Download de presentatie
GepubliceerdEvelien Vink Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
2
Vandaag Korte terugblik Vervolg opvoedingsstijlen (H4 Malschaert)
H5 en H6 Malschaert Artikel van Hoof & de Vries Artikel van de Doef
3
Terugblik Vaders Moeders Meisjes Jongens Tijd Cultuur …
4
Terugblik
5
Terugblik
6
Hulpverlening: wanneer aan de orde?
Probleemgedrag: Afwijkend gedrag ?? Onaangepast gedrag ?? Psychisch ongezond; psychisch ziek 6
7
Definitie gedragsproblemen
Leef omgeving Definitie gedragsproblemen Gedragsproblemen: ‘het ontbreken van relaties, het ontberen van een eigen identiteit, het bestaan van mispercepties van de realiteit, het onvermogen om met problemen om te gaan en de aanwezigheid van stressvolle omstandigheden.’ (VD. Ploeg, 2000)
8
Oorsprong van gedragsproblemen
Stoornis Belemmering Externaliserend Internaliserend Geslacht Comorbiditeit
9
Toenemende problematiek
Opvoedingssituatie Opvoedingsspanning Opvoedingscrisis Problematische opvoedingssituatie (POS)
10
Het Nederlandse antwoord op problemen in de opvoeding
Primaire preventie (problemen voorkomen) Secundaire preventie (bestaande problemen opsporen) Tertiaire preventie (bestaande problemen opheffen of verminderen) Preventie Opvoedingsondersteuning Bureau Jeugdzorg: Diagnostiek / screening Indicatiestelling en verwijzing Plaatsing en Casemanagement
11
Preventie volgens Malschaert
Primaire preventie (problemen voorkomen) Secundaire preventie (bestaande problemen opsporen) Tertiaire preventie (bestaande problemen opheffen of verminderen)
12
Trends binnen de jeugdzorg
Zo-zo-zo-beleid Empowerment Casemanagement Vraaggerichte hulpverlening
13
Hoe werkt het nu…integrale wijkteams
14
De inzet van zichzelf als persoon
Hoof De inzet van zichzelf als persoon
15
De opvoedingsrelatie De opvoeder is participant in het opvoedingsproces Professionele opvoeders zijn dus ook participant in het opvoedinsproces. Hun rol is complex -> excentrische positie
16
De professionele opvoedingsrelatie
De pedagogische relatie is het instrument!
17
Invalshoeken voor de professionele opvoedingsrelatie
Vanaf de jaren 50: psychodynamische invalshoek (overdracht en tegenoverdracht) Empirisch onderbouwde werkwijzen Evidence-based methoden steeds belangrijker (professional is slechts uitvoerder) Kritiek: te eenzijdig! De werkelijkheid is complex!
18
De professionele opvoeder volgens Van Hoof & De Vries
Werkt systematisch Gebruikt verantwoorde methodieken Neemt verantwoorde besluiten Toetst z’n hypotheses Werkt bewust Hanteert z’n persoonlijke bagage Zorgt voor een professionele (opvoedings)relatie Denk aan hoorcollege 2 over agogisch werken!
19
Groepsopvoeder zijn 19 Is de groep een geschikte behandelomgeving??
Ja! Nee! mens is een sociaal wezen - groep is bij elkaar gezet leren van interactie - weinig individu gericht 19 19
20
Beschermende en risicofactoren
Geen balans? grotere kans op problematische opvoedingssituatie
21
Het balansmodel
22
Het meervoudig risicomodel
Probleemgedrag komt voort uit constante interacties tussen risicovolle situaties in de leefomgeving Gezin School Vrije tijd In de persoon zelf
23
Indeling van de voorzieningen
Eerste lijn Tweede lijn Derde lijn
24
Einde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.