De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerlijnen in de lerarenopleiding

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerlijnen in de lerarenopleiding"— Transcript van de presentatie:

1 Leerlijnen in de lerarenopleiding
Concreet binnen KaHo Sint-Lieven, campus Waas NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

2 Noodzakelijke leerlijn in lerarenopleiding
Problemen: Instap studenten: geen duidelijk beeld van het geheel Flexibilisering: persoonlijke trajecten versnipperen Bewuste keuze voor leerinhoud: expliciet werken • Kansen: Herhaling Uitdieping Bruggen (taalkundige competentie, literaire competentie, beeldeducatie)  nauwkeurig leren kijken! NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

3 NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

4 Waar werken aan leerlijnen?
Ontdekken en verkennen, zelf toepassen binnen Nederlands: denkrelaties in grammatica (woord- en zinsleer), bij begrijpend lezen en functionele geletterdheid (signaalwoorden, tekststructuur, tekstlogica) vanuit communicatieve vaardigheden naar Nederlands en omgekeerd: spelling, lezen, spreken en luisteren, schrijven vanuit Nederlands naar andere leergebieden: wereldoriëntatie, beeldopvoeding, pedagogische vakken NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

5 Aanwezige leerlijnen: een greep
luisteren en spreken, vertellen en voorlezen grammatica gebruik leesstrategieën en functionele geletterdheid leesbevordering communicatieve vaardigheid – didactiek Nederlands NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

6 Een oefening: luisteren en spreken +
eerste sessie semester

7 grammatica als deel van taalbeschouwing
Tussendoor: stage vanaf semester 1 Semester 1 Taakgericht luisteren en spreken Denkrelaties - Voorlezen en vertellen - Woordenschat didactiek: inhoud en functie Semester 2 Woordleer: voegwoord, verwijswoord, signaalwoord - zinsleer: onder- en nevenschikking Semester 3 Functionele geletterdheid: inhoud en functie, verwijswoord, signaal- en verbindingswoorden, tekststructuur Semester 4 Leesbevordering- verhalen en boeken: patronen - strips: patronen getekend of verondersteld NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

8 Denkrelaties: concreet, levensecht en gevarieerd materiaal
nauwkeurig kijken verwoorden, vertellen en luisteren NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

9 NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

10 NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

11 NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

12 NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

13 Woordenschatdidactiek: inhoudswoorden - functiewoorden
NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

14 NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen

15 Didactiek en leerlijn: concreet, levensecht en gevarieerd materiaal
Woordleer: intuïtief ontbrekende woorden in tekst noteren, daarna opzoeken over welk soort woorden het gaat Bv. De kinderen … nog wilden paardrijden, gingen snel naar de manege. Bv. … Eva een hond kreeg voor haar verjaardag, werden alle zusjes boos. Maja … zij geen fret gekregen had, Justine … ze geen poes gekregen had, Lisa … ze geen konijn had mogen houden. Suus zei niks … keek naar de nieuwe hond … vond hem een beetje griezelig. NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

16 Woordleer: denkrelaties in puzzelverhaal
NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

17 Woordleer: verwoorden van puzzelverhaal
NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

18 Moeilijkheid om denkrelatie van verbindingswoorden te benoemen
Bv. Toen Eva een hond kreeg voor haar verjaardag, werden alle zusjes boos. Maja omdat zij geen fret gekregen had, Justine omdat ze geen poes gekregen had, Lisa omdat ze geen konijn had mogen houden. Suus zei niks maar keek naar de nieuwe hond en vond hem een beetje griezelig. Denkrelaties: tijd, reden, tegenstelling, aaneenschakeling NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

19 Didactiek en leerlijn: concreet, levensecht en gevarieerd materiaal
Zinsleer: spelen, oefeningen Zinsleer: verschil tussen werken op niveau lagere school en niveau hogeschool  zinsdelen die vorm hebben van zinnen NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

20 Taalbeschouwing “toegepast” in vertellen
NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

21 Taalbeschouwing – functionele geletterdheid

22 Bruggen naar beeldopvoeding
NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

23 Naar wero NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

24 Naar wero NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

25 Naar patronen in sprookjes
NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

26 Naar poëzie NDN-lenteconferentie mei Antwerpen

27 NDN-lenteconferentie 7 mei 2010 Antwerpen


Download ppt "Leerlijnen in de lerarenopleiding"

Verwante presentaties


Ads door Google