Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHilde van de Velden Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Variabelen
2
Wat zijn variabelen? In een programmeertaal zijn er “dingen” nodig die ervoor zorgen dat het programma informatie voor korte of langere tijd kan bijhouden, zodat de informatie later verder kan gebruikt worden. In een programmeertaal zijn er “dingen” nodig die ervoor zorgen dat het programma informatie voor korte of langere tijd kan bijhouden, zodat de informatie later verder kan gebruikt worden. Dingen die informatie bijhouden, heten “variabelen”. Dingen die informatie bijhouden, heten “variabelen”.
3
Wat zijn variabelen? Variabelen hebben: Variabelen hebben: - Een naam (niet altijd – dewelke niet?) - Behoren tot een soort - Hebben een type - Hebben een waarde primitieven referentiesobjecten
4
Wat zijn variabelen? De manier waarop je een variabele aanmaakt en gebruikt, hangt af van soort tot soort (dus bvb. voor een primitieve is het anders dan voor een object). De manier waarop je een variabele aanmaakt en gebruikt, hangt af van soort tot soort (dus bvb. voor een primitieve is het anders dan voor een object).
5
Objecten: Wat? Wat? Maken: via “new” ; Maken: via “new” ; Voorbeelden: Voorbeelden: new TextField(15); new TextField(“Hallo daar”, 15); new TextField(“Kerstboom”);
6
Gevolg: referenties Eenvoudige soort variabele Eenvoudige soort variabele Dient om een object te kunnen onthouden door er een naam aan te geven. Dient om een object te kunnen onthouden door er een naam aan te geven. Een referentie is of een null reference (= null pointer), of wijst naar een object (p35 boek). Een referentie is of een null reference (= null pointer), of wijst naar een object (p35 boek). Maken bvb: TextField text1; Maken bvb: TextField text1;
7
Mechanisme: de TOEKENNING Mechanisme: de TOEKENNING Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) TextField text1; text1 = new TextField(15); de naam het object waar ‘t over gaat
8
Mechanisme: de TOEKENNING Mechanisme: de TOEKENNING Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) Symbool: enkel gelijkheidsteken ( = ) TextField text1; text1 = new TextField(15); Betekenis: text1 wordt de naam van dit object. Betekenis: text1 wordt de naam van dit object.
9
Gevolg: Als je in een programma een object wil gebruiken, dan ga je zijn naam (referentie) schrijven in de dotnotatie. Als je in een programma een object wil gebruiken, dan ga je zijn naam (referentie) schrijven in de dotnotatie. Bvb: Bvb: TextField text1; text1 = new TextField(20); text1.setText(“Ingevuld”);
10
Een referentie mag van object veranderd worden door middel van een nieuwe toekenning. Een referentie mag van object veranderd worden door middel van een nieuwe toekenning. - Bvb: TextField text1; text1 = new TextField(20); text1.setText(“Ingevuld”); text1 = new TextField(30); text1.setText(“Ook ingevuld”);
11
Samenvatting Een object houdt gegevens (data) bij. Een object houdt gegevens (data) bij. Een referentie houdt de positie bij van een object dat van hetzelfde type is als de referentie, of null. Een referentie houdt de positie bij van een object dat van hetzelfde type is als de referentie, of null. De twee moeten aanzien worden als twee aparte “dingen”. De twee moeten aanzien worden als twee aparte “dingen”.
12
Vragen: Kunnen meerdere referenties naar hetzelfde object wijzen? Kunnen meerdere referenties naar hetzelfde object wijzen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.