De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Met een leven speel je niet

Verwante presentaties


Presentatie over: "Met een leven speel je niet"— Transcript van de presentatie:

1 Met een leven speel je niet
Campagne 2016 – van 10 febuari tot 27 maart

2 Campagneland 2016: Colombia

3 Broederlijk Delen in Colombia
Actief in 2 regio’s: Cordoba (noorden) en Cauca (westen). Het campagneverhaal speelt zich af in Cauca. 13 partnerorganisaties Steun is zowel financieel als op vlak van uitwisseling en dialoog. We versterken de plannen en strategieën van de partnerorganisaties zodat ze beter de rechten van de lokale bevolking kunnen verdedigen Córdoba Cauca

4 Enkele cijfers Republiek met ongeveer 47 miljoen inwoners
Hoofdstad Bogotá met 9 miljoen inwoners De bevolking van Colombia is samengesteld uit ongeveer 30 % blanken, 40 % mestiezen, 18 % mulatten, 7 % afro-Colombianen en 5 % inheemsen. 20,3 % jongeren zonder werk (cijfers 2014) Hoog aantal emigranten en ontheemden Gewapend conflict sinds 1964 1,1 % van de eigenaars bezit 52,2 % van alle gronden. Meest waardevolle natuurgebied ter wereld: Santa Marta natuurpark Derde economie in Latijns-Amerika: export van olie, steenkool en koffie Foto: Natuurpark Santa Marta

5 Bedenkelijke reputatie door
Colombia blijft veruit de belangrijkste producent van cocaïne ter wereld, ondanks de grootschalige vernietiging van cocavelden. Ingrid Betancourt was de Colombiaanse presidentskandidate die in 2002 werd ontvoerd door de guerrillabeweging FARC. In 2008 werd ze op spectaculaire wijze gered door het Colombiaanse leger.

6 Maar Colombia is ook … (Volgens onderzoek) het land met de meest positieve mensen Derde grootste koffie-exporteur ter wereld Één van de meest biodiverse landen ter wereld Een investeringshotspot in Latijns-Amerika

7 Colombianen beroemd in de wereld
Topwielrenner: Nairo Quintana Topzangeres: Shakira Topvoetballer: James Rodriguez Miss Colombia / Miss Universe 2015

8 Broederlijk Delencampagne 2016

9 Kern van het campagneverhaal
Celia, Fanny en Deyanira wonen op het Colombiaanse platteland. De grond waarop ze wonen wordt bedreigd. Door het gewapend conflict. Door illegale mijnbouw. Door megaprojecten zoals suikerrietplantages (zie foto) of stuwdammen. Zelfs door het landbouwbeleid van de overheid.

10 Hoofdfiguren (SO + volwassenen)
De drie vrouwen verzetten zich. Ze verdedigen hun rechten en beschermen hun grond. Elk op hun eigen manier. Begeleid door lokale organisaties waarmee Broederlijk Delen samenwerkt. Want de grond behoort toe aan de gemeenschappen die er wonen. Niet aan de hoogste bieder of diegene met de meeste macht! Celia Fanny Deyanira

11 Celia verzet zich zonder wapens
Celia Umenza Velasco 36 jaar Woont in Tacueyó, een inheemse gemeenschap. Celia behoort tot de stam van de Nasa-indianen. Guerrilla en leger strijden om de controle over het gebied. Drugshandel tiert er welig. Gevechten, moorden en verkrachtingen zijn schering en inslag. Celia en haar dorpsgenoten lijden zwaar onder het conflict. Celia is lid van de inheemse wacht (partnerorganisatie CRIC). Celia kreeg regelmatig bedreigingen aan haar adres. “Tegenover geweren en granaten hebben wij een krachtiger wapen: de kracht van de menigte.” (Celia)

12 Deyanira wapent zich met informatie
Deyanira Gonzalias Rodallega 55 jaar Woont in Padilla, een gemeenschap waar veel mensen van Afro-Colombiaanse afkomst leven. Traditioneel zijn de Afro-Colombianen een landbouwvolk. Maar aan landbouw doen kan Deyanira niet meer. 95 % van de landbouwgronden in de streek is in het bezit van grote bedrijven die suikerriet verbouwen. Suikerriet = groene monster! Met een rondtrekkende school reist ze van dorp naar dorp en organiseert ze vormingen (samen met partnerorganisatie UOAFROC) “Educatie is belangrijk omdat een volk dat opgeleid is, rijkdom kent.” (Deyanira)

13 Fanny beschermt met bio
Fanny Mosquera Serna 46 jaar Woont in El Tigre. De mensen hier hebben een gemengde achtergrond en noemen zichzelf campesino. Fanny is boerin. Met amper 1 hectare moet haar gezin rondkomen. 1,1 % van de eigenaars bezit 52,2 % van alle gronden. Boeren mogen enkel gecertificeerde zaden kopen van multinationals. Met de steun van partnerorganisatie MCC, die opkomt voor kleine boeren, runt Fanny een kleine (organische) mestfabriek “Wij beschermen ons grondgebied door het te bewerken.” (Fanny)

14 De bastón, centraal symbool campagne
Een bastón is een staf/stok aangekleed met veelkleurige linten. Er bestaan twee types: ‘bastón de autoridad’: wordt gedragen door de Indiaanse autoriteiten. Er zijn verschillende soorten naargelang de functie die iemand heeft. De ‘bastón de autoridad’ wordt gemaakt uit palmhout en noemt men ‘chonta’. ‘Autoridad’ of autoriteit omdat een autoriteit in de indiaanse gemeenschap uitnodigt om te praten en niet zal domineren. ‘bastón de guardia’: wordt gedragen door de leden van de guardia Indígena (letterlijk: ‘inheemse wacht’). De ‘bastón de guardia’ kan gemaakt worden uit verschillende (weliswaar fijne) soorten hout, behalve den en eucalyptus. De guardia moet de bastón dragen op verschillende evenementen waarvoor ze zich engageren: bijeenkomsten, congressen, lokale vergaderingen, …

15 De bastón, teken van geweldloosheid & gezag
Bij de oprichting koos de guardia er voor om zichzelf niet te bewapenen. Anders zouden ze dezelfde vorm van optreden hebben als het leger en de gewapende groepen (guerrilla en paramilitairen), waar ze zich tegen verzetten. Ze kiezen voor geweldloos verzet door met grote aantallen te protesteren of een plaats te bezetten. De bastón biedt herkenning en bescherming voor de leden van de guardia en hun gemeenschap.

16 Hoofdfiguren basisonderwijs
Jennifer, 12 jaar (7e ljr.), en Eilin, 7jaar (1ste ljr.) Beiden komen uit een gescheiden gezin Jennifer en Eilin zijn nichtjes Wonen in inheems reservaat Kitek Kiwe Zij moesten vluchten uit Naya voor geweld Jennifer is lid van de guardia indigena, vader van Jennifer is hoofd van de guardia Discipline, respect voor zichzelf en voor anderen is belangrijk. Ook het ontwikkelen van identiteit en beschermen van territorium

17 Kitek Kiwe Het inheemse reservaat ‘Kitek Kiwe’ is gelegen in het district Timbio, vlakbij Popayán. ‘Kitek Kiwe’ betekent bloeiende aarde en dat is wat de mensen proberen te bereiken. De inwoners van het reservaat zijn vluchtelingen. De meerderheid komt uit een streek aan de kust van Colombia. De gemeenschap telt 122 families, maar er is eigenlijk maar plaats voor 70 gezinnen. De mensen hebben weinig grond om van te leven.

18 Parque de la memoria Parque de la memoria is een heilige plaats gelegen op een heuveltje achter de huizen. Er zijn stenen aangebracht met de namen van personen die overleden zijn tijdens de massamoord, waarvoor de familie van Jennifer en Eilin gevlucht is. Elk jaar wordt er palm gezaaid. De herinnering doet nog steeds pijn. Jennifer en Eilin moesten de gemeenschap, hun familie en vrienden achterlaten.

19 Guardia indígena: inheemse wacht
De ‘guardia indígena’ staat in voor de bescherming van het leven en het leefgebied, de verdediging van de rechten, de identiteit en de cultuur van de inheemse gemeenschap, en het bevorderen van een interculturele samenleving in harmonie en vrede. Wachters moeten de harmonie binnen de gemeenschap, en tussen de gemeenschap en Moeder Aarde bewaren. Hun leuze is Somos diferentes, pero no indiferentes: We zijn verschillend maar niet onverschillig.

20 Eilin Hoofdpersonage voor de kleuters en 1ste leerjaar
Staat centraal in de fotoset van Studio Globo

21 Jennifer Hoofdpersonage voor 2de tot 6de leerjaar
Staat centraal in project Spoor ZeS en filmportret

22 KOFFIESTOP Vrijdag 4 maart 2016
Iedereen die een koffiestop registreert op ontvangt een kleine verrassing. Foto: Koffiestop in basisschool Schransdries

23 KILOMETERS VOOR COLOMBIA
Registreer je sportieve uitdaging op en ontvang een polsbandje voor elke leerling.

24 Nog vragen? Contacteer een onderwijsmedewerker van Broederlijk Delen
Blijf op de hoogte! Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

25 Doet jouw school ook mee?
#CampagneColombia #BroederlijkDelen Foto: Marijke Scheire Vrije Basisschool Okegem


Download ppt "Met een leven speel je niet"

Verwante presentaties


Ads door Google