Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNorbert Cools Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering
2
Stelling 1 De kosten van een fysieke boekhandel zijn groter dan die van een pure online-boekhandel.
3
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1 Personeel 1 22 33
4
Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel
5
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1 PersoneelFulfilment 1 22 33
6
Magazijn van Amazon
7
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2Handelspand2 33
8
Sb pand
9
Locaties A - Locaties Bestemming Impuls B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Bestemming Impuls
10
Schematisch: PROCONTRA A – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PROCONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A- locatie
11
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 33
12
MARKETING = 15 à 20 % van de omzet
13
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 3Voorraden3
15
Topics klassiek model Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION
16
Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde
17
Winkelvoorraad is duur en risicovol: een “kapitaal” dervingsrisico afschrijvingsrisico
18
Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotatiesGrootdistributieBeststellers Gemiddelde rotatiesAlgemene boekhandelsBestsellers & Long tail Lage rotatiesWetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail
19
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 3VoorradenICT3
20
Online = uitgesproken ICT – gedreven. Van E- naar M- commerce naar … ? CRM Algoritmen zijn de verkopers.
21
Stelling 2 Een gereglementeerde boekenprijs is de redding voor de (kleine) boekhandel.
23
Stelling 3 Het fysieke boek is op sterven na dood.
25
Cijfers 2014, bron GFK Papieren boekenE-boeken 97.1 %2.9% Onder drukStijgend
26
Papieren boekenE-boeken Hybride lezen
27
Stelling 4 Omnichannel is de toekomst.
28
DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES
29
Omnichannel Consument
30
Omnichannel Logistiek Communicatie Informatie Snelheid Flexibiliteit Betrouwbaarheid Convenience Persoonlijke service online offline boekhandel
31
Omnichannel Consument Boekhandel Fysieke winkel – experience! Online winkel Gesegmenteerde Communicatie - CRM 24/7 Mobiel shoppen
32
Signeersessie reëelOnline signeersessie
33
SB-personeel & SB –webshop Albert Heijn Online & Winkel Albert Heijn
34
Met dank voor uw aandacht Guido De Smet guido.desmet@standaardboekhandel.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.