Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeen de Valk Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk
2
Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management
3
Bereikbaarheid E-mailj.p.m.beelen@hr.nlj.p.m.beelen@hr.nl jeanpierre.beelen@kpn.com Profilehttp://www.linkedin.com/in/jbeelenhttp://www.linkedin.com/in/jbeelen Twitterhttp://twitter.com/djiepiehttp://twitter.com/djiepie Fileshare http://med.hro.nl/beejphttp://med.hro.nl/beejp
4
Wat gaan we doen? Twee bedrijfskundige thema’s per week Thema’s: tools die je gebruikt in project 1 (Cronus) De modulewijzer: op Natschool en med.hr.nl/beejpmed.hr.nl/beejp Beoordeling Tentamen; Multiple Choice (40 vragen)
5
Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: 978-90-01-85024-1 (8 e druk) bezoek de website www.marcusvandam.noordhoff.nlwww.marcusvandam.noordhoff.nl Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: 978-90-01-84180-5 (7 e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: 978-90-01-79718-8 (21 e druk)
6
Planning 31 Aug-Introductieles en Marketing 7 Sept-Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept-Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept-Organiseren en structureren en Financieel Management 28 Sept-Logistiek 2 en MVO 5 Okt-Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden 12 Okt-Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking 19 Okt-Vakantie 26 Okt-Startups en Proeftentamen 2 Nov-Tentamen 9 Nov-Feedback rapportage
7
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
8
Marketing
9
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)
10
Situatieanalyse (OM 3.3) Missie, Visie, Doelstellingen, Strategie (OM 3.3.1/3.4.3) BCG Matrix (OM f3.9 – p129) Concurrentiekrachten (OM f3.14 – p138) SWOT Analyse
11
Wat is een missie?
12
Mission (Statement) Missie wordt door sommige bedrijven ook wel mission statement genoemd. Een missie definieert het bestaansrecht en identiteit van een organisatie. Door middel van je missie geef je aan wie je bent, wat je doet en wat je wil bereiken. Je missie is tijdloos, maar wel toe te passen op dit moment. Een missie staat dus, in tegenstelling tot een visie, niet voortdurend ter discussie.
13
Voorbeeld Missie Apple Wij willen werken makkelijker maken.
14
Voorbeeld Missie 9292ov Mensen prettig en efficiënt de weg wijzen van-deur-tot- deur.
15
Wat is een visie?
16
Visie Een visie is inspirerend. Een visie geeft een visionair en ambitieus beeld van wat een organisatie wil zijn. In de definitie van de visie kijk je naar de wereld van nu en de kansen in de toekomst en beschrijf je de gewenste droomsituatie.
17
Voorbeeld Visie Microsoft Er staat een personal computer op elk bureau met Microsoft-software.
18
Voorbeeld Visie Nokia 'Connecting people' is mensen in contact brengen met de dingen die ertoe doen, wat dat voor iedereen persoonlijk ook is, en ze de mogelijkheid bieden het beste te halen uit ieder moment, altijd en overal.
19
Doelstellingen De doelen die je wilt bereiken worden afgeleid van je missie en visie. Doelstellingen zijn tastbare resultaten die je nastreeft om de missie, visie en strategie van de organisatie te verwezenlijken. Om doelstellingen te kunnen halen moet je ze SMART maken. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden
20
Voorbeeld Doelstelling We willen dit jaar 10% meer bezoek op onze website ten opzichte van vorig jaar.
21
Waarom koop jij een product?
22
Strategie Treacy en Wiersema
23
Oefening 1. Laat klas bedrijf noemen per strategie en bediscussieer 2. Noem een bedrijf en bediscussieer strategie
24
Bedrijven Achmea NS Ahold Unilever Ministerie Defensie Gemeente Amsterdam UMCG Basic Fit ABN AMRO Akzo Air France / KLM Nestle Heineken Volkswagen Politie Groene Hart Ziekenhuis
25
Strategie volgens Porter
26
BCG-Matrix
27
BCG Matrix – Brouwerij
29
Concurrentiekrachten
30
Oefening 1. Noem een bedrijf en bediscussieer de 5 concurrentiekrachten
31
Bedrijven Achmea NS Ahold Unilever Ministerie Defensie Gemeente Amsterdam UMCG Basic Fit ABN AMRO Akzo Air France / KLM Nestle Heineken Volkswagen Politie Groene Hart Ziekenhuis
32
SWOT Analyse (1) De sterkte-zwakteanalyse is een bedrijfskundig model dat intern de sterktes en zwaktes en in de omgeving de kansen en bedreigingen analyseert; op basis hiervan wordt vervolgens de strategie bepaald. De Engelse term SWOT-analysis wordt ook vaak in het Nederlands gebruikt en bevat de vier elementen: Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterkte-zwakteanalyse
33
SWOT Analyse (2)
34
SWOT Analyse (3)
35
SWOT Analyse - Hotel
36
Vragen zijn welkom
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.