Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJurgen van der Horst Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Omzetprognose AOC Oost Robbert Oosterom 2013
2
Doelstelling Aan het eind van deze les moet je een omzetprognose kunnen berekenen
3
Belang omzetprognose Het marktonderzoek moet de informatie opleveren waarmee je de eigen potentiële omzet (EPO) kunt berekenen. Dit is de belangrijkste berekening van het ondernemingsplan. De omzet moet goed onderbouwd en realistisch zijn.
4
Berekening Gemiddelde van 3 verschillende berekeningen: 1. EPO (Theorieboek pag. 77-82) 2. Marktonderzoek 3. Kengetallen uit de branche
5
1. EPO Aantal consumenten in verzorgingsgebied x Gemiddeld besteed bedrag per consument in de branche = Potentiële omzet van het verzorgingsgebied + Toevloeiing – Afvloeiing Omzet/m 2 vvo x winkeloppervlak concurrentie : 2 = Omzet van de concurrentie Omzet/werknemer x aantal werknemers van de concurrentie Eigen Potentiële Omzet A – B + A B
6
2. Marktonderzoek Aantal klanten per dag x gemiddelde besteding x aantal openingsdagen per jaar = A Aantal te verkopen producten x prijs van de te verkopen producten (per product berekenen) = B Omzetprognose = A + B 2
7
3. Kengetallen uit de branche KengetalEigen bedrijfSchatting omzetOmzetprognose Omzet/m2 x Oppervlak (vvo) = A A + B + C 3 Omzet/fte x Aantal medewerkers = B Omzet/kassax Aantal kassa’s= C
8
Eindberekening Voer zo veel mogelijk van de voorgaande berekeningen uit. Hoe meer gegevens je gebruikt, hoe betrouwbaarder het eindantwoord. Het gemiddelde van alle omzetprognoses is je meest betrouwbare schatting Omzetprognose o.b.v. + EPO + Marktonderzoek + Kengetallen : 3
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.