De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatievaardigheden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatievaardigheden"— Transcript van de presentatie:

1 Informatievaardigheden
YAS-11306 Praktijkstage Annemie Kersten & Marianne Roseboom Bibliotheek Wageningen UR

2 Programma 22 juni 2009 - ochtend
08.30 – uur: Introductie 09.15 – uur: Pauze 09.30 – uur: Introductie 10.15 – uur: Practicum (BlackBoard)

3 Programma 22 juni 2009 - middag
13.30 – uur: Introductie 14.15 – uur: Pauze 14.30 – uur: Introductie 15.15 – uur: Practicum (BlackBoard)

4 Informatievaardigheden: Wat houdt dat in?
Het zoeken, vinden, beoordelen, selecteren en verwerken van wetenschappelijke informatie Een goede zoekvraag kunnen stellen De juiste bronnen kennen en weten hoe er in te zoeken Beoordelen van de inhoud en kwaliteit van de gevonden informatie Verwerken van de informatie in een publicatie

5 Informatievaardigheden Waarvoor heb je deze vaardigheden nodig?
Nu: voor het verzamelen en verwerken van informatie voor verslagen, werkstukken, scripties enz. Straks: als deskundige in de beroepspraktijk

6 Wat leer je? Weten hoe je effectief en efficiënt zoekt door het opstellen van een goede zoekvraag en weten in welke bestanden gezocht moet worden (en hoe dat moet) Kwaliteit gevonden informatie kunnen beoordelen Correcte literatuurverwijzingen en literatuurlijst maken (citeren en refereren) Weten wat plagiaat is en dat dit in de wetenschappelijke wereld niet is toegestaan

7 Informatie-explosie: E-bronnen https://www.isc.org/solutions/survey

8 Informatie-explosie

9 Waar wordt informatie aangeboden?
Boeken, encyclopedieën Congresverslagen Artikelen in wetenschappelijke- en vaktijdschriften Internet (o.a. websites, blogs) Mondelinge communicatie

10 Waar kun je informatie vinden?
Catalogus van de bibliotheek (boeken, rapporten, dissertaties etc.). GEEN ARTIKELEN zoeken, wel online artikelen opzoeken als je de bibliografische gegevens weet (titel, vol., issue etc. van tijdschrift) Bibliografische databases (voor tijdschriftartikelen, hoofdstukken uit boeken enz.), algemeen of vakgericht Internet: doorzoeken m.b.v .zoekmachines, bijv. Google, Yahoo, Scirus, Google Scholar

11 Waar (in welke bron) zoeken?
Vergelijking zoekactie naar informatie over “horse breeds” in: Google of Google Scholar (Google wetenschap) Catalogus van de bibliotheek (beschrijving boeken, rapporten, tijdschriften etc.) CAB- Abstracts (Bibliografisch bestand, beschrijving artikelen uit wetenschappelijke tijdschriften, hoofdstukken etc.) ARTIK (Bibliografisch bestand, beschrijving artikelen uit vakbladen, nadruk op NL en W-Europa)

12 Hoe betrouwbaar is de gevonden informatie?
Google: geen beoordeling op kwaliteit, iedereen kan publiceren, houdbaarheid is onzeker Door Bibliotheek aangeboden informatie: geselecteerd en beoordeeld door deskundigen, peer review systeem tijdschriften, houdbaarheid is zeker

13 Fysieke bibliotheek (o.a. Forum)

14 Fysieke bibliotheek Diverse collecties, o.a. - Boeken - Tijdschriften - Studiecollectie Open opstelling en magazijn (stacks)

15 Fysieke bibliotheek (boeken)

16 Fysieke bibliotheek (tijdschriften)

17 Fysieke bibliotheek Plaatsingssysteem
- Catalogus-record van een boek en een tijdschrift Werk/studieplekken (met en zonder PC) Informatiebalie - Materialen lenen met WUR-card - Informatie vragen Informatiepunt (3de verdieping) Informatie vragen

18 Fysieke bibliotheek (werkplekken)

19 Digitale bibliotheek Wageningen UR Digital Library Portals (per vakgebied) Catalogus Elektronische tijdschriften My Library MetaLib

20 Bibliografieën Bibliografie (bibliographic database):
Bestand met beschrijvingen van (tijdschrift)artikelen, congresbijdragen enz. Algemeen: bv Scopus, Web of Science Vakgericht: bv. CAB-abstracts, Biological Abstracts, ARTIK

21 Zoekstrategie in 5 stappen
Analyse van de vraag Formuleren van zoektermen per concept Combineren van zoektermen Te veel hits : verfijn de zoekvraag Te weinig hits : bredere zoekvraag

22 1. Analyse van de vraag (stap 1)
Voorbeeld: Breeding programs in dairy farming in the Netherlands Concept 1: Dairy farming Concept 2: Breeding programs Concept 3: Netherlands

23 1. Analyse van de vraag (stap 1)
Welke bestanden? CAB Abstracts, Agris, Agricola via OvidSP platform Scopus of Web of Science Wageningen Catalogus (voor boeken, rapporten, dissertaties etc.) ARTIK (voor artikelen in vakbladen) Tip: Gebruik de Portals op de website van de bibliotheek van WUR

24 2. Zoektermen concept (stap 2)
Concept 1: dairy farming dairy farms dairy cattle dairy cows …… Concept 3: the Netherlands Gelderland Groningen Noord Brabant …….. Concept 2: Breeding programs Breeding programmes Breeding strategies Breeding schemes ……………..

25 2. Zoektermen per concept (stap 2)
Hoe vind je verschillende termen per concept? Gebruik de Thesaurus (indien beschikbaar) bekijk ‘narrower’, ‘broader’ en ‘related’ termen bekijk relevante referenties op woorden in de titel, abstract en trefwoorden (keywords) velden.

26 3. Combineren van zoektermen (stap 3)
Booleaanse operatoren: OR om zoektermen per concept te combineren. AND om concepten te combineren NOT om termen uit te sluiten (wees voorzichtig!) Gebruik van jokertekens (wildcards): Trunkeren en maskeren: Enkelvoud/meervoud van woorden, verschillen in de spelling (Engels/Amerikaans) bijv. behavio?r, feed?, feed*

27 3. Combineren van zoektermen (stap 3)
dairy farm* OR dairy cattle OR dairy cow? Breeding program* OR breeding strateg* OR breeding scheme? Netherlands (gebruik de thesaurus als deze aanwezig is of zoek in specifieke velden, bijv. titel, abstract, geographic location) Grass breeding program* (#1 AND #2 AND #3) NOT #4

28 3. Combineren van zoektermen (stap 3)
((dairy farm* OR dairy cattle OR dairy cow?) AND (breeding program* OR breeding strateg* OR breeding scheme?) AND (Netherlands)) NOT (Grass breeding program*) in CAB-Abstracts Voorbeeld: Ga naar CAB- Abstracts of Scopus (zoekstrategie aanpassen) voor wetenschappelijke artikelen Ga naar ARTIK voor artikelen in vakbladen (hier vind je meer als je Nederlandse zoektermen gebruikt)

29 4/5 Resultaten Te veel: verfijn de zoekactie!
Meer concepten, limiteer opties, etc Te weinig: bredere zoekactie Minder concepten, geen limiteeropties, meer of andere databases

30 Voorkom plagiaat Zorg dat je beschikt over volledige citatiegegevens van gebruikte bronnen en die ook vermeldt Gebruik aanhalingstekens voor letterlijk overnemen van woorden, bijv. “.....” (Darwin, 1878, p. 101)

31 Citatiestijl Er zijn verschillende stijlen van citeren o.a. afhankelijk van Vakgebied, Uitgever, Tijdschrift Voor citatiegidsen: Ga naar en Kies The Virtual Reference Desk Eenvoudiger: vraag je begeleider of neem een bekend tijdschrift op je vakgebied en kijk naar de citatiestijl.

32 Zoeken naar informatie voor het verslag
Bepaal de “concepten” van je onderwerp, en zoek relevante trefwoorden / zoektermen Stel een zoekvraag op, waarbij je gebruik maakt van booleaanse operatoren (AND, OR, NOT) Voer zoekactie’s uit in de Catalogus en in een Bibliografie met wetenschappelijke publicaties Voer een zoekactie uit in ARTIK voor artikelen in vakbladen.

33 Blackboard cursus Blackboard course ECS52901_2008_5:
Modules / lessen (learning units) Practicum en zelfstudie

34 Blackboard – Login Ga naar http://portal.wur.nl
Login en ga naar Eduweb portal Ga naar cursussen Selecteer ECS52901_2008_5 Ga naar Login and selecteer ECS52901_2008_5

35 Blackboard: Course Information
Selecteer YAS Internship Animal Science Wat moet je doen? De aangegeven Modules (incl. oefeningen en quizzen) De bibliotheekopdracht Gebruik ‘Discussion Board’ in Blackboard voor vragen en opmerkingen

36 Bibliotheekopdracht Deze opdracht is verplicht en je moet hiervoor minimaal een voldoende halen Inleveren bij de balie van de Forum bibliotheek, uiterlijk op 25 juni 2009


Download ppt "Informatievaardigheden"

Verwante presentaties


Ads door Google