Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJacobus Janssen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Civic Crowdfunding Wat levert het op?
2
Wat is crowdfunding? Crowdfuning is: Het ophalen van een geldbedrag door bijdragen uit / van een groep mensen. Dit kan zijn in de vorm van 1.Kennis 2.Tijd 3.Goederen 4.Geld
3
Crowdfunding is een feestje!
4
Wie ben ik? Tim Aarts Twitter.com/AartsTim Eigenaar StartAim www.startaim.nl / timaarts.nlwww.startaim.nl Oprichter Het Lukt Ons! Strategisch adviseur Gemeente Medemblik Bestuurslid Ambtenaar 2.0 En omdat ik niet alleen leuke dingen kan doen, ben ik ook fervent supporter van NAC.
5
Wat ga ik met jullie doen? Vertellen over een aantal projecten Pitches Goede voorbeelden De wat minder goede voorbeelden Welke resultaten hebben we behaald in West-Friesland Hoe vlieg je je eigen campagne aan?
6
Wat werkt wel/niet? Vier uitgangspunten Positiviteit Wederkerigheid (bedanken) Urgentie Persoonlijk Actieplan! Weet wie je spreekt en pas je boodschap aan! Je weet dat je een dip krijgt (badkuipmodel) Zenden werkt niet Een beetje lef mag best: ‘ja, maar’ bestaat niet tot je het gevraagd hebt voor dit onderwerp.
7
Wat werkt?
8
Wat werkt (2)
9
Wat werkt (3)
10
Wat werkte slecht?
11
Wat werkte slecht (2)?
12
Ondertussen Impact 290 donateurs Ongeveer 700 betrokkenen € 15.120 door individuen € 7.600 door fondsen € 14.000 subsidie € 2.860 ‘nieuwe netwerken’ 17 projecten afgerond 6 nog op campagne Totale opbrengst: 94.000 Ongeveer 8-10% nieuwe donateurs voor projecten geleerd 22% donateurs is ambassadeur 98% doelbedrag behaald bij workshop 64% doelbedrag gehaald zonder workshop Gemiddelde donatie: € 64 Individuen: € 17 (tegenover offline collectes: 15) Bijdrage gemeente van 50% naar 30% 23,8% van de projecten ziet onrealistische eis in
13
Ervaringen projecten HARD WERKEN Teambuilding Waardering Onverwachte donaties Onverwachte hulp Enthousiaste vrijwilligers, buurtbewoners Gesteund voelen Hard werken Minder tijdverspilling aan administratie Meteen resultaat zien Eerlijker
14
Campagneschema Twee weken voor campagne Zorg voor ongeveer 20%-30% aan opbrengst die je zeker binnenhaalt Tijdens campagne (4-6 weken) Begin met vragen of mensen die al gaan doneren, dit willen delen Ga langs personen en bedrijven die je al kent en vraag om te helpen met: tijd, geld, kennis of goederen. Geef updates over alles: het liefst met beeld (foto, video) Laat zien dat je hard werkt! BEDANK IEDEREEN IN OVERVLOED! Halverwege campagne (week 3-5: dipje) Bedenk een gift, een persmoment, een ludieke actie Einde van een campagne Sluit af in stijl: opening, feestje, foto’s van de nieuwe attractie. Bedank iedereen nogmaals
15
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.