De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2Centerdata, Universiteit Tilburg

Verwante presentaties


Presentatie over: "2Centerdata, Universiteit Tilburg"— Transcript van de presentatie:

1 2Centerdata, Universiteit Tilburg
Het gebruik van Smartphones in Tijdsbestedingsonderzoek: vergelijking gebruikers en niet-gebruikers Henk Fernee, Nathalie Sonck1 en Annette Scherpenzeel2 1 Sociaal en Cultureel Planbureau 2Centerdata, Universiteit Tilburg 6 november 2012 NPSO

2 Overzicht Tijdsbestedingsonderzoek (TBO) De TBO-app op de smartphone
Experimenten en resultaten Veldwerk in LISS panel Sociaal en Cultureel Planbureau

3 Tijdsbestedingsonderzoek (TBO) in Nederland
Sinds 1975 door het SCP Heel jaar dataverzameling (inclusief vakanties) Onder 2000 respondenten Respondenten vullen tijdsbesteding in voor een week In tien minuten intervallen De activiteiten en nevenactiviteiten in eigen worden, plus met wie (achteraf gecodeerd) Harmonized European Time Use Survey (HETUS) Sociaal en Cultureel Planbureau

4 Links tijd, dan de activiteit gevolgd door de secundaire activiteit en de vraag of mensen alleen waren of met iemand anders. Sociaal en Cultureel Planbureau

5 Nadeel Vergt veel tijd en moeite van de respondent, een lage respons (in 2006; 43%) Het liefst respondenten zo vaak mogelijk per dag dagboekje bijhouden, zodat de kans op fouten verminderd Sociaal en Cultureel Planbureau

6 TBO-app voor smartphone
Sociaal en Cultureel Planbureau

7 App voor de telefoon Over het algemeen dragen mensen een telefoon de hele dag bij zich Meerdere momenten per dag gebruiken Extra functionaliteiten van telefoon Voor TBO interessant (regelmatig dagboek bijwerken) Complementaire data (vb. GPS, pop-up vragen, herinneren invullen) App ontwikkeld voor tijdsbesteding (door Centerdata) Lay-out stabiel Papieren dagboek ‘vertaald’ naar app Verschillende besturingsystemen (Android, I-phone) Sociaal en Cultureel Planbureau

8 Dagoverzicht Tijdens een veldwerkdag kunnen respondenten via de app
naar een dagoverzicht: Overzicht ingevulde activiteiten Veranderen van activiteiten Toevoegen van activiteiten Sociaal en Cultureel Planbureau

9 Activiteitenlijst Hiërarchische structuur met totaal van
41 categorieën mogelijkheid in eigen bewoording bij overig zoekfunctie, activiteit blijft staan Informatie button In invoeren van activiteiten verschilt met het reguliere TBO, waar respondenten zelf in eigen woorden kunnen aangeven wat ze per tien minuten hebben gedaan, een achteraf door codeur gecodeerd worden. Bij de TBO-app hebben ervoor gekozen niet alle activiteiten zelf in te voeren, dit is lastig met een klein beeldscherm en zal respondentbelastend zijn. Daarom is voor een gekozen hiërarchische structuur gekozen met enkele hoofdcategorien met soms daaronder nog subcategorien, de infobutton geeft aan welke activiteiten onder iedere categorie valt. Het is voor de respondent altijd mogelijk een eigen activiteit in eigen woorden toe te voegen bij de categorie anders. Deze activiteit zal de app onthouden voor een volgende keer, bij he intypen van een activiteit zoekt de app ook naar suggesties waar de activiteit inder zou kunnen vallen Sociaal en Cultureel Planbureau

10 Dagboekapp Sociaal en Cultureel Planbureau

11 Pop-up vragen, ESM Doel: real-time ervaringen, gevoelens,
gedrag meten (beter dan via gemiddeldeschattingen in vragenlijst) 7 random momenten op dag pop-upvragen aan begin van 10-min-interval, max. 10 min invulbaar meten van geluk meten van sociaal mediagebruik Sociaal en Cultureel Planbureau

12 Experimenten Sociaal en Cultureel Planbureau

13 Doel experimenten Technische mogelijkheden van TBO-app en extra functionaliteiten Gebruikersgemak voor de respondent Mensen zonder smartphone ook instaat mee te doen Kwaliteit van data Sociaal en Cultureel Planbureau

14 Steekproef Geworven uit online panel TNS NIPO
50 personen met eigen smartphone (Android) 50 personen zonder smartphone (Android leentelefoon, Samsung Gio) Later 50 met eigen smartphone (I-phone) Gelijke verdeling achtergrondkenmerken in leeftijd, geslacht, opleiding, stedelijkheid en huishoudsamenstelling Sociaal en Cultureel Planbureau

15 Een vergelijking tussen respondenten met en zonder eigen smartphone
Respons geneigdheid, volledigheid invullen Evaluatie onderzoek Kwaliteit van data Sociaal en Cultureel Planbureau

16 App en smartphone gebruiken
App downloaden van website (geïnstalleerd bij leentelefoons) Instructievideo op YouTube, papieren handleiding, helpdesk Evaluatie vragenlijst en diepte-interviews Smartphone-gebruikers (40) Onervaren gebruikers(41) Hielp de video bij het gebruiken: ja % j/n nee Gebruik smartphone 30 50 20 66 27 7 Gebruik app 58 28 15 68 29 2 Invullen activiteiten 53 35 13 69 24 Sociaal en Cultureel Planbureau

17 Respons dag 1: woensdag Smartphone-gebruikers (2x50)
Onervaren gebruikers (50) Android iPhone Leen GSM Compleet 40 43 27 Gedeeltelijk compleet 2 3 15 Geen gegevens 1 7 Niet ingelogd 5 Sociaal en Cultureel Planbureau

18 Respons Na herinnering dag 1: woensdag Smartphone-gebruikers (2x50)
Onervaren gebruikers(50) Android iPhone Leen GSM Compleet 40 43 27 Gedeeltelijk compleet 2 3 15 Na herinnering dag 2: zaterdag Smartphone-gebruikers (2x50) Onervaren gebruikers(50) Android iPhone Leen GSM Compleet 37 46 Gedeeltelijk compleet 9 1 Geen gegevens 3 Niet ingelogd Sociaal en Cultureel Planbureau

19 Evaluatievragenlijst
Smartphone-gebruikers (47) Onervaren gebruikers (45) Hoe moeilijk was het: (Makkelijk, Neutraal, Moeilijk) Moeilijk Instaleren/starten app 2% 6% Activiteiten per 10 min 17% 14% Eindtijd bij slapen en werken 8% 11% Juiste activiteit te vinden 13% 4% Aangeven met wie 9% Terug naar dagovericht Activiteit te veranderen in dagoverzicht 16% Slotvragen in te vullen Evaluatievragenlijst Sociaal en Cultureel Planbureau

20 Evaluatie respondenten: diepte-interviews
Instructies duidelijk (te lang, overgeslagen), meteen aan de slag Downloaden app probleemloos Weinig verschillen in evaluaties tussen eigen telefoon, leentelefoon (wennen touchscreen, zien van tijdswiel) Technische problemen (synchroniseren data) ESM: vult goed in, maar soms storend (geluid, niet in gelegenheid) Sociaal en Cultureel Planbureau

21 Smartphone-gebruikers
Respons ESM zaterdag Smartphone-gebruikers Onervaren gebruikers 7 totaal 2 3-6 totaal 15 8 1-3 totaal 11 10 geen 7 18 Sociaal en Cultureel Planbureau

22 Kwaliteit data; aantal episodes
Sociaal en Cultureel Planbureau

23 Conclusies Respondenten zonder eigen telefoon:
Kunnen meedoen aan smartphone onderzoek, met hulp video-instructies Wel meer moeite hun weg te vinden in app Response vergelijkbaar op tweede dag Iets hogere datakwaliteit Missen vaker de pop-up vragen Sociaal en Cultureel Planbureau

24 Algemene conclusies Een TBO-app is een bruikbaar meetinstrument om tijdsbesteding te meten Geeft mogelijkheden tot het verzamelen van additionele data Zowel smartphone gebruikers als niet gebruikers kunnen ermee werken Technische stabiliteit app is belangrijk (laden gegevens, batterijgebruik) Hulp bij gebruik van app noodzakelijk (video-instructies, papieren activiteitenlijst) Sociaal en Cultureel Planbureau

25 Veldwerk in LISS panel Sociaal en Cultureel Planbureau

26 LISS panel Online panel van Centerdata
Bestaat uit 5000 huishoudens, met in totaal 8000 personen Representatief panel: een landelijk gespreide (aselecte) steekproef van adressen uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) Geen zelfselectie Mensen zonder eigen computer met internet aansluiting, krijgen computer in bruikleen Data vrij beschikbaar voor onderzoekers Sociaal en Cultureel Planbureau

27 Veldwerk Een jaar rond, met batches van 170 respondenten per maand, start oktober 2012 Mensen zonder telefoon krijgen één in bruikleen TBO-app, met pop-up vragen (helft over geluk andere helft media gebruik) en GPS info en mensen met eigen android telefoon gegevens bel/sms gedrag. Sociaal en Cultureel Planbureau

28 Onderzoeksvragen Is het mogelijk TBO in de toekomst via smartphones te doen? Vergelijken datakwaliteit & inhoudelijke resultaten papieren-smartphone TBO Benutten van combinaties gegevenstypes om inhoudelijke onderzoeksvragen te beantwoorden (TBO, pop-up, GPS, …) Well-being, geluk Tijdsdrukte, -beleving Sociaal mediagebruik Sociaal en Cultureel Planbureau

29 Zijn er nog vragen? Sociaal en Cultureel Planbureau


Download ppt "2Centerdata, Universiteit Tilburg"

Verwante presentaties


Ads door Google