van den HerikDaniel Dimov TiCC, Tilburg UniversityeLaw, Leiden University eLaw, Leiden University Bijeenkomst."— Transcript van de presentatie:

1 Crowdsourced Online Dispute Resolution H.Jaap van den HerikDaniel Dimov TiCC, Tilburg UniversityeLaw, Leiden University eLaw, Leiden University Bijeenkomst Online GeschilbeslechtingDen Haag, 8 mei 2012 Min. Veiligheid en Justitie 1

2 Dankwoord Graag bedanken wij Dr. Ronald van den Hoogen en Drs. Joan Kensmil voor de uitnodiging. Voorts bedanken wij -Simone van der Hof -Bibi van den Berg -Joke Hellemons -Aske Plaat 2

3 Inhoud 1.eBay 2.CODR 3.Online Opinion Polls 4.Online Mock Trials 5.Building Blocks 6.Fairness 7.Conclusies 8.Aanbevelingen 3

4 De wereld van eBay Van Outsourcing tot Crowdsourcing Van Knowledge tot Wisdom of the Crowd 4

5 eBay eBay is a website voor online veiling en (ver)kopen door consumenten aan consumenten (C2C) Opgericht: 3 September 1995 Oprichter:Pierre Omidyar Over 2010 Netto inkomsten:1.8 billion dollars (billion = 10 9 ) # werknemers:17,700 # transactions:1.2 billion # klachten:60 million Het percentage klachten is 5%. Klachten worden opgelost met CODR 5

6 Voordeel of CODR (Personeel) eBay heeft 17,700 werknemers (zeg 15,000 juristen) eBay behandelt 60 millioen geschillen per jaar Neem aan dat (1) iedere jurist 10 geschillen per dag oplost (niet gemakkelijk) (2) iedere jurist iedere werkdag alleen besteedt aan het oplossen van geschillen, dan zouden de juristen maar 2/3 deel van de geschillen oplossen. 15,000 x 10 x 5= 750,000 750,000 x 50 = 37,5000,000 Een alternatief dispute resolution (ADR) is noodzakelijk. 6

7 Hoe behandelen we 60 miljoen geschillen (1) door mensen (niet te doen) (2) door een computerprogramma ((nog) niet geaccepteerd) (3) door CODR (nieuwe ontwikkelingen) 7

8 Privaat ↔ Publiek Let op eBay is in Nederland: Marktplaats.nl Private onderneming met eigen geschil beslechting Kan Justitie hier iets van leren? Aandachtspunten zijn: -Lawfulness(Rechtmatig) -Fairness(Rechtvaardig) 8

9 Crowdsourcing Wat is Crowdsourcing? “Crowdsourcing is (1) the act of taking a job traditionally performed by a designated agent (usually an employee) and (2) outsourcing it to an undefined, generally large group of people in the form of an open call” J. Surowiecki 9

10 Vergelijking Online Dispute Resolution: -Lost geschil op tegen hoge kosten -Verschaft niet een onmiddellijk antwoord aan de partijen -Staat geen publieke deelname toe CROWDSOURCING: -Lost geschil op tegen lage of geen kosten -Kan een directe geschil oplossing geven - Lost geschillen op door outsourcing taken naar veel verschillende en grote groepen mensen Is dit een doorbraak of zelfs een Paradigm Shift? 10

11 Defining CODR CODR is a term that encompasses some forms of Alternative Dispute Resolution (ADR) and court proceedings using internet and crowdsourcing as parts of the dispute resolution process. The crowd participating in CODR is a (generally large) group of people who participates in the dispute resolution process through an open call. IN AN OPEN CALL: (1)EVERY MEMBER from the ONLINE Community where the OPEN call is published is entitled to participate in the open call, if he/she meets certain conditions; (2)every member of the online community where the open call is published is able to find information about the OPEN CALL; 11

12 Stand van Zaken (1)Online Opinion Polls (2)Online Mock Trials (3)CODR leidt tot beslissingen die door private partners gehandhaafd worden 12

13 Status van CODR Op basis van hun functies, kunnen de huidige CODR procedures in 3 typen worden geclassificeerd: (1) Online Opinion Polls (2) Online Mock Trials (3) CODR rendering decisions enforced by private authorities 13

14 (1) State of Play of CODR Online Opinion Polls Advantages: (1)Quick (2)FREE (3)give the parties an opportunity to express their feelings and ask for the support from the society (4)allow the parties to post their disputes anonymously (5)provide a commonsense judgment (6)do not require legalistic language DisADVANTAGES: (1)full with trivial and silly claims (2)allow a single person to register multiple times which makes such polls not representative (3)the jurors are often introduced to the case by viewing the responses of the other jurors which lead to informational and reputational cybercascades 14

15 (2) State of Play of CODR Online Mock Trials Advantages: (1)Quick (2)Inexpensive (3)There is a screening process of the jurors ensuring unbiased and impartial opinions Disadvantages: (1) Since the online mock trials do not allow face-to face communication, the attorneys cannot test their cases in a “real” environment 15

16 (3) State of Play of CODR CODR rendering decisions enforced by private authorities Advantages: (1)Quick (2)Free (3)Allow public participation in the dispute resolution process (4)Provide Safeguards ensuring certain level of procedural fairness (5)Personnel Disadvantages: (1)There are some uncertainties - lawfulness - fairness 16

17 Bouwstenen van CODR 17

18 Bouwstenen van CODR (1) De crowd - Als de leden van de crowd in staat zijn met elkaar te communiceren dan zou de crowd kunnen worden beschouwd als een zelfstandige eenheid en vice versa. - Studies uitgevoerd door Sommers, Page, en Lakhani en Jeppesen suggereren dat beslissingen genomen door een uiteenlopende crowd zeker voordelen heeft in vergelijking met beslissingen genomen door een homogene crowd. 18

19 Bouwstenen van CODR (2) Incentives (1)sense of service to the community (2)financial remuneration (3)credit which the author will receive as a result of her contribution to the community (4)interest in the knowledge on the dispute resolution process which the members of the crowd will gain if they participate in CODR (5)entertainment which CODR can provide 19

20 Bouwstenen van CODR (3) Typen Geschillen Offline Geschillen -Civiele Geschillen -Familiaire Geschillen -Relationele Geschillen Online Geschillen -e-Commerce Geschillen -Geschillen op Global online Job marktplaatsen -Sociale Networken -Virtuele werelden 20

21 Bouwstenen van CODR (4) CODR PROCEDURE Ontwerpen van CODR Procedure CODR procedure kan worden ontworpen door de leden van de online communities waar CODR wordt gebruikt. This will add more diversity in the development process and will not allow a single person or small group to dominate the application’s functionality. 21

22 Bouwstenen van CODR (5) CODR PROCEDURE 6 criteria ter onderscheid van 14 typen CODR procedures Criterium 1: Mechanisme gebruikt om geschillen op te lossen (1)CODR lost geschillen op door wetstoepassing (2)CODR lost geschillen op door arbitrage (3)CODR lost geschillen op door mediation (4)CODR lost geschillen op door onderhandeling Criterium 2: Voorwaarden om de crowd te stimuleren deel te nemen aan CODR (1)Open CODR (2)Gesloten CODR 22

23 Bouwstenen van CODR (6) CODR PROCEDURE Criterium 3: Wel of niet vastgesteld aantal leden in de crowd (1)CODR procedure met een vastgesteld aantal leden in de of crowd (2)CODR procedure met een niet vastgesteld aantal leden in de of crowd Criterium 4: Samenstelling van een derde neutrale partij in het proces van dispute resolutie (1)Gemengde CODR (2)Zuivere CODR Criterium 5: Gebruik van onderhandelingen tussen de leden van de crowd (1)CODR staat onderhandelingen tussen de leden van de crowd toe (2)CODR staat geen onderhandelingen tussen de leden van de crowd toe Criterium 6: Het aantal leden van de crowd (1)CODR in geval van een kleine groep mensen (2)CODR in geval van een grote groep mensen 23

24 24 Due process (principle) 'No one should be judge in its own case' (subprinciple) Impartiality (concept) Independence (concept) Fair hearing (subprinciple) Ensuring that each party participates in the dispute resolution process (concept) Ensuring that each party can present its case and rebut the case of the opponent (concept)

25 Relations of the Fairness Elements to the Principle of Due Process 25

26 Conclusies over gebruik van CODR voor eBay (1) Ebay steunt voor het oplossen van geschillen heel zwaar op de organisatie, de administratie en ICT, (2) eBay gebruikt CODR, wat een nieuw type dienst is, (3) en daarom is CODR geen paradigm shift. 26

27 Aanbevelingen 1.Bestudeer wetenschappelijke ontwikkelingen. 2.Kijk over de muren die onze elaw wereld omringen. 3.Wees flexibel in de concepten en onderzoeks- methodologie. 27


Download ppt "Crowdsourced Online Dispute Resolution H.Jaap van den HerikDaniel Dimov TiCC, Tilburg UniversityeLaw, Leiden University eLaw, Leiden University Bijeenkomst."

Verwante presentaties


Ads door Google