Download de presentatie
GepubliceerdFerdinand Meijer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix
2
communicatie
3
5.1 Inleiding communicatiemix
Onbekend maakt onbemind Hoe trek ik de aandacht van de klant? bijv. advertentie, social media, Regels bij bekend maken: eenduidige boodschap boodschap moet passen bij het product boodschap moet passen bij de potentiële klant
4
Doel van communicatie
5
Doel van communicatie
6
Doel van communicatie
7
Doel van communicatie
8
Doel van communicatie
9
Doel van communicatie
10
Doel van communicatie
11
Doel van communicatie
12
5.2 Communicatiebeleid Het onder de aandacht brengen van een product en de eigenschappen ervan bij mogelijke klanten Doelen: Kennisoverdracht Productwaardering Positionering Houding / bepaald gedrag worden niet genoemd als doelen
13
themacommunicatie
14
5.2.2 Communicatiemix of promotiemix
Beïnvloeden van kennis, houding en gedrag van potentiële klanten 2 vormen: corporate communicatie ---> gehele bedrijf marketingcommunicatie ---> specifiek merk en product
15
5.2.3 Soorten Communicatie Communicatiemix bestaat uit 2 onderdelen:
Themacommunicatie ---> = imagoversterking Actiecommunicatie ---> = verkoopbevordering Maak vraag 1 t/m 3 op bladzijde 155
16
5.3.1 Sales promotions Een tijdelijke actie waarbij de prijs-waardeverhouding positief wordt beïnvloed Voorbeelden: Prijsverlaging, zegelspaarsysteem, waardebonnen, gratis accessoires, ….
17
5.3.2 Winkelcommunicatie Aandacht trekken van de klant in het bedrijf
Voorbeelden: Displays, artikelpresentatie, verpakkingen, ….. Verschillende soorten actie-displays RAD (Regionaal actiedisplay), PAD (Periodiek actiedisplay), Verschillende manieren van artikel presentatie Rug-aan-rag, Contraplaatsing, nabuurplaatsing, gescheiden plaatsing
18
5.3.3 Persoonlijke verkoop Is het onderhouden van persoonlijke contacten tussen onderneming en klanten Wanneer toepassen: bij weinig directe afnemers bij specialistische producten bij maatwerk bij hoge productiekosten Voordelen: Persoonlijk contact, precieze info, directe feedback Nadeel: Hoge verkoopkosten
19
5.3.4 Direct marketing Is gericht op het verkrijgen en behouden van directe c.q. persoonlijke relaties tussen een aanbieder en de afnemers Enkele vormen: Direct mail, , sms, tele-, catalogus-, online-, face to face-marketing, …. Bel-me-niet register & De wet persoonsregistratie Maak vraag 1 t/m 3 op bladzijde 162
20
reclamebeleid
21
5.4 Reclamebeleid Reclame zorgt er voor dat de communicatiedoelen bereikt kunnen worden Taken van reclame zijn: Contact leggen met de markt; belangstelling opwekken voor het product of merk; relaties onderhouden tussen klant en adverteerder; meer producten verkopen, ….
22
5.4.1 Reclameplan Fasen in een reclameplan: Klantonderzoek
Bepalen doelgroep Vaststellen reclamedoelstelling Ontwikkelen reclame-boodschap Ontwikkelen reclamecampagne Vaststellen budget Kiezen media Reclame-uitvoering
23
Piramide van maslow
24
Reclame doel
25
5.4.1 Reclameplan Fasen in een reclameplan: Klantonderzoek
Bepalen doelgroep Vaststellen reclamedoelstelling Ontwikkelen reclame-boodschap Ontwikkelen reclamecampagne Vaststellen budget Kiezen media Reclame-uitvoering
26
5.4.2 Kiezen voor media Reclame maak je met een middel/medium
Bijv. advertentie, bushokje, mobieltje,….. Soorten media: owned media earned media paid media Indeling media: papier outdoor-media audiovisuele media interactieve media
27
5.4.3 Zelf doen of uitbesteden
samenwerken met een reclamebureau Collectieve reclame Coöperatieve reclame Combinatiereclame Affiliate marketing Uitbesteden: reclamebureau Welke diensten en specialismen kan het bureau uitvoeren Omvang en naamsbekendheid van het bureau Activiteiten van het bureau in binnen- en buitenland Conflicting accounts Vestigingsplaats van het bureau Maak vraag 1 t/m 6 op bladzijde 186/187
28
sponsoring https://www.youtube.com/watch?v=-cSW84xAq3Y
29
5.5 Pr, free publicity en sponsoring (1)
Public relations zijn gericht op iedereen die met de organisatie te maken krijgt Bijv. werknemers, gemeente, concurrenten, banken, …. Doel = goede relaties onderhouden met alle betrokkenen Free publicity krijg je als berichten overgenomen worden door de massamedia voordeel = gratis nadeel = geen invloed op de berichtgeving Sponsoring is een wederkerige overeenkomst, waarbij de ene partij een prestatie levert en de ander partij communicatiemogelijkheden verschaft
30
5.5 Pr, free publicity en sponsoring (2)
Sponsoring is een wederkerige overeenkomst, waarbij de ene partij een prestatie levert en de ander partij communicatiemogelijkheden verschaft Doel = profijt voor beide partijen - vergroten naam of merkbekendheid - imago-verbetering - goodwill kweken 3 vormen: sportsponsoring cultuursponsoring televisiesponsoring Maken vragen 1 en 2 op bladzijde 190 Maken toepassingsvragen 1 t/m 12 bladzijde 193 t/m 195
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.