Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriaan Wouters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Rotterdam, 00 januari 2007
2
Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid
Distributiebeleid Vraagvoorspelling
3
Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productiebeleid
Distributiebeleid Vraagvoorspelling
4
Logistiek Doel logistiek: We doen dingen efficiënt
We doen dingen effectief Markt waarin je opereert Klant met wensen, met die klant langdurige relatie opbouwen Da’s leuk hoor, maar waarom zouden we dat doen?
5
Logistiek Logistiek Inkoop Productie Distributie Reverse
6
Marketing Marketing Activiteiten gericht op ontwikkelen, promoten en verkopen van goederen en diensten Activiteiten Om te voldoen aan de wensen van de klant en van de producent
7
Marketing Product Prijs Promotie Plaats Marketing
8
Logistiek en Marketing
Inkoop Productie Distributie Reverse Product Prijs Promotie Distributie Marketing
9
Customer Service Alle factoren die het proces beïnvloeden waarin het product voor de klant beschikbaar wordt gesteld Zorgt ervoor dat een klant het product op het door hem gevraagde tijdstip ontvangt en kan gebruiken Het is meer dan een “kreet”
10
Customer Service Customer Service doelstellingen kunnen breed zijn
3 fasen Voorafgaand aan transactie Tijdens de transactie Na de transactie
11
Customer Service 3 fasen 1. Voorafgaand aan de transactie 2. Tijdens de transactie 3. Na de transactie
14
Customer Service 3 fasen 1. Voorafgaand aan de transactie 2. Tijdens de transactie 3. Na de transactie
16
Op de juiste tijd? Goede staat? Juiste hoeveelheid?
17
Customer Service 3 fasen 1. Voorafgaand aan de transactie 2. Tijdens de transactie 3. Na de transactie
18
Customer Service: service kloof
Klachten / problemen Hoe snel, tegen welke kosten en met welke kwaliteit worden deze verholpen?
19
Promotie/Folder/Website Afhandeling call/boeking Tijdigheid Chauffeur
Welke activiteiten beinvloeden (customer) service perceptie van de klant Bij bv. TNT Express Courier Promotie/Folder/Website Afhandeling call/boeking Tijdigheid Chauffeur Vriendelijkheid/professio-naliteit uitstraling chauffeur Gebruikte documenten Ev. PANR Uitstraling vervoersmiddel Rijgedrag Aflevering Tijdigheid Uitstraling chauffeur Documenten Bevestiging Factuur Creditmanagement Ev. Klachtafhandeling E.V.A.
20
Customer Service Alle factoren die het proces beïnvloeden waarin het product voor de klant beschikbaar wordt gesteld Zorgt ervoor dat een klant het product op het door hem gevraagde tijdstip ontvangt en kan gebruiken Het is meer dan een “kreet”
21
Logistiek en Marketing
Inkoop Productie Distributie Reverse Product beschikbaar maken voor klanten Customer service Product Prijs Promotie Plaats Marketing
22
Logistiek en Marketing
Klant kan een product gebruiken Logistiek Inkoop Productie Distributie Reverse Customer service Product Prijs Promotie Plaats Marketing
23
Logistiek en Marketing
Inkoop Productie Distributie Reverse Customer service Plaats Product Prijs Promotie Op gevraagde tijdstip/plaats ontvangen Marketing
24
Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid
Distributiebeleid Vraagvoorspelling
25
Logistiek en Marketing
Klant kan een product gebruiken Logistiek Inkoop Productie Distributie Reverse Customer service Product Prijs Promotie Distributie Marketing
26
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging
Led verlichting tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval
27
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging
Verval Lage afzet, die langzaam groeit Bevoorrading heel belangrijk Push fase Logistieke kosten minder belangrijk
28
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging
Verval Product wordt bekender Bevoorrading belangrijk Pull fase Kostenbesef groeit..
29
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging
Verval Concurrentie komt met vergelijkbare producten Pull fase Nu echt winst maken, kostenbesef dus hoog
30
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging
Verval Felle concurrentie “extra fase” of goedkope optiepakketten Logistiek goed regelen van marktintroducties van “extra’s” of nieuwe modellen
31
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging
Facelifts in de autoindustrie tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval Felle concurrentie “extra fase” of goedkope optiepakketten Logistiek goed regelen van marktintroducties van “extra’s” of nieuwe modellen
32
Product: BCG-matrix Wat is de Cash-flow van producten? Hoe verhouden die zich onderling? Vraagteken Ster Winkeldochter Melkkoe Hoog Marktgroei Laag Laag Hoog (Relatief) Marktaandeel
33
Product: Ansoff-matrix
Welke groeistrategie? Productlevenscyclus indeling qua tijd/fase elke fase vraagt om een andere benadering qua logistiek Producten kunnen ook worden gepositioneerd met de: portfoliobenadering (BCG-matrix) product-markt matrix (Ansoff-matrix)
34
Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid
Distributiebeleid Vraagvoorspelling
35
Distributiebeleid Welk distributiekanaal?
36
Distributiebeleid Distributiespreiding van een product:
Hoeveel wederverkopers/tussenhandelaren het product van een leverancier in hun assortiment voeren Pak suiker in de supermarkt # biologische thee in de supermarkt
37
Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid
Distributiebeleid Vraagvoorspelling
38
Vraagvoorspelling Enige inschatting van het vraagverloop moet je wel hebben als je begint met ‘logistiek’
39
Vraagvoorspelling: aspecten
Regel 1 over voorspellingen: “Een voorspelling is gewoonlijk fout” Inzicht hebben in de mogelijke afwijking Planningshorizon Rekeninghoudend met beschikbare informatie
40
Vraagvoorspelling: methoden
Intuïtie Kwalitatieve methoden Causale modellen Tijdreeksmodellen
41
Vraagvoorspelling: methoden
Intuïtie Meest gebruikt Vaak in combinatie met andere methode
42
Vraagvoorspelling: methoden
Kwalitatieve modellen consumentenonderzoek Duur
43
Vraagvoorspelling: methoden
Causale modellen Oorzaak -> gevolg
44
Vraagvoorspelling: methoden
Tijdreeksmodellen wat is een tijdsreeks? Tijdsreeksen gaan uit van een trend in verbruik, een patroon. Dit patroon wordt gebruikt voor het voorspellen van toekomstige behoeften. Voortschrijdend gemiddelde Gewogen voortschrijdend gemiddelde Exponentiële vereffening
45
Vraagvoorspelling: methoden
46
Tot slot Meer dan efficiëntie en effectiviteit
Je handelt in een markt, bouwt aan klantrelaties Raakvlak met marketing: Customer Service Producent beschikbaar maken Klant moet er wat aan hebben Marketing: product Logistiek: productie Klant moet het op juiste plek en tijd ontvangen Marketing: Distributie (of plaats) Logistiek: Distributie Logistiek begint met inschatting van vraagverloop
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.