De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INHOUD Theoretisch kader KinderKIJK de film Onderzoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "INHOUD Theoretisch kader KinderKIJK de film Onderzoek."— Transcript van de presentatie:

1

2 INHOUD Theoretisch kader KinderKIJK de film Onderzoek

3 Theoretisch Kader Cognitieve ontwikkeling van kinderen
Eerder onderzoek Kijkgedrag & programmavoorkeuren

4 Cognitieve ontwikkeling
Geringe kennis over de ontwikkeling van voorkeur en smaak. (Valkenburg: 2002) 2-5 jarigen: vertrouwde contexten, liedjes & rijmpjes en fantasiefiguren. 5-8 jarigen: overgangsfase bij het herkennen van verschil tussen realiteit en fantasie, voorkeur entertainmentprogramma’s. 8-12 jarigen: ontstaan van kritische kijk, groeiende belangstelling voor realistische programma’s, voorkeur voor avontuur en actie en ‘echte’ dieren.

5 Eerder onderzoek Voorkeuren voor programma-eigenschappen.
Voorkeuren voor programmasoorten. Voorkeuren voor tv-programma’s.

6 Voorkeuren voor programma- eigenschappen (1/2)
Valkenburg & Janssen (1999) - voorkeuren van kinderen van 6-11 jaar bij amusementsprogramma’s Meest geliefd: begrijpelijkheid, actie, humor, interessantheid en onschendbaarheid vd hoofdpersoon. Minst geliefd: geweld, realisme en romantiek.

7 Voorkeuren voor programma- eigenschappen (2/2)
Nikken en Van der Voort (1997) - voorkeuren van kinderen van 9-12 jaar bij tvprogramma’s. Meest belangrijk: begrijpelijkheid en esthetische kwaliteit. Verder: amusement, betrokkenheid, geloofwaardigheid, ontspanning, onschendbaarheid, verassingselementen en aanwezigheid van rolmodellen en leeftijdsgenoten.

8 Voorkeuren voor programmasoorten
Veldkamp BV (1997) - voorkeuren van kinderen van 8-12 jaar bij tvprogramma’s. Meest belangrijk: spelprogramma’s , drama –en actieseries. Minst belangrijk: actualiteitenprogramma’s, nieuwsprogramma’s en talkshows.

9 Voorkeuren voor tv-programma’s
Onderzoek Veldkamp BV (1997) GTST, Telekids, Tom en Jerry en realityprogramma’s

10 Kijkdichtheid 9-12 jaar oktober 2005/2006

11 Kijkgedrag & Program- mavoorkeuren (1/2)
Blumler & Katz (1974) – Uses and Gratification theory Comstock & Cobbey (1979) en Greenberg (1974) – tv kijken dient voor het vervullen van bepaalde behoeftes. Bijvoorbeeld: gewoonte, verdoen van tijd, amusement en verkrijgen van informatie. Relatie kijktijd en programmavoorkeuren – Van Evra (1990) versus Comstock & Cobbey.

12 Kijkgedrag & Program- mavoorkeuren (2/2)
Schramm e.a. (1961) - hoeveelheid kijktijd 6 – 12 jaar. 6-8 jaar – 40% volwassenprogramma’s. 8-12 jaar - 80% volwassenprogramma’s.

13 KinderKIJK de film Filmpje over of kinderen veel televisie kijken en
welk programma ze het leukst vinden op televisie

14 Hoe tevreden zijn kinderen over het huidige televisie-aanbod?
Probleemstelling: Hoe tevreden zijn kinderen over het huidige televisie-aanbod? Deelvragen: - Waarom kijken zij televisie? - Wat voor (soort) programma’s vinden zij goed en waarom? - Wat missen zij in het aanbod / wat zouden zij veranderd willen zien? - Zijn er verschillen in leeftijd te ontdekken?

15 Enquete 136 kinderen Leeftijd 7 t/m 12 jaar

16 Resultaten (1/20) Top 5 favoriete programma’s: 1. GTST (12,5%)
2. Huis van Anubis (9,6%) 3. Pokémon (5,9%) 4. Spongebob (5,9%) 5. Lilo & Stitch (4,4%)

17 Resultaten (2/20) Favoriete programma per leeftijdscategorie:
8 jaar Spongebob, Klokhuis, Bratz, Huis van Anubis (10%) 9 jaar Huis van Anubis (17,6%) 10 jaar Pokémon (13,9%) 11 jaar GTST (27,6%) 12 jaar GTST (27,3%)

18 Resultaten (3/20) Favoriete programma per sekse:
-Jongen 1.Pokémon (11,1%) 2.gevarieerd -Meisje 1.GTST (24,6%) 2.Huis van Anubis (13,0%)

19 Resultaten (4/20) Top 5 favoriete websites: 1. spele.nl (16,9%)
Favoriete websites staan los van favoriete tvprogramma’s Top 5 favoriete websites: 1. spele.nl (16,9%) 2. funnygames.nl (11,0%) 3. habbo.nl (10,3%) 4. runescape.nl (9,6%) 5. spelletjes.nl (6,6%)

20 Resultaten (5/20)

21 Resultaten (6/20) Populairste genres: - Show (71,3%) - Tekenfilm (64%)
Minst populaire genres: - Informatie (30,9%) - Sport (30,1%)

22 Resultaten (7/20)

23 Resultaten (8/20)

24 Resultaten (9/20)

25 Resultaten (10/20)

26 Resultaten (11/20)

27 Resultaten (12/20)

28 Resultaten (13/20) Hoe korter kinderen tv kijken per dag, hoe minder lang ze internetten per dag En omgekeerd: Hoe langer kinderen tv kijken per dag, hoe langer ze internetten per dag

29 Resultaten (14/20)

30 Resultaten (15/20)

31 Resultaten (16/20)

32 Resultaten (17/20) Wat mis je op televisie? 32% niets
18,4% niets ingevuld Meer: humor, (live)voetbal, soaps & jeugdseries, paarden, dansende pony’s & honden Programma’s die niet meer worden uitgezonden Kinderprogramma’s ook ‘s avonds en ‘s nachts Geen NickJR/babyprogramma’s ‘s ochtends

33 Resultaten (18/20) Antwoord:
“Ik wil een programma waar nieuws op komt en moppen en mode en wat er goed en wat fout en kinderen die het presenteren”

34 Resultaten (19/20) Wat mag je niet zien op televisie?
57,4% niets ingevuld 7,3% niets 2,9% mag alles zien Programma’s als: James Bond, Baantjer Waarom mag je het niet zien? Te laat, te eng, te jong (12+ en 16%)

35 Resultaten (20/20) Wat mag je niet zien?
“Spongebob, want mijn moeder vindt het een irritant stemmetje” “James Bond, omdat me moeder het te grof vind en ze zecht dat ik er hieper van woord” “National Diagraphic, omdat mijn broertje dat niet wil zien”

36 Conclusie - Over het algemeen zijn kinderen tevreden over het aanbod en missen zij niets. - Geen verschillen hierbij wat betreft sexe en leeftijd. - Wel verschillen wat betreft genre- en programmavoorkeuren. - Misschien andere resultaten zonder open vraag? Nieuw onderzoek nodig met meerkeuzevragen ‘Wat mis je?’ ‘Wat zou je veranderd willen zien?’

37 Literatuur Comstock, G., & Cobbey, R. E. (1979). Television and the children of ethnic minorities. In L.G. Berry & C. Mitchell-Kernan, Television and the socialisation of the minority child ( ). New York: New York Academic Press. Evra, J. van. (1990). Television and child development. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Eastman, H. A., & Liss, M. B. (1980). Television preferences of children from four parts of the U.S. Journalism Quarterly, 57(3), Kupecz, I (2005) Smaken verschillen. Een crosscultureel onderzoek naar de programmavoorkeuren van kinderen. Universiteit Utrecht, faculteit der Letteren.

38 Literatuur Leeuw, S, Van Okie tot Otje: Een onderzoek naar de veranderende moraliteit in Nederlandse kinderseries van , scriptie Universiteit Utrecht, faculteit der Letteren. Nikken, P., & Voort, A. H. T. van der. (1997). Children’s view on quality standards for children’s television programs. Journal of educational media, 23(2-3), Valkenburg, P. M., & Janssen, S. C. (1999). What do children value in entertainment programs? A cross cultural investigation. Journal of Communication, 49(2),


Download ppt "INHOUD Theoretisch kader KinderKIJK de film Onderzoek."

Verwante presentaties


Ads door Google