De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn."— Transcript van de presentatie:

1 Jongeren en informatieverwerking

2 Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn met de computer opgegroeid Ze zijn heel goed in staat om alle informatie te vinden die ze nodig hebben

3 De werkelijkheid! Jongeren hoppen razendsnel van pagina naar pagina Ze lezen de informatie niet of nauwelijks Ze zijn minder goed dan ouderen in staat om zich te concentreren Gevolg: ze zijn minder goed in staat om informatie te beoordelen

4 Verdwalen op Internet Door het snelle navigeren raken ook jongeren de weg kwijt. Conclusie van onderzoek internetgebruik: Zowel ouderen als jongeren schieten tekort op: Het zoeken, selecteren en evalueren van informatie Het gebruiken van de gevonden informatie om een doel te bereiken

5 Wat is mediawijsheid? Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld’ Bron: Raad voor de Cultuur

6 Welke vaardigheden horen bij mediawijsheid? De vaardigheden met betrekking tot nieuwe media kunnen worden ingedeeld in: ict-vaardigheden informatievaardigheden veilig mediagebruik.

7 Informatievaardigheden: een noodzaak Informatievaardigheden zijn: Zoeken Selecteren Beoordelen

8 21st century skills Doelstelling Iedereen is in de toekomst digitaal geletterd en beschikt over voldoende vaardigheden om: Relevante informatie te vinden Een juiste selectie hier uit te kunnen maken De informatie te kunnen beoordelen op bruikbaarheid Deze te kunnen toepassen

9 Een methode: de Big 6 1.Definiëren 2.Zoeken 3. Selecteren/beoordelen 4.Verwerken 5.Presenteren 6.Evalueren

10 Stap 1. Definieren Tijdens deze fase wordt het probleem gedefinieerd en wordt het onderwerp verhelderd en afgebakend. De taakdefinitie omvat het formuleren van de taakeisen, het oriënteren op het onderwerp, het activeren van de voorkennis (bijvoorbeeld met een mindmap), en formuleren van de vragen. mindmap

11 Stap 1. Definiëren Opdracht U gaat een week met uw leerlingen naar Barcelona/Boedapest/Londen/Parijs/Wenen/ Madrid/Berlijn/Rome/Moskou/Istanbul. U wilt dat de leerlingen als voorbereiding informatie gaan verzamelen en een presentatie gaan houden. Welke opdracht geeft u aan de leerlingen?

12 Aandachtspunten Stel samen met de leerlingen vast welke zaken belangrijk zijn m.a.w. specificeer de vraag Laat de leerlingen zich oriënteren op het onderwerp bv. door het maken van een mindmap Maak de opdracht niet te breed, leerlingen verdwalen Maak de opdracht niet te smal, de reactie is al snel: ik kan niks vinden Laat iedereen zoektermen bedenken Nu begint het zoeken pas

13 Stap 2. Zoeken Het doel is bronnen te vinden die de informatie bevatten die bijdragen aan het antwoord op de geformuleerde vragen.

14 Stap 2. Zoeken Opdracht Verzamel nu informatie over de betreffende stad die past bij de eerder geformuleerde vraag.

15 Aandachtspunten Bepaal de zoekstrategie: zoeken via Google, een directory of een specifieke website Combineer zoektermen Gebruik zoekoperatoren Zoek eventueel met aanhalingstekens

16 Stap 3. Selecteren en beoordelen Het doel van het selecteren en beoordelen van informatie is dat de leerling uiteindelijk bruikbare informatie vindt om de vragen te beantwoorden.

17 Stap 3. Selecteren en beoordelen Opdrachten 1.Ga naar de website www.webdetective.nl en doe de Oefeningwww.webdetective.nl 2. Pas de checklist toe op 2 van de gevonden websites bij stap 2.

18 Aandachtspunten Scan de website, m.a.w. bekijk wat volgens u wel/niet relevant is. Beoordeel de informatie. Past deze bij uw vraag? Denk er aan, dat de link die bovenaan staat bij de resultaten van Google niet automatisch de beste is. Maak gebruik van meerdere bronnen Niet blijven steken bij Wikipedia Bewaar de gehanteerde zoekweg en het resultaat.

19 Stappen 4, 5 en 6 Stap 4. Verwerken: Bestuderen, beoordelen en bewaren van informatie Stap 5. Presenteren: Oriënteren op de taak, plannen schrijfproces, uitwerken product en reviseren Evalueren: Evalueren product en proces

20 Google: commando’s en operatoren Commando’s: CommandoUitlegVoorbeeld Tussen “Zoekt naar exacte w.c. “grootste stadion ter wereld” -Laat pagina’s wegKnaagdieren - marmotten site:Alleen sites binnen een bepaald domein “geert wilders” site:.be of “geert wilders site:cda.nl filetype:Alleen documenten met een bepaald formaat Jaarverslag 2011 Ajax filetype:pdf ORTenminste 1 term komt voor “Johan Cruijff” OR “Johan Cruyf”

21 Google: commando’s en operatoren CommandoUitlegVoorbeeld define:Google als woordenboek define: migraine film AntwerpenFilms + beoordeling e.d. Weer AntwerpenWeerbericht + temp. e.d. Ingebouwde rekenmachine 5*9+(sqrt 10)^3= Omrekenen maateenheden 1 liter in pints Valuta omrekenen 150 GBP in EUR


Download ppt "Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn."

Verwante presentaties


Ads door Google