Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBart Hans de Boer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding op het pictogram Afbeeldingen om uw eigen afbeelding in te voegen. PESTEN ONDER DE LOEP Sociale kenmerken van slachtoffers, pestkoppen en pestkop-slachtoffers (www.obsburght.nl) Cools Céline 1BaSWb
2
Inhoudstafel Inleiding Resultaten voorgaande onderzoeken Focus studie Resultaten status leerlingen Resultaten sociale kenmerken onderzoek Bibliografie
3
Inleiding Studie door: Jannick Demanet Mieke Van Houtte Sociale kenmerken van slachtoffers, pestkoppen en pestkop-slachtoffers in Vlaamse secundaire scholen. Definitie pesten in de wetenschappelijke literatuur (Olweus, 1994) Groot aantal kinderen komt in contact met pesten 1. en 2. (www.ugent.be) 3. (www.hazelden.org)
4
Resultaten voorgaande onderzoeken Slachtoffers: grote kans op ontwikkeling psychosomatische klachten Pestkoppen: problemen met externalisatie en kans op risicovol gedrag (bv. roken en alcoholgebruik) Pestkop-slachtoffers: grootste kans op negatieve gevolgen
5
Focus van deze studie Relatie met de leeftijdsgenoten 3) Relatie met de ouders 2) Relatie met de leerkrachten 1. (vasten.dominicanen.nl) 2. (www.hln.be) 3. (www.kleurrijk-coachen.nl)
6
Resultaten status leerlingen Niet- betrokken Gaven geen pestkoppen op Werden niet als pestkop aangeduid 77,2% Pestkop Gaven geen pestkoppen op Minstens één keer als pestkop aangeduid 11,4% Slachtoffer Gaven minstens één pestkop op Werden niet als pestkop aangeduid 8,4% Pestkop- slachtoffer Gaven pestkop op Werden zelf als pestkop aangeduid 3%
7
Resultaten sociale kenmerken Relatie met leeftijdsgenoten Aantal beste vrienden: -Slachtoffers < niet - betrokkenen -Pestkoppen > niet – betrokkenen Verbondenheid -Slachtoffers < niet – betrokkenen -Pestkoppen = niet – betrokkenen (www.juflidy.be)
8
Resultaten sociale kenmerken Relatie met leerkracht Verbondenheid -Slachtoffers < niet – betrokkenen -Pestkoppen < niet – betrokkenen -Pestkop – slachtoffers: laagste verbondenheid! (www.onderwijszaken.com)
9
Resultaten sociale kenmerken Relatie met ouders Ouderlijke aanmoediging -Slachtoffers < niet – betrokkenen en pestkoppen -Pestkop – slachtoffers: minst ouderlijke aanmoediging! (www.gezondheid.be)
10
Bibliografie Pesten stoppen: stappenplan (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op http://www.obsburght.nl/praktisch/pesten-protocol Vakgroep sociologie (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op http://www.ugent.be/ps/sociologie/nl/onderzoek/cudos/research-staff Dan Olweus (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op http://www.hazelden.org/OA_HTML/hazAuthor.jsp?author_id=4206 Vriendschap handen (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op http://vasten.dominicanen.nl/2012/03/15/23-niet-het-dogma-maar-de-liefde-de-vriendschap-het- afleggen-van-je-ziel/ Leerkrachten (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op http://www.hln.be/hln/nl/40/Style/article/detail/1350172/2011/11/18/Slechte-punten-leerkrachten-dragen- lelijkste-kleren.dhtml Kind in zijn leeromgeving (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op http://www.kleurrijk- coachen.nl/school/ Klas vol vriendjes (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op http://www.juflidy.be/thema-klas-vol- vriendjes/ Wat is de rol van de leraar (2011). Geraadpleegd op 28 november 2015, op http://onderwijszaken.com/2011/01/20/wat-is-de-rol-van-de-leraar/ Ouders ook op de proef gesteld (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=17568
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.