Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThomas van der Heijden Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
UNITED MOBILITY Wielophanging Marc Aben Dennis Barneveld René van den BerkmortelOpdrachtgever: Hein JansenAuke Hoekstra 1
2
INLEIDING Wielophanging Wielophanging Aandrijving 2
3
OPDRACHT OMSCHRIJVING Ontwerp een wielophanging voor het united mobility voertuig. Ontwerp een wielophanging voor het united mobility voertuig. Wielophanging voor en achter Wielophanging voor en achter Banden Banden Remmen Remmen Stuurinrichting Stuurinrichting 3
4
Driewielers moeten met 5 m/s2 kunnen remmen. met het voertuig met een snelheid van ongeveer 80 km/h langs een rechte lijn te rijden en een ruk aan het stuur te geven waarbij dit maximaal 90° wordt verdraaid. Vervolgens wordt het stuurwiel losgelaten; Het stuurwiel moet vanzelf in de richting van de middenstand terugkomen en het voertuig moet zich stabiliseren; met het voertuig met een snelheid van ongeveer 80 km/h langs een rechte lijn te rijden en een ruk aan het stuur te geven waarbij dit maximaal 90° wordt verdraaid. Vervolgens wordt het stuurwiel losgelaten; Het stuurwiel moet vanzelf in de richting van de middenstand terugkomen en het voertuig moet zich stabiliseren; Wielen buiten de body wegens aerodynamica doeleinden 4 Individuele typegoedkeuring L5e EISEN
5
BANDEN Voertuig/testMerkmax loadrolweerstandmax km/h twizy Conti.eContact 38730% lagere rolweerstand*130 STE Schwalbe ENERGIZER SOLAR 1950,006120 Michelin Energy Saver A/S 175/65R15 84H 500zuiniger dan **210 Bridgestone/Firestone B381 P185/70R14 88H5600.0062210 ecopia EP001s 195/65/15 91H615 210 Beste uit P195bridgestone Insignia SE200 P195/65/R15 89S5800,00869180 XL1v Michelin Energy Saver A/S 115/80 R15 68T 315 190 XL1a Michelin Energy Saver A/S 145/55 R16 73T 365 190 ApteraBridgestone potenza P165/65R14 78S425 180 Firestone FR710 P175/65R14 81T462 190 5
6
WIELOPHANGING VOOR weegingsfactor 510 6 2 3 882 Comfortaerodynamicatoepasbaarheidkostenveerwegwegligging onafgeveerd gewichtmaakbaarheidTotaal DW push rod-10+30+18-4+9++32++32+6141DW push rod DW pull rod-10++40+18-4+9++32++32+6151DW pull rod DW without rocker+15-20-12+6-6++32+24++8123DW without rocker Mcpherson++20- +18++8 12+24+ -4130Mcpherson Starre as-10-20++24++8-6-16--8++8100Starre as Dwars geplaatste bladveer+15+30+18-4-6+24++35-4136 Dwars geplaatste bladveer 6
7
WIELOPHANGING ACHTER weegingsfactor596 35 1082 ComfortStabiliteittoepasbaarheidkostenveerwegwegligging onafgeveerd gewichtmaakbaarheidTotaal Twin shock (regular swingarm) + 15 + 27 + 18 - 6 + 15 + 30 - 16 ++ 8135 Mono shock (regular swingarm) ++ 20 ++ 36 + 18 + 9 ++ 20 + 30 ++ 32 ++ 8173 Mono shock single sided swingarm ++ 20 + 27 + 18 - 6 ++ 20 + 30 + 24 + 6151 Mono shock Cardan + 15 + 27 + 18 - 6 ++ 20 - -- 8 - 4118 7
8
STUUR- EN REMINRICHTING 8
9
CONCEPT 1 9
10
CONCEPT 2 10
11
CONCEPT 3 11
12
WIELOPHANGING VOOR 12
13
WIELOPHANGING ACHTER 13
14
BANDEN 14
15
STUURINRICHTING EN REMMEN Plug & Play 15
16
JANUARI Geometrie wielophanging Geometrie wielophanging Kosten Kosten Plug & Play Plug & Play Tekeningen maakonderdelen Tekeningen maakonderdelen 16
17
KOMENDE PERIODE 17
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.