Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiaan Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Godsdienstpedagogiek ICBO
2
Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling Tussen aanpassing en zelfontplooiing In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk onderwijs: levensbeschouwelijke ontwikkeling In drie dimensies: Sociaal-emotioneel Moreel Spiritueel
3
Overdracht Traditionele opvatting van godsdienstonderwijs: overdracht Wat wordt overgedragen? Wat betekent in dit model “geloven”? Kenmerken: Objectief Passief Exclusief
4
Andere paradigma’s Ervaringscatechese Het gaat om doorleefde waarheid Open catechese Voorwaarden scheppen voor een eigen, authentiek antwoord Oecumenisch leren Achtergrond: ontzuiling en multiculturele (multireligieuze situatie)
5
Wat moeten kinderen “leren”? Kennis Vooral: van verhalen Begrip “narrativiteit” Verder rituelen, leerstellingen, enz. Attituden: Positief t.o.v. religie in het algemeen Positief t.o.v. de eigen religie Positief t.o.v. andere religies Vaardigheden:
6
7 basale vermogens Waarnemen Vragen Voorstellen Vertellen Dialogiseren Waarderen Handelen
7
7 levensbeschouwelijke competenties Ontvankelijkheid Inlevingsvermogen Participatie Voorstellingsvermogen Uitdrukkingsvaardigheid Zelfvertrouwen Beoordelingsvermogen Verwondering Verbondenheid Vertrouwen Verbeelding Ordenen Communicatie Omgaan met traditie
8
Dialoog Dialoog met: Jezelf De ander De traditie Andere tradities Voorwaarden: Veiligheid Vrijheid Respect
9
Competenties van de docent Buiten de bekende slo-competenties: Hermeneutische competentie Het vermogen te “verstaan”: Missionaire competentie Het vermogen te “verkondigen”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.