Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriana van der Woude Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Sneller en verder Overland Max L. Bloch VVO Cursus Gelderse Zweefvliegclub 23 december 2001 Bedrijfslogo invoegen op deze dia Selecteer Figuur in het menu Invoegen Zoek het bestand met uw logo Klik op OK Formaat van het logo wijzigen Klik ergens in het logo. De vierkantjes die rondom het logo verschijnen worden “formaatgrepen” genoemd. Gebruik deze grepen om het formaat van het object te wijzigen. Als u SHIFT ingedrukt houdt terwijl u de formaatgrepen gebruikt, wordt het formaat van het object proportioneel gewijzigd.
2
Waarom overland vliegen ? Grenzen verleggen –Verloop Opleiding DBO-Solist-LS-4, theorie ZVB, ZVB en dan? –Lokaal Passagier aantekening, Conversie naar DG en Discus –Overland 5 uurs, 50 km en 1000 meter hoogtewinst = zilveren C 300 km doel, 3000 meter hoogtewinst en 5 uurs = Gouden C Wedstrijden
3
Hoe ben ik er toe gekomen ? Door Bar verhalen en mee te gaan met ophalen - Vo overland - M’n 1e overland - M’n 1e 50 km Kortom je moet het gewoon leuk vinden !!!
4
Wat is er voor nodig ? Doorzettingsvermogen en een goede voorbereiding –Kennis van meteo, navigatie en voorschriften –Luchtvaart kaart en een plan –Vliegtuig, auto en een ophaalploeg
5
Voor het eerst op pad 1 –Maak een plan voor een overland vlucht naar Venlo ! –Denk aan: Koerslijn, winddriehoek, verboden gebieden, procedures.
6
Voor het eerst op pad 2 –De eerste bel (waar zit het stijgen) –De eerste steek (het betere pad) –De 2e bel en de 2e steek, andere kisten –Werkhoogte, thermieksterkte, –McCready instellen ?? Heb geen haast ! –wanneer draaien en wanneer steken ? –Daadwerkelijk buiten glijbereik –Navigeren en grond kenmerken
7
Voor het eerst op pad 3 –Wat te doen als je de weg kwijt bent ? –Door of om vliegen (nooit terug!) Tenzij ? Zolang je vliegt doe je mee –Blijf geconcentreerd thermiek zoeken en centreren en steek met de juiste snelheid –Wat als je onderuit zakt ??? –Eten en drinken (& plassen)
8
Veilig buitenlanden 1 –In de buurt van een vliegveld ? Ken de lokale procedure –Buitenlanden Veldkeuze: op de wind, vrije inzweef, 2e veld, obstakels. –Akker of weiland ? –Vlieg een normaal circuit !!! (WWW), juiste hoeken en afstanden
9
Veilig buitenlanden 2 –Na de landing: Schade / geen schade, vliegtuig zeker stellen –Zoek de boer op (buitenlandingsverklaring tekenen) Ga samen naar vliegtuig –Maak een volledige route beschrijving daarna pas bellen ! Meer ophalers ? –Pas op voor enthousiaste toeschouwers –Aanhanger in of bij veld vergeet geen onderdelen (zoals stabilo of oma) –Meld je af bij de boer
10
Voltooiing van de opdracht –uit en retour ? Voldoende tijd ? –Bij terug vliegen ziet het plaatje er anders uit: Tegenwind, stijgen zit aan de andere kant van de wolk, veelal tegen de zon in. Ook nu: geen haast –Mits VV dan kan je landen (landingsverklaring) en weer starten (terugslepen)
11
Terugkomst op Terlet per
12
Terugkomst op Terlet per Vliegtuig –Final glide, niet aan de orde ! –Zoemeren uit den boze ! –Normaal aansluiten op circuit en landen –Je bent verantwoordelijk voor de kist, is deze schoon –Accu’s en parachute opruimen, nummerplaat –Denk aan je logger => sportcommissaris –Vergeet je ophalers niet !!!
13
Terugkomst op Terlet per auto –Bij schade meld je direct bij DDI en Techneut –Je blijft verantwoordelijk voor de kist, is deze schoon ? –Accu’s en parachute opruimen, nummerplaat –Denk aan je logger => sportcommissaris –Vergeet je ophalers niet !!!
14
Vlucht evaluatie –Praat na met andere die ook die dag hebben gevlogen. –Wat waren hun ervaringen, thermieksterkte, snelheden etc –Is het voor herhaling vatbaar ? Kortom vond je het leuk
15
Tot slot –schrijf een verhaal voor Terletters Zodat we allemaal kunnen meegenieten –Stimuleer ook andere om overland te vliegen –Wees ook eens ophaler, geniet van het vliegen van een ander jouw beurt komt ook weer. –Verplichte literatuur: StreckenSegulflug van Helmut Reichmann
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.