Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De kracht van positief opvoeden
Ouders en school partners in opvoeden! © Copyright 2007 The University of Queensland
3
De visie van De Horst Zorgen voor een veilige interessante omgeving
Leren door positieve ondersteuning Aansprekende discipline toepassen Realistische verwachtingen hebben Als team goed voor je zelf zorgen
4
Positief opvoeden De ontwikkeling van kinderen, hun gedrag en gevoelens op een positieve manier stimuleren Werken aan een positieve relatie Goede communicatie met kinderen Aandacht voor wat goed gaat Vooruit denken om problemen te voorkomen Alledaagse situaties en gelegenheden gebruiken om kinderen dingen te leren.
5
Vaardigheden die kinderen nodig hebben
Goede comunicatieve en sociale vaardigheden Goed met je eigen gevoelens kunnen omgaan Zelfstandigheid en zelfredzaamheid Zelf problemen kunnen oplossen
6
De uitdaging Het is normaal dat kinderen wel eens lastig of moeilijk zijn Problemen met grenzen stellen zijn onvermijdelijk Als je goed kunt omgaan met alledaagse gedragsmoeilijkheden kan dat ernstige problemen voorkomen
7
Principe 1 Zorgen voor een veilige, interessante omgeving
© Copyright 2007 The University of Queensland
8
Hoe kun je dat doen? Een voorspelbare omgeving Toezicht houden
Zorg voor interessante bezigheden Veiligheidstips: Veiligheid in het verkeer Zorg voor veilig materiaal Veiligheid rondom de school Persoonlijke veiligheid
9
Voordeel Kinderen: voelen zich zeker, vertrouwd zijn veilig
leven in een voorspelbare wereld hebben iets leuks om te doen volop gelegenheid om van alles te leren Ouders: kunnen meer ontspannen zijn
10
Principe 2 Leren door positieve ondersteuning
© Copyright 2007 The University of Queensland
11
Hoe kun je dat doen? Tijd samen met je kind doorbrengen
Op een vriendelijke toon praten Met je kind kletsen en... luisteren! Eigen belevenissen met je kind delen Genegenheid uiten Je kind gericht prijzen Aandacht geven aan je kind Spontane leermomenten gebruiken Betrokken zijn bij de school van je kind
12
Principe 3 Aansprekende discipline toepassen
© Copyright 2007 The University of Queensland
13
Waarom discipline Discipline helpt kinderen om:
noodzakelijke regels en grenzen te accepteren zelfbeersing en zelfcontrole te ontwikkelen rekening te houden met anderen hun gevoelens te uiten met respect voor de behoeften van anderen verantwoordelijkheid te nemen voor eigen daden
14
Hoe discipline werkt Discipline werkt het beste als:
kinderen in een voorspelbare omgeving opgroeien kinderen veel aandacht krijgen voor goed gedrag ouders redelijke verwachtingen hebben ouders gedrag corrigeren op een eerlijke, voorspelbare en consequente manier ouders elkaar steunen
15
Hoe doe je dat? Wees op situaties voorbeid Zorg voor bezigheden
Stel een aantal basisregels Prijs goed gedrag Blijf kijken en toezicht houden Gebruik negeren voor onschuldig probleemgedrag Maak gebruik van je stem
16
Hoe doe je dat (vervolg)
Direct aanspreken bij overtreden van een regel Geef rustige, duidelijke instructies een start instructie een stop instructie Activiteit of spel stopzetten Instructie kracht bijzetten met ‘even stilzitten’ Time-out gebruiken bij ernstig ongewenst gedrag
17
Principe 4 Realistische verwachtingen hebben
© Copyright 2007 The University of Queensland
18
Hoe doe je dat? Nadenken over: Eigen verwachtingen van kinderen
Wat verwacht ik van mijn kind? Is deze regel noodzakelijk? Kan mijn kind dit begrijpen / uitvoeren? Wat andere ouders verwachten Wat de school van kinderen verwacht Wat je van jezelf als ouder verwacht Zijn mijn verwachtingen redelijk?
19
Principe 5 Goed voor jezelf als ouder zorgen
© Copyright 2007 The University of Queensland
20
Een goede balans tussen werk en gezin
Realistische verwachtingen over jezelf Aantal verplichtingen verminderen Alledaagse routine voor spitsuren Conflicten na werk vermijden en voorbereid zijn op je volgende dienst Leer je kind zelfstandigheid Organiseer goede, betrouwbare kinderopvang
21
Negatieve gedachten Ondermijnende gedachten: Helpende gedachten:
Hij weet toch dat ik moe ben Ze doet het expres om mij dwars te zitten Hij zal het ook nooit leren Het is een hopeloos kind Helpende gedachten: We zijn gewoon allebei moe Misschien verveelt ze zich als ik zo lang telefoneer Hij heeft tijd nodig om het te leren Haar gedrag is irritant
22
Anders denken Let op eigen iritatie of opwinding over het gedrag van je kind Bepaal welke negatieve of ondermijnende gedachten in je hoofd komen, vooral over waarom bepaalde dingen gebeuren probeer om ondermijnende gedachten te vervangen door helpende, meer realistische gedachten
23
Werk samen als een team Praat met je partner of andere verzorgers over alledaagse belevenissen met je kind Probeer taken eerlijk te verdelen Overeenstemmen bereiken over discipline Val elkaar niet af maar bij Laat zien hoe jij problemen oplost Bespreek samen hoe je problemen oplost
24
Voordeel voor kinderen
dat ze vaardigheden ontwikkelen het beter doen op school ze vrienden kunnen maken en houden dat ze vertrouwen hebben in zichzelf dat ze minder last hebben van emotionele problemen en gedragsproblemen minder vaak drugsgebruik of delinkwent gedrag
25
Voordelen voor ouders Gevoel van zelfvertrouwen en competentie
Minder last van depressieve gevoelens Minder stress Minder conflicten met je partner Minder conflicten met je kinderen
26
Kernpunten Geef meer prioriteit aan je gezin
Schep een liefdevolle/veilige omgeving voor je kind Stimuleer dat je kind allerlei dingen leert Gebruik aansprekende discipline Wees redelijk in je verwachtingen Zorg goed voor jezelf: vergeet je eigen behoeften niet balans tussen werk en gezin bestrijd negatieve gedachten werk samen als een team
27
Een goede onderwijsomgeving en goed gezin …
competente kinderen gezonde samenleving © Copyright 2007 The University of Queensland
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.