De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2

Verwante presentaties


Presentatie over: "Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2"— Transcript van de presentatie:

1 Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Leer jezelf kennen

2 Vandaag * POP * Thema kernkwaliteiten * Plan voor bijeenkomst 3
* Schema individuele gesprekken

3 LeeR jezelf kennen SLC inleveropdracht 1 Zelfbeeld * Autobiografie
* Zelfbeeldtest en andere testen * Cultureel Venster * Feedback van anderen Testen zijn slechts een hulpmiddel, vraag vooral wat anderen bij jou zien. Conclusies uit de zelfbeeldopdracht kunnen leiden tot het formuleren van de persoonlijke doelen in het (start)POP.

4 Leer jezelf kennen als SPH’er
2. Verschil basiscompetenties en SPH- competenties Verwerk de feedback van de vorige bijeenkomst

5 Leer jezelf kennen als sph’er
3. Doel: Basis voor POP (Persoonlijk Ontwikkelings Plan) Portfolio POP-functies: Het stimuleert en dwingt je om aan je ontwikkeling te werken Het schept duidelijkheid (doelen liggen vast) Het verhoogt je gevoel voor verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces Het verhoogt je leerrendement en daarmee je ontwikkeling Je bent voorbereid op de gang van zaken in de arbeidsmarkt

6 Hoe ziet je start POP er uit?
Dat doe je door leerdoel 1, 2 en 3 en de persoonlijke leerdoelen SMART in te vullen.

7

8

9 Hoe bedenk je passende leerdoelen?
Uitgaan van het eindniveau jaar 1 Denk aan kennis, vaardigheden, attitude Wat kan ik al en wat wil ik ontwikkelen? Hoe zien anderen dit? Hoe krijg ik zicht op mezelf? Wat heb ik nodig om te groeien? Welke stappen wil ik maken om het doel te behalen? etc.

10 Kwaliteiten en passies....
Om leerdoelen te formuleren kun je op zoek gaan naar je kwaliteiten en passies. Leg een stapel kwaliteiten (van kwaliteitenspel) neer op tafel, zodat studenten ideeën kunnen opdoen.

11 Wat zijn kernkwaliteiten?
Kernkwaliteiten zijn de specifieke sterktes die iemand kenmerken (Daniel Ofman). Ze maken je tot wat je bent. Het zijn ook de positieve punten die een ander het eerst over je zal zeggen als hij ernaar gevraagd wordt. Bijvoorbeeld dat je een erg creatief, bijzonder geduldig of zeer besluitvaardig persoon bent. Iedereen heeft wel een aantal van deze kwaliteiten. Door kernkwaliteiten uit te werken zie je waar je ook meteen waar de risico’s in je professionele ontwikkeling liggen of wat je nog verder kan uitbouwen.

12 Kwaliteiten kunnen ook valkuilen zijn: Deze kwaliteiten worden een valkuil als je erin doorschiet. Dat is een vervorming van de kwaliteit, de andere kant van de medaille. Je kwaliteit wordt een zwakte. Ben je erg besluitvaardig, dan kun je in de valkuil trappen drammerig te worden. Of: als je doorschiet in je zelfverzekerdheid wordt je arrogant. Valkuilen van een ander: allergieën Zoals iedereen kernkwaliteiten heeft, heeft ook iedereen valkuilen. Als een ander doorschiet in een bepaalde kwaliteit, kan dat bij jou irritatie oproepen. Jouw reactie daarop wordt een allergie genoemd. Zo´n allergie heeft vaak te maken met een kwaliteit van jezelf. Als je erg bescheiden bent, kun je je mateloos storen aan mensen die continu zichzelf op de borst kloppen. Achter allergieën schuilen weer uitdagingen : Die vervelende eigenschap van de ander is natuurlijk ook een kwaliteit waarin hij is doorgeschoten. En het mooie is dat juist voor degene die er allergisch voor is, de kwaliteit die achter deze allergie ligt een belangrijk ontwikkelpunt kan zijn. Dit wordt dan de uitdaging genoemd. Erger je je regelmatig aan de passiviteit van een ander? Kijk dan welke kwaliteit daarachter zit. Is iemand bijvoorbeeld bedachtzaam, of geduldig en daarin doorgeschoten? Grote kans dat dat nou juist jouw uitdaging, is omdat je zelf soms te drammerig bent. Je kunt dus veel leren van de mensen aan wie je je het meest ergert!

13 Voorbeeld

14 Opdracht 1: Maak twee kernkwadrantEn
Ga in viertallen bij elkaar zitten. Help elkaar bij het invullen van een kernkwadrant, stel vragen. Als jullie klaar zijn, ga in gesprek a.d.h.v. de volgende vragen: - Wat betekent deze kwaliteit voor mij? - Hoe ga ik werken aan de uitdaging? - Welke leerdoelen kan ik formuleren?

15 Opdracht 2 Vouw een vingerhoedje en schrijf een doel
voor je persoonlijke ontwikkeling Schrijf een tip hoe de ander hier aan kan werken Nodig: Vouwblaadjes

16 Tot slot….. SLC-opdracht 2: POP aan de hand van het POP-format
* Verwerk de resultaten van vandaag in SLC-opdracht 2: POP aan de hand van het POP-format (bij bronnen natschool) * Neem je concept POP mee naar de vierde bijeenkomst !


Download ppt "Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2"

Verwante presentaties


Ads door Google