Download de presentatie
1
COMMUNICATIE Week 5 Docent:
2
Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Vragen over de theorie
3
Sociaal-leertheoretische benadering
Informatie over het leerproces bij het veranderen van het denken en het doen Kijk op de persoon Het leren van gedrag
4
Kijk op de persoon Bandura: ‘driehoek’ van elkaar beïnvloedende factoren Persoon, gedrag en omgeving Belangrijk om in gesprek met cliënt meerdere invalshoeken te belichten, pas op niet te nauwkeurig bespreken met cliënt dit kan hem overweldigen en duurt veel te lang. P= persoon, verzameling eigenschappen, stijlen denken en doen en andere persoonlijke kenmerken G= gedrag, actueel, waarneembaar gedrag in diverse situaties O= omgeving veelheid van situaties, wel of niet bestaande uit andere personen, gewild of ongewild invloed hebben op P en G P en G kunnen dus sterk wisselen door invloeden van O.
5
Opdracht Beschrijf jouw ‘driehoek’ van beïnvloeden factoren.
Beschrijf het a.d.v. de omgeving (O) school. Bespreek het in je oefen groep
6
Eigenschappen Wat zijn eigenschappen? Visie Mischel
‘genotype’ vs.‘fenotype’ Mishel: op het gebied van het sociaal functioneren is de invloed van de situatie zeer groot. Genotype= stabiele, wezenlijke kenmerken van de persoon. fenotype= merkbare uiterlijke vorm, tegenstrijdig Hulpverlener moet voorzichtig zijn met generalisatie van gedrag over verschillende situaties.
7
Opdracht Camping Powned
Ken de hoofdpersonen eigenschappen toe. - René - Roy - Marjon Uitzending van woensdag , Camping Powned bekijken tot 11 min, mag langer als de tijd het toe laat. Margreet en Sonja komen ook in beeld.
8
Het leren van gedrag Leren via voorbeelden Leren via consequenties
Leren door de kunst af te kijken, om dit succesvol te doen moet aan 3 voorwaarden worden voldaan. aandacht richten op het voorbeeldgedrag en mogelijkheid om gedrag juist waar te nemen. nieuwe gedrag kunnen onthouden Het gedrag wordt zelf uitgevoerd Leren door consequenties: leerproces staat onder sterke invloed van de gevolgen van gedragingen. Zijn de effecten positief dan wordt het gedrag versterkt en zal het vaker worden vertoond. Is het effect negatief bestaat er een grote kans dat het gedrag wordt afgezworen. Effecten worden subjectief beoordeelt, interpretatie van de feiten is belangrijk. functies van de consequenties van het handelen: informatieve functie motiverende functie
9
Huiswerk Lezen hfs.4.4 t/m 4.6.2 Psychologische gespreksvoering.
Lezen hfs.6 Reflecteren de basis Opbrengsten van de lesopdracht reflectieverslag
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.