Download de presentatie
1
Strategische Businesspartner
Introductie IBK4BNS10
2
Onderwerpen Huidige strategie Trends en ontwikkelingen
Concurrentie en klanten SWOT / Confrontatie
3
Eerst een vraag Lees/scan de informatie over de Rabobank. (5 min) Probeer samen met buurman/vrouw een kernachtige samenvatting van de strategie te maken in 5 zinnen. (10 minuten) Daarna bespreken we deze plenair.
4
Huidige koers Perils of bad strategy (Richard Rumelt, 2011) Failure to face the problem Mistaking goals for strategy Bad strategic objectives Fluff Strategie is ingewikkeld, en wordt (te) vaak verpakt in turbo-taal en management-speak.
5
Strategie in drie Hiermee geeft de onderneming aan met welke producten zij actief is, op welke (geografische) markten, en in welke mate zij verticale integratie nastreeft. Met de spreidingsstrategie geeft de onderneming aan waar zij wil concurreren. Hiermee geeft de onderneming aan hoe zij zich in de ogen van de afnemer van de andere aanbieders wil onderscheiden. Met andere woorden: hoe zij wil concurreren en een concurrentievoordeel wil behalen. Daarmee geeft de onderneming aan of zij de strategie alléén wil uitvoeren of dat zij daarvoor enigerlei vorm van samenwerking beoogt. Hier gaat het dus om de vraag in hoeverre de onderneming tot samenwerking bereid is. (...)
6
Trends en ontwikkelingen
Actualiseren impactanalyse Grote firms leveren regelmatig trend-rapporten af: Forrester Rabobank Citygroup Accenture Cap Gemini etc
7
Voorbeeld Boskalis
8
Handvaten voor macro-analyse
Tijdslijn Hoever wil/moet je vooruit kijken??? En…. welke ontwikkelingen neem je in de beschouwingen mee??? Geografie Welke landen, regio’s of continenten neem je in beschouwing??? Je gaat het pas zien als je het door hebt. Johan Cruijf
9
Competitive Strategy The Structural Analysis of Industries
10
Concurrentie-analyse
Criterium Bedrijf X Conc 1 Conc 2 Conc 3 Marktaandeel Prijs ROI Omzet Kwaliteit Innovatie Marketing Pers. beleid Strategie Sterke punten Zwakke punten Toe te voegen eigen criteria die je relevant acht !!!! Deze criteria zijn voorbeelden. Gebruik de criteria die relevant kunnen zijn voor de sector van je onderzoek. Doe veel aan “Factfinding”
11
Klantanalyse
12
Value Proposition Canvas
13
Confrontatie Gebruik het Artikel:
The TOWS-matrix; A tool for Situational Analysis (Weihrich)
14
De confrontatiematrix (fictief voorbeeld)
Sterkten Zwakten Fin kracht Schaalgrootte R&D Bureaucratisch Niet duurzaam Onvold internat Kansen Export naar Duitsland ++ + Behoefte aan duurzame prod Distributie via supermarkten Bedreigingen Goedkope Chinese altern Substituut in opkomst Duurzame concurrent Benutten Verbeteren Aanvallen Vermijden
15
Kies uit alle mogelijke strategische opties: 2, max 3 opties
Hulp bij keuze : Passend (Suitable) Biedt de strategische optie een oplossing voor het kernprobleem? Kan het bedrijf hiermee haar doelen realiseren, waarde creëren en blijven invulling geven aan haar missie? Haalbaar (Feasible) Kan de organisatie het uitvoeren en over genoeg middelen beschikken? Aanvaardbaar (Acceptable) Mag het, kan het in de ogen van stakeholders? F Financieel genoeg middelen beschikbaar om het plan uit te voeren? O Organisatorisch is het plan organisatorisch uitvoerbaar? E Economisch past het plan binnen de doelstellingen van de organisatie? T Technologisch is het plan technisch uitvoerbaar? S Sociaal past het plan binnen de sociale doelstellingen van de organisatie? J Juridisch is het plan juridisch uitvoerbaar? Ethisch; is het plan te verantwoorden?
16
Het proces
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.