De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Veilig internet & digitale privacy Ermelinda Hajdari

Verwante presentaties


Presentatie over: "Veilig internet & digitale privacy Ermelinda Hajdari"— Transcript van de presentatie:

1 Veilig internet & digitale privacy Ermelinda Hajdari Era_hajdari@Hotmail.com

2 De VCOV betrekt al méér dan 50 jaar alle ouders bij de school. VCOV maakt het onderwijs verstaanbaar en duidelijk. Ouderparticipatie is onze kernopdracht. Ouders een krachtige stem geven is ons doel. Wij coachen ouderverenigingen en schoolteams, bieden kant- en klare pakketten aan, maar ook deskundige begeleiding op maat is mogelijk. Met de VCOV bouw je dus mee aan een oudervriendelijke school, een school waar alle kinderen zich thuis voelen.

3 Overzicht Over plagen, pesten, discrimineren en haten Cijfers en statistieken Junksleep Privacy en risicogedrag Vormen van cyberpesten Overleg en samenwerking Profielen Gedaan met pesten Starten op school Tips voor ouders

4

5

6

7

8 Overzicht Over plagen, pesten, discrimineren en haten Cijfers en statistieken Junksleep Privacy en risicogedrag Vormen van cyberpesten Overleg en samenwerking Profielen Gedaan met pesten Starten op school Tips voor ouders

9 Wat is een internet troll?

10 Een trol (mv.: trollen, uit het Engels: troll (mv. trolls)) in een internetomgeving is een persoon die op fora, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare emotionele reacties (bijvoorbeeld woede, irritatie, verdriet, of scheldpartijen) van andere mensen uit te lokken, desinformatie geeft - en dit als informatie laat overkomen - of in een rol kruipt en een vertekend beeld van zichzelf geeft. Deze handeling zelf is het ‘trollen’ en is meestal niet op één specifieke persoon gericht, maar eerder op een grote groep. De troll wenst immers zoveel mogelijk mensen te schofferen en zoveel mogelijk aandacht op te eisen.

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23 Monitoren

24

25 Tools ouderlijk toezicht Norton Family Web controller Qstodio WebCurfew Appcertain Uknowkids Techradar K9 web protection Salfeld Kidlogger Lassy Project …

26

27

28

29 Cyberpesten = alle vormen van pesterijen die een beroep doen op nieuwe informatie- en communicatietechnologieën, zoals internet, gsm of computer om slachtoffers lastig te vallen, te bedreigen, te beledigen,...

30 Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut! Trut!

31 Cijfers en statistieken (uit een groep van 500 leerlingen tussen de 11 en de 15 jaar.) Enkele cijfers over cyberpesten onder kinderen: 15% van de kinderen treitert op internet 12% van de kinderen wordt wel eens gepest via internet Meisjes worden vaker digitaal gepest dan jongens 33% pest terug 40% zegt dat klasgenoten soms digitaal gepest worden 15% zegt het vaak voor iemand op te nemen als die via internet gepest wordt. 45% vindt cyberpesten net zo erg als ‘gewoon' pesten 77% weet wie het doet, wie de pestkop is 56% vertelt dit aan vrienden 37% vertelt dit aan ouders 24% vertelt dit aan de leerkracht

32 45% vindt cyberpesten net zo erg als ‘gewoon' pesten

33 /break

34 Junk Sleep

35 1/3 van de jongeren (14-15 jarigen) slaapt slechts 7 à 8u per nacht, terwijl ze eigenlijk 10u slaap nodig hebben.

36

37

38

39

40

41

42

43 ‘Happy Slapping’

44 Happy slapping ("vrolijk meppen") is een eufemisme voor het verschijnsel dat een willekeurige persoon door een groepje, meestal jongeren, in elkaar wordt geslagen hetgeen op een videocamera, meestal een mobiele telefooncamera, wordt vastgelegd. De beelden worden veelal op het internet geplaatst, waarbij de filmers pronken wie het beste iemand heeft gemolesteerd.

45

46

47 You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. In addition: privacyapplication settings 1.For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (IP License). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.privacyapplication settings 2.When you delete IP content, it is deleted in a manner similar to emptying the recycle bin on a computer. However, you understand that removed content may persist in backup copies for a reasonable period of time (but will not be available to others). 3.When you use an application, the application may ask for your permission to access your content and information as well as content and information that others have shared with you. We require applications to respect your privacy, and your agreement with that application will control how the application can use, store, and transfer that content and information. 4.When you publish content or information using the Public setting, it means that you are allowing everyone, including people off of Facebook, to access and use that information, and to associate it with you (i.e., your name and profile picture). 5.We always appreciate your feedback or other suggestions about Facebook, but you understand that we may use them without any obligation to compensate you for them (just as you have no obligation to offer them).

48

49 Suggesties voor het vastleggen van de schermtijd per leeftijd vv tot 2 jaar: 5 minuten per dag samen tv-kijken en een paar keer per week samen surfen. 2-4 jaar: 5 à 10 minuten per keer, tot maximaal 30 minuten per dag 4-6 jaar: 10 à 15 minuten per keer, tot maximaal 1 uur per dag 6-8 jaar: maximaal 1 uur per dag, verdeeld over periodes van maximaal 30 minuten 8-10 jaar: maximaal 1 à 1.5 uur beeldschermtijd per dag 12 jaar en ouder: maximaal 3 uur schermtijd per dag

50

51 Enkele cijfers over het internet gebruik: Kinderen besteden gemiddeld 2u02 per dag aan internet. Dit doen ze meestal thuis in woonkamer (41%) of slaapkamer (40%). Ook buitenshuis besteden de meeste hun tijd aan internet. Een groot deel doet dit bij vrienden (44%), een ander deel op school (22%) of een kleinere deel bij hun lief (12%) 80% van de jongeren chat nog steeds 7 op 10 ouders weet niet dat hun kind online gepest wordt

52

53

54 Samenvatting Geef nooit persoonlijke informative online door – gebruik een nickname Spreek niet met vreemden en spreek er ook niet mee af Maak afspraken over computergebruik en volg ze op Maak bij discussies over computergebruik de link met het echte leven. Kinderen denken soms niet voldoende na over wat de gevolgen van hun daden op het internet zijn. Praten. Praten. Praten


Download ppt "Veilig internet & digitale privacy Ermelinda Hajdari"

Verwante presentaties


Ads door Google