Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLien Smets Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Welkom Masterclass Wervend Schrijven
2
Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep
3
Maak het persoonlijk T.a.v. Mevrouw Jansen Aan de hand van jullie brief:
4
Een pakkende kop! Wat mist hier?
5
Een pakkende kopregel: Is wervend Is persoonlijk Benoemt product en/of bedrijf Maakt de regel ‘Betreft:’ overbodig Bent u al Present in Leiden? Voorbeeld:
6
Goed & fout Deze zin is te lang! Belangrijke onderdelen benadrukken is een aanrader! Deze intro verbeteren:
7
AIDA-structuur Attention:‘Dit is eventueel iets voor mij’ Interest:‘Hmm, dit is interessant’ Desire:‘Dit wil ik wel!’ Action:‘Dit ga ik aanschaffen!’ Dus: 4 alinea’s!
8
Attention:‘Dit is eventueel iets voor mij’ Drie ‘ja-vragen’ of herkenbare situatie schetsen Gebruik show-don’t-tell Oplossing = dienst
9
Attention:‘Dit is eventueel iets voor mij’ Al een relatie met deze klant? Gebruik deze fase om de relatie te bevestigen en je waardering hiervoor te benadrukken! Voorbeeld: Heeft u ook last van hardnekkige vlekken? Gebruik dan nu …
10
Interest:‘Hmm, dit is interessant’ Basiskenmerken dienst weergeven Vertaal kenmerken naar voordelen voor de klant Gebruik show-don’t-tell
11
Interest:‘Hmm, dit is interessant’ Niet vertellen maar…Laten zien!
12
Desire:‘Dit wil ik wel!’ Secundaire kenmerken dienst weergeven Vertaal kenmerken naar voordelen voor de klant Gebruik show-don’t-tell
13
Desire:‘Dit wil ik wel!’ Duidelijk maar…Nog duidelijker!
14
Action:‘Dit ga ik aanschaffen!’ Aanzetten tot actie Afsluiten met positieve wens voor de toekomst Originele afsluiter Geef contactinformatie Maak het urgent
15
Action:‘Dit ga ik aanschaffen!’ Originele afsluiter! Geef contactinformatie
16
PS‘Oh, zit dat zo?!’ Altijd toevoegen! Hou het kort en bondig Mag nieuwe informatie bevatten
17
PS‘Oh, zit dat zo?!’ PS Neem ook eens een kijkje op stichtingpresent.nl/leiden! Juiste spelling PS? PS Tekst
18
Verder met de brief Relevant voor bedrijven? Dit is niet beeldend Dubbelzinnig
19
Verder met de brief Niet: Wij willen of wij doen Wel: U wil, U heeft dit nodig, dit wilt U toch ook
20
Verder met de brief Wat zegt dit? Is dit relevant voor de (zakelijke) lezer?
21
Verder met de brief Interessant, maar te vroeg geplaatst
22
Verder met de brief Erg grote stap!
23
Verder met de brief Niet: Bulletpoints Wel: Lopend verhaal
24
Verder met de brief Wel: Voorbeeld van zeer bekende organisatie Niet: Verdelen over twee pagina’s Wervende brief = max. 1 a4
25
Verder met de brief Wel: Verwijzen naar plek met meer informatie én aangeven wat daar te vinden is. Is zeker een pré maar geen must Niet: Verwijzen naar een brochure, die zijn te langdradig voor een zakelijke klant
26
Verder met de brief Wel: Herhalen belangrijke informatie Niet: Opsommen d.m.v. bulletpoints Interessant! Hoe dan?
27
Verder met de brief Aandachtspunt: Teveel vetgedrukte tekst werkt averechts
28
Overige aandachtspunten Maak gebruik van (originele) bijvoeglijk naamwoorden Maak gebruik van elliptische ofwel onvolledige zinnen Eigen bedrijf duidelijk boven aan de brief plaatsen (logo + adres) Gebruik eventueel een relevante en mooie foto van jullie dienst óf voeg de flyer toe
29
Overige aandachtspunten Maak gebruik van actieve zinnen in plaats van passieve zinnen Voorbeeld: Samen met AkzoNobel is er een mooie projectdag vormgegeven.
30
Einde Masterclass Bedankt voor jullie aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.