Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHeidi Sterre Pieters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies Provincie Overijssel: Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel in 2020 Groei tot 2030 niet meegerekend 1.2 miljoen passagiersbewegingen gehanteerd bij kosten- baten analyse (bovengrens van 0.6 – 1.2 miljoen) Second opinion SEO Ecomisch Onderzoek (Amsterdam) 0.3 miljoen passagiers in 2030 realistisch haalbaar 0.5 miljoen passagiers in 2030 maximaal haalbaar
2
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de methodiek Hoe vaak vliegt de gemiddelde (Oost-) Nederlander ? Hoe groot is het verzorgingsgebied van Twente Airport ? Wat is de kans dat voor Twente Airport wordt gekozen ? Hoe groot is dan het passagierspotentieel (in 2030) ?
3
Hoe vaak vliegt men van en naar Twente? “Propensity-to-fly”: aantal retour-reizen per hoofd A De gemiddelde Nederlander maakte 0.36 niet-zakelijke vliegreizen per jaar (eens per drie jaar) Het aantal niet-zakelijke vliegreizen van de Twentenaar ligt op 60 à 80% van het landelijk gemiddelde De gemiddelde Twentenaar maakte dus 0.22 à 0.28 niet-zakelijke vliegreizen per jaar (ongeveer eens per vier jaar) Per hoofd van bevolking komen er 0.24 buitenlandse toeristen per vliegtuig naar Nederland Het aantal buitenlandse toeristen in Twente dat per vliegtuig komt is te verwaarlozen Per hoofd van bevolking zijn er 0.37 zakelijke vliegreizen van en naar Nederland Het aantal zakelijke vliegreizen van en naar Twente ligt op 50 à 70% van het landelijk gemiddelde Per hoofd van bevolking zijn er 0.18 à 0.26 zakelijke vliegreizen naar Twente
4
Hoe vaak vliegt men van en naar Twente? “Propensity-to-fly”: aantal retour-reizen per hoofd 2003 en 2030 A Aantal retour-reizen per hoofd bovengrens 2003 2030 Niet zakelijk (Nederlanders) 0.28 0.84 Niet zakelijk (Buitenlanders) -- 0.10 Zakelijk 0.26 0.78 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Totaal 0.54 1.72
5
Verzorgingsgebied van Luchthaven Twente
6
Concurrentiepositie van Luchthaven Twente (ENS) in het verzorgingsgebied Binnen 75 km (max. 1 uur): 2.5 miljoen inwoners in Nederlands deel Twente (650 duizend inwoners): alle concurrende luchthavens verder weg, maar hebben wel beter product (zoals AMS) Rest Overijssel (500 dzd.): afstandsvoordeel van ENS kleiner t.o.v AMS Zuid Drenthe (375 dzd.): idem t.o.v. AMS N.O. Gelderland (1 mln.): idem t.o.v. AMS en NRN Duitsland (Rheine /Münster): afstandsnadeel t.o.v. FMO Tussen 75 en 150 km (1 a 2 uur): ca. 8 miljoen in Nederlands deel Noord-Nederland (1,4 mln.): overwegend AMS, nauwelijks keus voor ENS Noord-Holland /Flevoland (3 mln.): idem Utrecht (1,2 mln.): idem Rest Gelderland /O.Brabant /N.Limburg (2,3 mln.): overwegend AMS/EIN en NRN, weinig potentieel voor ENS Duitsland: Ruhrgebied: PM, ca. 20 miljoen: overwegend DUS, CGN, FMO, ENS vrijwel uitgesloten
7
De kansen voor Luchthaven Twente Het grootst in de omliggende regio Twente Enigszins in Rest Overijssel, Zuid Drenthe en N.O. Gelderland Enigszins in Münsterland, mits product van ENS complementair is aan FMO Verwaarloosbaar in regio’s verder dan 75 km (1 uur)
8
Marktpotentieel uit omliggende regio Twente (2030) Twente 650.000 inwoners 1.72 retourreizen per hoofd 1.1 miljoen vliegreizen uit regio, maar….. voor 80 tot 90% van de markt heeft Twente geen verbindingen, dus…. Werkelijk potentieel maximaal 110 duizend vliegreizen, 220 duizend passagiersbewegingen, afgerond 0.2 miljoen
9
Marktpotentieel uit andere regio’s (2030) Maximaal potentieel uit eigen regio dus 0.2 miljoen passagiersbewegingen Andere regio’s binnen één uur, groter bevolkingspotentieel, maar kleinere kans voor Luchthaven Twente: maximaal 0.2 miljoen Regio’s verder dan één uur: grote bevolkingsconcentraties, maar kans voor Luchthaven Twente verwaarloosbaar: maximaal 0,1 miljoen Conclusie: bandbreedte passagierspotentieel Luchthaven Twente in 2030 is in onze visie: maximaal haalbaar 0.5 miljoen realistisch haalbaar 0.3 miljoen
10
Low Cost Carrier op ENS ? Voorbeelden in Nederlands verzorgingsgebied: Eindhoven, Weeze (Niederrhein) en Charleroi, allen ruim 1.5 miljoen passagiers Kans op LCC op ENS op dit moment niet realistisch geacht omdat…. Penetratie LCC’s (2000-2010) nagenoeg voltooid Traditionele FSC’s gaan LCC-concept overnemen Integratie van beide concepten 2010-2020 ? Reden voor een LCC om voor ENS te kiezen…..?
14
Hoe vaak vliegt men van en naar Nederland? “Propensity-to-fly”: aantal retour-reizen per hoofd A Aantal retour-reizen van/naar NL Overige (incl. BU- idem (* mln., 2003) Schiphol luchthavens Totaal per hoofd Niet zakelijk (Nederlanders) 4.3 1.5 5.8 0.36 Niet zakelijk (Buitenlanders) 2.8 1.0 3.8 0.24 Zakelijk 4.4 1.5 5.9 0.37 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Totaal 11.5 4.0 15.5 0.97 Bron: SEO (2006): Economische Effecten Schiphol, bewerking van tabel 2.3 en 2.4 De gemiddelde Nederlander maakte 0.36 niet-zakelijke vliegreizen per jaar (eens per drie jaar) Per hoofd van bevolking komen er 0.24 buitenlandse toeristen per vliegtuig naar Nederland Per hoofd van bevolking zijn er 0.37 zakelijke vliegreizen van en naar Nederland
15
Hoe vaak vliegt men van en naar Twente? “Propensity-to-fly”: aantal retour-reizen per hoofd A Aantal retour-reizen per hoofd (2003) Nederland Twente Niet zakelijk (Nederlanders) 0.36 0.22 – 0.28 Niet zakelijk (Buitenlanders) 0.24 -- Zakelijk 0.37 0.18 – 0.26 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Totaal 0.97 0.40 – 0.54
16
Het verzorgingsgebied van Twente Airport Binnen 75 km (max. 1 uur): 2.5 miljoen inwoners in Nederlands deel Twente: ca. 650.000 inwoners in 2030 Rest Overijssel: ca. 500.000 inwoners Zuid Drenthe: ca. 375.000 inwoners N.O. Gelderland: ca. 1.000.000 inwoners Duitsland (Rheine /Münster): PM Tussen 75 en 150 km (1 à 2 uur): ca. 8 miljoen in Nederlands deel Noord-Nederland: ca. 1.400.000 inwoners Noord-Holland /Flevoland: ca. 3.000.000 inwoners Utrecht: ca. 1.200.000 inwoners Rest Gelderland /O.Brabant /N.Limburg: ca. 2.300.000 inw. Duitsland: Ruhrgebied: PM, ca. 20 miljoen ?
17
Kans dat voor Twente Airport (ENS) wordt gekozen is afhankelijk van: Afstand tot ENS en concurrerende luchthavens Product (bestemmingen /frequentie) van ENS t.o.v. concurrende luchthavens Prijs vliegtickets vanaf ENS en concurrerende luchthavens
18
Marktpotentieel uit omliggende regio Twente (2030) 1.1 miljoen vliegreizen uit regio 80 a 90% van de markt wordt niet door ENS bediend (bijv. intercontinentale reizen) Werkelijk potentieel dat door ENS wordt bediend maximaal 220.000 vliegreizen Kans dat ENS wordt gekozen ingeschat op maximaal 50% Sterke concurrentie van bijv. Schiphol: veel grotere frequentie Maximaal 110.000 vliegreizen (220.000 passagiersbewegingen) Optimistische veronderstellingen Bovengrens vliegreizen per hoofd in 2003 (0.54 i.p.v. ondergrens 0.40) Buitenlandse “vliegtoeristen” in Twente in 2030 ENS bedient 20% van markt (i.p.v. 10%) Realistische bandbreedte uit eigen regio: 100 à 200 duizend passagiersbewegingen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.