Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsmée de Boer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk
2
Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management
3
Bereikbaarheid E-mailj.p.m.beelen@hr.nlj.p.m.beelen@hr.nl jeanpierre.beelen@kpn.com Profilehttp://www.linkedin.com/in/jbeelenhttp://www.linkedin.com/in/jbeelen Twitterhttp://twitter.com/djiepiehttp://twitter.com/djiepie Fileshare http://med.hro.nl/beejphttp://med.hro.nl/beejp
4
Wat gaan we doen? Twee bedrijfskundige thema’s per week Thema’s: tools die je gebruikt in project 1 (Cronus) De modulewijzer: op Natschool en med.hr.nl/beejpmed.hr.nl/beejp Beoordeling Tentamen; Multiple Choice (40 vragen)
5
Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: 978-90-01-85024-1 (8 e druk) bezoek de website www.marcusvandam.noordhoff.nlwww.marcusvandam.noordhoff.nl Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: 978-90-01-84180-5 (7 e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: 978-90-01-79718-8 (21 e druk)
6
Planning 31 Aug-Introductieles en Marketing 7 Sept-Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept-Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept-Organiseren en structureren en Logistiek 2 28 Sept-Financieel Management 5 Okt-Wet en Regelgeving / Logistiek 3 12 Okt-Omgevingsinvloeden / MVO / Concurrentie en samenwerking 19 Okt-Vakantie 26 Okt-Proeftentamen 30 Okt-Startups (8:30-10:30) 2 Nov-Tentamen 9 Nov-Feedback rapportage
7
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
8
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 79)
9
Week 7 Concurrentie en Samenwerking (OM H4)
10
Aspecten van samenwerking Samenwerkingsverbanden: vormen waarin Motieven en succesfactoren: het waarom Concurrent of geen concurrent: kan beide Organisatorische netwerken: jouw netwerk! Fusies en overnamen: bedreiging én kans
11
Waarom samenwerken?
12
Motieven (OM 4.2.1)
13
Welke samenwerkingsvormen ken jij?
14
Vormen van samenwerking (OM 4.1.1) Strategische alliantie en Organisatorisch netwerk Joint venture Overname en fusie Outsourcing en Offshoring Licentievorm en franchising
15
Internationale verbanden (1) (OM 4.1.2)
16
Internationale verbanden (OM 4.1.2)
17
De praktijk - Verdeel klas in groepen - Kies een multinational - Bespreek het type international organisatie
18
Motieven en succesfactoren (OM 4.2) Focus bij samenwerken op: Kosten/besparing Positionering/nieuwe markten Leren/kennis Kritische succesfactoren Cultuurverschillen ´Best fit´ Motief/reden is helder en…….. focus!
19
Waarom zouden concurrenten samen moeten werken?
20
Samenwerking concurrenten (OM 4.3.1) Concurrenten gaan samenwerking om Productontwikkeling betaalbaar te houden Nieuwe markten te betreden Efficiëncy-verhoging en kwaliteitsverbetering Kans van slagen? Dan zijn dit de randvoorwaarden Complementaire strategie Levensbelang (continuïteit!) Wederzijdse afhankelijkheid (het offer!) Groeipotentie voor beide partijen
21
Samenwerking niet-concurrenten (OM 4.3.2) Meeste bekende vormen: Samenwerking in de detailhandel Publieke-private samenwerking Uitbesteding; motieven? De vier K’s: Kosten Kapitaal Kennis K(C)apaciteit
22
Organisatorische netwerken (OM 4.4) 1 + 1 = 3: synergie! Steeds meer aandacht voor netwerken door: Strategie (vaak gedwongen door omgeving!) Technologie (kansen!) Gericht op: Kwaliteitsstreven Marktpositie Achttal basistypen netwerken (OM – 200) gebaseerd op: Logistiek, projecten, R&D, co- maker, co-creatie etc.
23
Fusies en overnamen (OM 4.5) Fusie: met wederzijdse goedkeuring verlies je je (juridische en economische) zelfstandigheid! Overname: zonder wederzijdse goedkeuring……. Motieven: Strategische heroriëntatie: steeds groter! Concurrentiepositie: meer impact op de markt! Synergie: bundelen deskundigheid en ontstaan schaalvoordelen! Rol ACM!
24
Praktijkcase Ziggo - Verdeel klas in groepen - Onderzoek op internet
25
Vragen zijn welkom
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.