De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Communicatie bij H.V. Hockeer Door Netty Bekkers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Communicatie bij H.V. Hockeer Door Netty Bekkers."— Transcript van de presentatie:

1 Communicatie bij H.V. Hockeer Door Netty Bekkers

2 Deze presentatie Introductie en situering H.V. Hockeer Communicatie? Communicatie Hockeer tot voor kort Waarom communicatie-commissie? Communicatie Hockeer nu Good practice Communicatie Hockeer streven Stappenplan

3 H.V. Hockeer: even voorstellen Sinds 1976 te Cadier en Keer in Zuid-Limburg Boven op plateau met prachtig uitzicht over dal 2 kunstgrasvelden Sportpark met buurverenigingen: Voetbal Tennis Golf Handboogschieten Bemelerberg

4 Vanuit de lucht…

5 Hockeyverenigingen Zuid-Limburg Hockeer (440) Maastricht (1000) Meerssen (400) Valkenburg (300) Nuth (406) Sittard (750) Heerlen (375) Kerkrade (323)

6 De vereniging Ca 440 leden Jongste jeugd, Funkeys, benjamins  + 15% Jeugd Senioren Veteranen Slapsticks Junioren 1 e t/m 4 e klasse - senioren 4 e klasse Familieclub waar iedereen welkom is Allemaal vrijwilligers: bestuur – TC – arbitrage – wedstrijd – accommodatie – clubhuis/bar – sponsoring – evenementen – activiteiten/jeugd – communicatie - kas - zaalhockey

7 H.V. Hockeer …

8 … impressie

9 Wie communiceren?

10 Communicatie Hockeer-intern Binnen vereniging: Verbinding: laagdrempelige 2-weg communicatie tussen alle belanghebbenden: leden, vrijwilligers, ouders, bestuur, commissies, coaches, trainers Goed contact, tevreden lid  beste ambassadeur  toekomstig vrijwilliger-commissielid-bestuurslid Transparantie en zichtbaarheid  foto Aandachtspunt: Contact met ouders/hockeyers zonder verenigingsverleden

11 Communicatie Hockeer-extern Naar gemeenschap toe: Onderdeel Profilering en wat is imago/uitstraling nieuwe leden - nieuwe sponsoren Sponsoren Samenwerking gemeentelijke instanties Gemeente Politie-brandweer Buur-sportverenigingen Andere hockey clubs KNHB

12 Communicatie … tot 2012 Ehockey  LISA Wekelijks in lokale krantje Infoboekje jaarlijks Veel persoonlijk contact (TC met leden) Communicatie rondom 1 activiteit – eigen bronnen/kring Veel goede wil, maar… Weinig continuïteit, geen vaste structuur, nauwelijks vervolg, geen spin-off

13 Communicatie-cie; waarom? Bestuur behoefte aan kanaal om belangrijke zaken naar leden en buiten te communiceren Club behoefte aan eigentijdse en duidelijke communicatie om leden te bereiken, te inspireren en betrokkenheid met de club te vergroten Er is goede wil maar te weinig kennis van nieuwe communicatiemiddelen Wens voor structuur en eenduidigheid i.p.v. ad hoc en van- alles-wat

14 Communicatie–cie Hockeer Sinds oktober 2012 Nu 5 personen waaronder 2 bestuursleden (= korte lijn) Webmaster LISA Webredactie voor nieuwsbrief, website en social media Facebook-subcie ook met 5 administrators vanuit alle geledingen (bestuur, senioren, 13+(vacant), ouders (jongste) jeugd)

15 Communicatie … heden Website: en Alle commissies eigen adres i.p.v. persoonlijke/privé Nieuwsbrief wekelijks - ook tijdens winterstop Social Media : Facebook: Twitter: #hvhockeer

16 Communicatie middelen Bestuur: persoonlijk – bestuursdienst, mail en via nieuwsbrief, website TC: persoonlijk, telefonisch en per mail, nieuwsbrief, website Wedstrijd-cie: website, mails naar TC en coaches Arbitrage: LISA mails en SMS Sponsoring: persoonlijk en mails Clubhuis/bar-cie: mail, LISA mail en persoonlijk en via telefoon AC/jeugd-cie: posters en Social media (eigen FB pagina) Teams: coaches/teammanager per mail Communicatie commissie: website, nieuwsbrief, facebook

17 Social media - Facebook Facebook en Hockeer: Verschillende administrators uit diverse leden groepen Posting schedule 2-3 posts per week Wat zijn beste dagen om te posten?  rondom weekend Wat is beste tijd?  Einde van de dag Altijd met een foto/plaatje Social Media handige sites: (facebook) 7 tips voor verenigingen (Facebook, Hyves, Twitter, LinkedIn, YouTube)

18 Werkt het? Problemen met mail en telefoon/sms: adressen van mn. jongeren wijzigen regelmatig zonder persoonlijke afzender roept botte reacties op en snel afzegging (bijv. Scheidrechters, bardienst) Overvloed aan s en nieuwsberichten Inloggen in LISA Jeugd jaar reageert niet? Ander soort (doelgroep)communicatie? Fluiters, assistent trainers adres van zowel jeugdlid als ouder TIPS??

19 Uit de praktijk 1: Vind-ik-leuk actie Doel: in korte tijd zoveel mogelijk nieuwe ‘vind-ik-leuks’ Voor bepaalde datum aantal likes: 3 paar nieuwe club sokken te verloten onder alle ‘vind-ik-leuks’ Aanpak: Posters (A4) in clubhuis Item in nieuwsbrief Website Facebook : vrienden nodigen vrienden uit Uitslag (uiteraard via facebook) met foto’s geïllustreerd. Resultaat: van 70  150 likes in kleine 3 weken. Nu +200 likes

20 Uit de praktijk 2: Wij zijn Hockeer

21 Wij zijn Hockeer teamfoto actie Doel: van alle teams een actuele foto voor website en facebook  gezicht van de club Groot plakkaat ‘Wij zijn Hockeer’ Nodig: fotograaf en duidelijke afspraken Communicatie: Nieuwsbrief Website Facebook Mail naar alle coaches + uitleg en tijdstip Resultaat: 85% opkomst op 1 dag!

22 Resultaat:

23

24 Wij zijn Hockeer: bestuur

25 Voorzitters

26 Barvrijwilligers

27 Arbitrage, coaches en trainer

28 Uit de praktijk 3: Nieuwsbrief

29

30 Nieuwsbrief 2013

31 Nieuwsbrief op website

32 Nieuwsbrief 2013 M.i.v. deze week naamswijziging Nieuwsbrief Hockeer  Ad Hock

33 Resultaten Comm-cie Heldere actuele website Aantal bezoekers stijgt Hoe nog meer ontsluiting? Vernieuwde nieuwsbrief met eigen naam Ad Hock korte items met verwijzing uitgebreid artikel website mensen blijven op website Actief Facebook Leuke weetjes, aankondigingen, oproep en foto’s Aantal vind-ik-leuks stijgt

34 Communicatie streven Voor ogen: Verbinding tussen bestuur, commissies, leden, vrijwilligers Zichtbaarheid: personen achter de club taken en werkzaamheden Gevolg: Betrokkenheid bij de club Waardering voor inzet vrijwilligers  voedingsbodem ledenbehoud/leden- en vrijwilligers werving  commissie leden en uiteindelijk bestuursleden  continuïteit en voortbestaan vereniging  BLOEIENDE VERENIGING

35 Communicatie … hoe verder? Stappenplan: Alle commissies op de hoogte van comm-cie Activiteit organiseren? Plan van aanpak + communicatie! Nieuwsbrief vaste structuur en rubrieken, human interest (blog?) Uitbreiding Social Media? Twitter? Hyves? basisschool leeftijd? LinkedIn? voor sponsoren? You Tube kanaal? s in LISA verfraaien en gezicht geven Infoboekje wel of niet?

36

37 Bedankt!


Download ppt "Communicatie bij H.V. Hockeer Door Netty Bekkers."

Verwante presentaties


Ads door Google