Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan Segers Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Communicatie, Innovatie & Complicaties Wat is innovatie in communicatie? Voorbeeld: Van Speijk Innovatie Prijs 2007 – 2012 Gesneuveld Voorbeelden: Dwarsligger – data delen – apps – YouTube monetization – Blendle – 2 e scherm Producten – Concepten - Processen
3
Communicatie, innovatie & muziek Technologie, internet en social media Nieuwe diensten, zoals iTunes Spotify Soundcloud Gevolg: DIY en communicatie met fans staat centraal
4
Communicatie, innovatie & muziek Communicatie met de fans Bijv Bandapp Eurosonic Noorderslag 2015 Buma Music Meets Tech Award 2015 € 5.000 20.465 facebook likes
5
Communicatie, innovatie & muziek Vergelijk: Justin Bieber en dance DJ’s Waarom zijn zij zo actief op social media? Facebook Twitter Instagram
6
Communicatie, innovatie & muziek Facebook Fans NL DJ’s Quintino1.116.646 Fedde le Grand2.389.702 Nicky Romero6.307.112 Hardwell7.744.013
7
Communicatie, innovatie & muziek Afrojack8.603.391 Armin van Buuren8.708.537 Martin Garrix11.457.230 Tiësto18.655.450
8
Communicatie, innovatie & muziek Absolute top: David Guetta55.744.881
9
Communicatie, innovatie & muziek Twitter : ander beeld Meeste DJ’s tussen 500.000 – 800.000 Martin Garrix2.335.363 followers David Guetta18.726.231 followers
10
Communicatie, innovatie & muziek Vergelijk Twitter accounts van Nederlandse artiesten (jan. 2015) #2 Nielson: 26.408 #1Within Temptation: 184.831
11
Communicatie, innovatie & muziek Vergelijk Twitter accounts van Nederlandse artiesten (27-10-2015) #3 Top 40 Mr Polska (30.902) en Ronnie Flex (25.484) #35 Top 50 Marco Borsato: 439.805 #1Within Temptation: van 184.831 naar 2.278.899
12
Communicatie, innovatie & muziek Absolute top (27-10-2015) JUSTIN BIEBER 73.067.344 followers op Facebook
13
Communicatie, innovatie & muziek Instagram : ander beeld Tiësto2.450.814 David Guetta3.489.425 Martin Garrix4.173.783
14
Communicatie, innovatie & muziek Theorie van Rogers: kan die de levenscyclus van een DJ voorspellen? Innovatietheorie waarbij de beschrijving van de levenscyclus centraal staat Innovators (2,5%) – early adopters (13,5%) – early majority + late majority (68%) – laggards (achterblijvers 16%)
15
Communicatie, innovatie & muziek Klokgrafiek
16
Communicatie, innovatie & muziek Levenscyclus product heeft 4 fases: 1.introductiefase 2.explosieve groeifase 3.plafondfase 4.volwassenheidsfase (gevaar teruggang!)
17
Communicatie, innovatie & muziek DDMCA en Jibe Company zeggen: Er is een relatie tussen de connecties op Facebook en Twitter van DJ’s en de theorie van Rogers Rankingz verzamelde 4 jaar social media gegevens DJ’s
18
Communicatie, innovatie & muziek David Guetta
19
Communicatie, innovatie & muziek Armin van Buuren
20
Communicatie, innovatie & muziek Conclusie: Meeste DJ’s zitten volgens deze theorie dicht tegen hun plafond aan. ‘Het beleid omtrent de content die verbindingen moet behouden, begint steeds belangrijker te worden. Het behouden en bevorderen van de engagement met fans staat hierbij centraal om in de volwassenheidsfase te blijven. De data bevatten een voorspellende waarde, waardoor voorzichtig iets gezegd kan worden over het bestaansrecht van een dj op basis van de connecties die hij heeft op social media.’
21
Communicatie, innovatie & muziek DJ’s doen er dus alles aan om hun followers en fans te behouden en te vergroten Steeds weer: nieuwe succesvolle single nodig en goede content ‘Wat moet je doen om teruggang te voorkomen? Een goede contentstrategie helpt. Met een goede strategie creëer en cureer je content die op het juiste moment relevant is voor de doelgroep. Hierdoor ontstaan sterke relaties met fans. Met goede relevante content onderscheid je je van jouw concurrenten die er geen strategie op nahouden.’contentstrategie
22
Communicatie & Complicaties Content en social media roepen allerlei nieuwe juridische vragen op: Blote Justin Bieber (onrechtmatige publicatie?) Martin Garrix bevestigt contractopzegging Spinnin aan zijn miljoenen fans (aantasting reputatie platenlabel?)
23
Communicatie & complicaties Er zijn heel veel regels: Europese regels (8 Europese Richtlijnen!) Algemene regels (misleidende reclame, vergelijkende reclame, oneerlijke handelspraktijken, onrechtmatige publicatie, regels per sector of platform) Online regels (bescherming consumenten) Privacy regels (nieuwe, strengere Richtlijn, privacyverklaring website, in algemene voorwaarden, folders etc.) Ondanks de regels: Social Media & Reputatiemanagement steeds belangrijker
24
Communicatie & Complicaties Instrumenten: Contracten Algemene voorwaarden Monitoring / content management systeem Beperken activiteit tot bepaalde landen Notice & Takedown Google Alert Wees voorzichtig met gebruik van foto’s, muziek, content, portretten, merken van anderen: schriftelijke toestemming noodzakelijk!
25
Margriet Koedooder Partner Aan het internet gerelateerde vraagstukken Auteursrecht en naburige rechten Muziek en Entertainmentrecht Hoger beroep & second opinion Informatierecht Intellectueel Eigendomsrecht en ICT Reclame- informatie en mediarecht e:mkoedooder@devos.nl Twitter: @koedooder 020 - 2060755
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.