De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter

2 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Is de ziekte die ‘goed genoeg’ heet te genezen? Kan een goede organisatie een geweldige organisatie worden? Zo ja, hoe dan?

3 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Goed is de vijand van geweldig Algemeen menselijk probleem Kritisch zijn Niet alleen de wil hebben om te leren, maar vooral geleerd hebben te willen.

4 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Goed transitiepunt geweldig 15 jaar | 15 jaar P20 inductief, emperisch deductief, direct vanuit de gegevens, geen theorie testen Theorie opgebouwd vanuit fundamenten direct ontleend aan bewijsmateriaal 200 pagina’s interviews, 6000 artikelen, totaal 384 Mb Coderen, strategie, technologie leiderschap Acquisitie, salarissen leidinggevenden, bedrijfscultuur, ontslagprocedures, leiderschapstijl, financiële verhoudingen 10,5 mensjaren onderzoek

5 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Bestudeerde bedrijven Niet volhouders: Burroughs Chrysler Harris Hasbro Aubbermaid Teldyne Abbott (3.98) Circuit City (18.5) Fannie Mae (7.56) Gillette (7.39) Kimberly-Clark (3.42) Kroger (4.17) Nucor (5.16) Philip Morris (7.06) Pitney Bowes (7.16) Walgreens (7.34) Wells Fargo (3.99) Upjohn Silo Great Western Warner-Lambert Scott Paper A&P Bethlehem Steel R.J. Reynolds Addressograph Eckerd Bank of America

6 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Wat niet gevonden Wereldberoemde managers aangetrokken => correleerden negatief Beloning managers geen link met veranderingsproces naar geweldig Strategie was niet onderscheidend. Beide groepen welomlijnde strategie (wel nodig dus) G2G ondernemingen richten zich niet op wat meesten DOEN om geweldig te worden. Ze richten zich op wat ze NIET moesten DOEN en waarmee ze moesten STOPPEN. Technologie niet van doen met verandering naar great. Technologie kan veranderingen wel versnellen maar niet/nooit veroorzaken. Fusies en overnamen speelden nauwelijks een rol. goed+goed ≠ geweldig Nauwelijks aandacht voor het sturen van veranderingen, motiveren of op één lijn brengen van personeel G2G geen thema, geen kick-off of programma voor veranderingen. Pas later werd duidelijk wat er gebeurd was => onbewust, revolutionair resultaat, maar geen revolutionair proces. Niet in geweldige bedrijfstakken

7 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Wat wel gevonden Discipline Discipline Discipline van mensen van denkwijze van activiteiten OpbouwenDoorbraak

8 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Discipline Van mensen Niveau 5 leiderschap Eerst wie dan wat Discipline van activiteiten Bedrijfsdiscipline Technologieversnellers Discipline Van denkwijze Zie de harde feiten onder ogen Het egelprincipe vliegwiel

9 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Type leiderschap Bescheiden, rustig, gereserveerd, soms bijna verlegen, nederig, professionele wil Eerst wie, dan wat. Geen leider met nieuwe visie of strategie -> eerst zorgen voor juiste mensen Eerst juiste mensen op juiste plaats dan kijken waar naartoe Oude adagium: mensen zijn belangrijkste resources. G2G: alleen de JUISTE mensen zijn dat Eerst overtuigd zijn en blijven dat je gaat slagen, los van alle mogelijkheden tegelijkertijd -> discipline opbrengen harde werkelijkheid onder ogen zien. Stockdale paradox!

10 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Leiderschap Ambitie richt zich op organisatie niet op henzelf Niet volgzaam of soft. Integendeel Krachtige stoïcijnse vastberadenheid Persoonlijke bescheidenheid gekoppeld aan sterke persoonlijke wil Geen eigen erkenning centraal Ambitie: trots op: hier heb ik vroeger gewerkt

11 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Leiderschapsniveau’s Niveau 5 Nederigheid + wilskracht Bouwt aan langdurig succes met een tegenstrijdige mix van persoonlikheid en professionele wil Opvolgers aanwijzen om succes te continueren Niveau 4 Effectieve leider Genie met duizend helpers Weet het streven naar een duidelijke visie en een sterk commitment op te roepen. Stimuleert hoge prestaties

12 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Leiderschapsniveau’s Niveau 3 Competente manager Weet mensen en resources te organiseren Realiseert op een effectieve en efficiente manier vooraf gestelde doelen Niveau 2 Goed presterend teamlid Draagt met zijn individuele capaciteit bij aan het realiseren van teamdoelen Werkt effectief samen met andere groepsleden Niveau 1 Veel belovend individu Heeft talent, kennis, vaardigheden en een goede werkhouding Is productief

13 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Eerst wie… Zorg dat de juiste mensen aan boord zijn Creëer een uitstekend management Gooi er uit wat middelmatig is. Veeleisend, als je het niet in je hebt of beter als je de wil niet hebt om geweldig te worden, houd je het niet lang uit. Net als in sport, alleen de allerbesten worden geselecteerd. Bij twijfel niet inhuren, gewoon verder zoeken Resultaat: aan geweldige mensen behoef je minder tijd te besteden En kan je gemakkelijker durven delegeren Zet de beste mensen aan het werk met de grootste uitdagingen/problemen … dan wat

14 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Zie de harde feiten onder ogen Feiten zijn belangrijker dan dromen Geen goede beslissing zonder juiste feiten Aanpakken, niet verdoezelen (ongedierte onder steen) Feiten blijven vragen

15 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Leiding geven Geef leiding met vragen niet met antwoorden (Socratische stijl) Analyseren zonder schuldigen aan te wijzen -> klimaat waar waarheid gehoord wordt “wij komen vrij”, niet “wij komen vrij met Pasen”

16 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter

17 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter De drie cirkels van het egel-principe G2G passie Wat roept je passie op (incl. kernwaarden en kerndoelen) G2G economie Op welke brandstof loopt jouw economische motor? G2G talent Waarin ben je de allerbeste Niet zomaar kerncompetentie of kernactiviteit: dat wil niet zeggen, de beste er in zijn

18 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter De drie cirkels van het egel-principe Winst per X (risiconiveau, geproduceerd ton staal, studenten met goede baan) Verdien je veel geld met iets waar je nooit de allerbeste in kunt worden dan ben je wel goed maar niet geweldig! Ben je ergens de allerbeste in dan verlies je die toppositie als je niet een echte passie hebt voor wat je doet Heb je alle passie maar ben je niet de allerbeste of is het economisch onzin dan heb je een hoop plezier

19 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Egel principe vervolg Gedisciplineerd, rigoureus, vasthoudend, vastberaden, ijverig, precies, kritisch, systematisch, methodisch, vakbekwaam, veeleisend, consequent, gefocusd, verantwoording afleggen en nemen Beste worden op geselecteerd terrein Leren te willen Geen klassenverschil Discipline te stoppen met onnuttige en onrendabele zaken

20 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Egel principe vervolg Slim omgaan met geld Waarom er gebudgetteerd in organisaties? Om te beslissen hoeveel geld elk onderdeel krijgt (verdelen) of om aan kostenbeheersing te doen of beiden? Egelprincipe: volledige financiering of anders niets Paar portfolioproducten is genoeg. Voluit investeren in egelprincipe producten rest laten liggen

21 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter bedrijfsdiscipline Discipline als bedrijfscultuur Hierdoor is geen hiërarchie nodig Gedisciplineerde denkwijze => bureaucratie overbodig Gedisciplineerde activiteiten => beperkte controle nodig Bedrijfsdiscipline + ondernemersethiek = geweldige prestaties

22 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Creatieve discipline Hierarchische organisatie Geweldige organisatie Bureaucratische organisatie Beginnende organisatie Bedrijfs- discipline Ondernemersethiek laag hoog laag

23 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Technologie 20% van succes te danken aan nieuwe technologie, 80% aan bedrijfscultuur Nooit reden om verandering op gang te brengen Wel pioniers in het toepassen van zorgvuldig geselecteerde technologiën Schuifelen, lopen en dan rennen Halt houden, nadenken, experimenteren met technologie in verhouding tot egelprincipe en vooral winst per X Egelprincipe geeft richting aan technologie niet andersom

24 Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter Vliegwiel Herstructureren => geen sprong naar geweldig Namelijk nooit in één klap Geen grootste innovatie Geen toevalstreffer Geen magisch moment Meer enorm zwaar vliegwiel dat heel langzaam op gang komt, één richting op


Download ppt "Presentatie titel Rotterdam, 5 november 2008 Marcel Seijner Highlighter."

Verwante presentaties


Ads door Google