De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)

Verwante presentaties


Presentatie over: "HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)"— Transcript van de presentatie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9 HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid
Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)

10 WAAROM? Voor een groep spreken Luisteren en reageren Argumenteren

11 Oefening op overtuigen:
DE PENVERKOPER Oefening op overtuigen: Waarom die pen kopen? € 5 (geen korting) Max. 1’

12 Oefening op luisteren en reageren:
KETTINGDEBAT Oefening op luisteren en reageren: 1-8; even: voorstanders, oneven: tegenstanders 5’ voorbereiding; geen overleg daarna: 30 seconden per speech (argumenten + weerlegging)

13 KETTINGDEBAT Stelling 1 Stelling 2 Stelling 3
Dendermonde is de geweldigste stad van België. Stelling 2 Vanaf 14 jaar moet je op café kunnen gaan. Stelling 3 Scholen moeten meer inzetten op de creativiteit van leerlingen in plaats van de kennisverwerving.

14 ESTAFETTESPEECH Oefening in teamwork:
4 groepen van 6, elk een stelling, 5’ voorbereiding 5’ om verhaal te vertellen iedereen krijgt een nummer samenwerking > vloeiend verhaal

15

16 Freeze & Go-debat DEBATVORM ieder debatteam < 6 lln stelling
voorbereiding: zowel voorstanders- als tegenstanderspositie

17 OPSTELLING

18 4 FASEN Fase 1: opzetfase Fase 2: reactiefase Fase 3: freezefase
Fase 4: de conclusiefase

19 Fase 1: opzetfase (2’) Handschudding Coin toss
Aanvoerders: 1’ om stelling aan te vallen of te verdedigen

20 AANVOERDERSSPEEH

21 Fase 2: REACTIEFASE (10’) Alle debaters reageren om de beurt.
Geen vaste spreektijden. Jury geeft het woord en zorgt ervoor dat beide teams evenveel spreektijd hebben.

22 Fase 3: FREEZEFASE (1,5’) Timekeeper roept “Freeze!” 1,5’ overlegtijd Timekeeper roept “Go!”

23 Fase 4: CONCLUSIEFASE (4’)
Iedere debater mag één slotzin zeggen (max 2’/team) Slotzin = samenvatting debat + waarom gewonnen Eerst tegenstanders, daarna voorstanders

24 JURERING Eigen mening mag geen rol spelen. Wat niet gezegd is, telt ook niet mee. Jurycriteria: inhoud (presentatie, argumentatie) en taal (taalgebruik en lichaamstaal)

25 TIMEKEEPER Houdt tijd bij en geeft aan hoeveel tijd er nog over is.
Tekens tijdens fases:

26 Presentatie: TIPS OM TE WINNEN
richt je op de jury (mag non-verbaal reageren) stemgebruik oogcontact houding geloofwaardigheid

27 TIPS OM TE WINNEN Argumentatie: AUB-model argument uitleg bijvoorbeeld

28 Argumentatie: TIPS OM TE WINNEN voorbeeld (AUB-model) feitargument
gezagsargument oorzaak en gevolg analogie cijfers en statistieken

29 Wat weet jij nu van gezondheid? Jij weegt 105 kilo!
DROGREDENEN Wat weet jij nu van gezondheid? Jij weegt 105 kilo!  persoonlijke aanval

30 DROGREDENEN Wie zwijgt, stemt toe.  vertekenen van standpunt

31 Het is gewoon een kwestie van smaak.
DROGREDENEN Het is gewoon zo. Dat mag jij vinden. Het is gewoon een kwestie van smaak. Waarom? Daarom!  dooddoeners

32 Ik ben de directeur omdat ik het hier voor het zeggen heb.
DROGREDENEN Ik ben de directeur omdat ik het hier voor het zeggen heb.  cirkelredenering

33 Mannen met roze t-shirts zijn homoseksueel.
DROGREDENEN Mannen met roze t-shirts zijn homoseksueel.  veralgemening

34 Alle alcoholisten zijn ooit met limonade begonnen.
DROGREDENEN Alle alcoholisten zijn ooit met limonade begonnen.  hellend vlak

35 DROGREDENEN  onjuiste oorzaak-gevolgrelatie
Veel ouderen die op een Segway rijden hebben een ongeval gehad, dus is het rijden met een Segway gevaarlijk.  onjuiste oorzaak-gevolgrelatie

36 TER VOORBEREIDING Kies in groep een drietal stellingen. Vraag daarna rond in de klas wie die ook wil behandelen. Gebruik je driekolommenschema om je voor te bereiden op het debat.


Download ppt "HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)"

Verwante presentaties


Ads door Google