Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJacobus Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management Rotterdam, 00 januari 2007
2
Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: (8e druk) bezoek de website Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: (7e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: (21e druk)
3
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek
Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
4
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 79)
5
Concurrentie en Samenwerking (OM A4)
Week 7 Concurrentie en Samenwerking (OM A4)
6
Aspecten van samenwerking
Samenwerkingsverbanden: vormen waarin Motieven en succesfactoren: het waarom Concurrent of geen concurrent: kan beide Organisatorische netwerken: jouw netwerk! Fusies en overnamen: bedreiging én kans
7
Waarom samenwerken?
8
Motieven (OM 4.2.1)
9
Welke samenwerkingsvormen ken jij?
10
Vormen van samenwerking (OM 4.1.1)
Strategische alliantie en Organisatorisch netwerk Joint venture Overname en fusie Outsourcing en Offshoring Licentievorm en franchising Strategische alliantie: delen van kennis en capaciteit. Je blijft wel zelfstandig! Organisatorisch netwerk: samen sta je sterk! Joint venture: gaat een stap verder. Oprichting van een gezamenlijke dochteronderneming Overname en fusie: meest vergaande vorm, één management! Outsourcing en Offshoring: let op het verschil! Licentievorm en franchising: laat een ander je product maken en/of verkopen!
11
Internationale verbanden (1) (OM 4.1.2)
12
Internationale verbanden (OM 4.1.2)
13
De praktijk - Verdeel klas in groepen - Kies een multinational
- Bespreek het type international organisatie
14
Motieven en succesfactoren (OM 4.2)
Focus bij samenwerken op: Kosten/besparing Positionering/nieuwe markten Leren/kennis Kritische succesfactoren Cultuurverschillen ´Best fit´ Motief/reden is helder en…….. focus!
15
Waarom zouden concurrenten samen moeten werken?
16
Samenwerking concurrenten (OM 4.3.1)
Concurrenten gaan samenwerking om Productontwikkeling betaalbaar te houden Nieuwe markten te betreden Efficiëncy-verhoging en kwaliteitsverbetering Kans van slagen? Dan zijn dit de randvoorwaarden Complementaire strategie Levensbelang (continuïteit!) Wederzijdse afhankelijkheid (het offer!) Groeipotentie voor beide partijen
17
Samenwerking niet-concurrenten (OM 4.3.2)
Meeste bekende vormen: Samenwerking in de detailhandel Publieke-private samenwerking Uitbesteding; motieven? De vier K’s: Kosten Kapitaal Kennis K(C)apaciteit Detailhandel Inkoopcombinatie Fullservicepakket Vrijwillig filiaalbedrijf Franchising PPS Stedelijke vernieuwing Infrastructuur Milieu Onderwijs
18
Organisatorische netwerken (OM 4.4)
1 + 1 = 3: synergie! Steeds meer aandacht voor netwerken door: Strategie (vaak gedwongen door omgeving!) Technologie (kansen!) Gericht op: Kwaliteitsstreven Marktpositie Achttal basistypen netwerken (OM – 200/201) gebaseerd op: Logistiek, projecten, R&D, co-maker, co-creatie etc.
19
Fusies en overnamen (OM 4.5)
Fusie: met wederzijdse goedkeuring verlies je je (juridische en economische) zelfstandigheid! Overname: zonder wederzijdse goedkeuring……. Motieven: Strategische heroriëntatie: steeds groter! Concurrentiepositie: meer impact op de markt! Synergie: bundelen deskundigheid en ontstaan schaalvoordelen! Rol ACM (OM 203)!
20
- Verdeel klas in groepen - Onderzoek op internet
Praktijkcase Ziggo - Verdeel klas in groepen - Onderzoek op internet
21
Vragen zijn welkom
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.